Avatar billede tinchens Nybegynder
18. september 2004 - 10:57 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Er det nødvendigt at have en Router når man har en Switch?

Jeg har købt en D-Link 10/100 Fast Ethernet Switch og har i forvejen en Speedstreem Router fra TDC. Mit spørgsmål er så; kan jeg nøjes med at have Switchen og aflevere Speedstreamen til TDC. Hvis jeg kan aflevere Routeren til TDC, hvordan får jeg så opkoblingen til at fungere kun med Switchen? For det er åbenbart ikke nok at sætte stikket i Switchen, det har jeg prøvet, men får ikke forbindelse til Serveren.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2004 - 11:11 #1
Nej, det er ikke nok, og du bør heller ikke forsøge det, idet din router giver dig beskyttelse mod netværksvira samt hacking.
Da du jo sikkert skal have flere computere på internettet vil du også mangle ipaddresser selvom du fik det til at virke. Din router optager kun en ipaddresse og dine computere har så private ipaddresser, mens hvis du kørte gennem en switch, skulle du have en "public" ipaddresse til hver af computeren, og det har du sikkert ikke betalt for.
Avatar billede tinchens Nybegynder
18. september 2004 - 11:15 #2
Okay. Men kan jeg så købe en Router og aflevere Routeren fra TDC, uden at det vil volde mig problemer med opsætningen?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2004 - 11:18 #3
Det kommer an på hvilken router du har.
Hvis det er en ATM router, kan du ikke, dvs så skal du ihvertfald have fundet en sådan router, hvilket gør at du ikke kan bruge 99% af de routere du kan finde på edbpriser.
Skriv lige modelnummeret på den speedstream router du har, så kan jeg bedre råde dig :)
Avatar billede tinchens Nybegynder
18. september 2004 - 11:24 #4
Model nr. er 2601
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2004 - 11:32 #5
Det er en ganske normal ethernet router, så du burde uden problemer kunne bruge en router som du kan købe ved f.eks. www.shg.dk. Jeg har gode erfaringer med Netgear og de er rimeligt billige og lette at sætte op.

Men hvorfor vil du skifte den ud ?
http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?id=36700

Her er en opsætningsvejledning til den router du har og den lader ikke til at være låst, så du kan vel lige så godt bruge den ?
Avatar billede tinchens Nybegynder
18. september 2004 - 11:37 #6
Bare fordi den koster 72,00 kr. pr. kvartal
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2004 - 11:50 #7
Udmærket argument *s*

Jeg vil anbefale denne:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=240155

Min kæreste har wireless versionen af den og den var nem at sætte op og hamrende stabil.
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2004 - 11:57 #8
Tja, hvis det nu kun er to maskiner der skal kobles til Internettet, er der jo intet i vejen med en normal switch, da alle jo som standart har to public ipér.

Men som tonnybrandt siger, så er det en stor risiko at køre unden et router. Dog kan du selvfølgelig sætte en software firewall op.

Men ellers kan en router jo anskaffes for et par hunderede kroner, med mindre der skal stå Cisco på den :)
Avatar billede fbhzone Nybegynder
18. september 2004 - 12:02 #9
Hvis du har tdc NetExpress så skal du have en router der udnerstøtter dsl linier man skal logge ind i.
Det gør den Netgear tonnybrandt har foreslået. !
Den er rar i opsætningen..
Når den er sat til smutter man din på "http://192.168.0.1" og logger ind med brugernavn "admin" og kode "password"    voila! så kommer 1-2-3 guide lige op i hovedet på dig
Avatar billede tinchens Nybegynder
18. september 2004 - 12:44 #10
Siden fra shg kan lige pt. ikke vises, jeg tjekker lidt senere.
Avatar billede tinchens Nybegynder
18. september 2004 - 12:46 #11
Cypermann Jeg har personal firewall plus. Og jeg har 3 pc'er tilsluttet switchen.
Avatar billede tinchens Nybegynder
18. september 2004 - 12:48 #12
fbhzone. Ja jeg har NetExpress.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. september 2004 - 13:35 #13
Takker for point :)