Avatar billede banelars Nybegynder
16. september 2004 - 20:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvad kan en selvstændig dvd optager, der er tilsluttet tv ?

Hej.
Jeg har købt et Digitalt videokamera - Panasonic NV GS55.
Får det formentlig i morgen.
Jeg vil gerne kunne redigere og er bekendt med jeg skal købe firewire og software til pc.
Men min pc er en ældre model - 600 Mhz og 372 MB RAM.
Ikke optimalt.
Jeg overvejer at investere i en DVD optager.
Nu kommer spørgsmålet.
Kan jeg bruge en sådan til videoredigering og til overførsel af optagelserne fra videokameraet til DVD-skiver ?
Er der firewire på DVD-optageren ?
Således at jeg kan undgå at opgradere min computer.
Avatar billede banelars Nybegynder
16. september 2004 - 20:25 #1
Og forresten...i så fald, hvilken DVD-optager kan anbefales ?
Avatar billede norbert Nybegynder
16. september 2004 - 20:33 #2
Jeg kan da fortælle, hvad jeg har. Jeg har en pioneer DVR 5100h Harddiskrecorder på 80 gb. Der er firewire in og out. Dvs. du kan indspille dine optagelser, redigere og køre tilbage til kameraet, hvis du vil det. Og du kan redigere på recorderen. Du kan læse om den her:
http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=10625970201265020
Dog vil jeg sige, at du kan ved at søge på Google finde den billigere, end hvis du køber den hos laserdisken.
Avatar billede banelars Nybegynder
16. september 2004 - 21:48 #3
Hvor meget kan man redigere på DVD-optageren ?
I eksemplet fra laserdisken redigerer vedkommende sine egne videooptagelser
på sin pc. Er det fordi der ikke er så mange muligheder for dette på DVD-optageren ?
Er der andre gode produkter, der kan anbefales i samme eller lidt billigere prisklasse ?
Avatar billede norbert Nybegynder
16. september 2004 - 22:34 #4
Nu ved jeg ikke, hvor meget du vil redigere, men man kan f.eks. klippe reklamer ud, bestemme rækkefølgen i, hvordan du vil have dine optagelser skal ligge på din dvd, du kan optage i den højeste hastighed og derefter "shrinke" dine optagelser, så du kan have f.eks. to film liggende på en skive + at du kan lave menuer. Men det er klart at hvis du vil klippe professionelt, dvs. lægge underlægningslyd, lave fikse overgange osv, skal du have den over på pc. Det er det eneste sted, du kan lave sådan noget. Eller måske kan du lave sådan noget i dit kamera? Så kan du køre det tilbage til kameraet digitalt og lave overgange.
Jeg har kun haft denne, så derfor kan jeg ikke anbefale andre, men panasonic har vist også lavet sådan en med harddisk, men de er noget dyrere. Hvis du leder på Nettet, vil jeg tro, du kan få denne pioneer til omkring 5-6000 kr. Jeg gav selv 6000 for min i juli måned, lige før den nye med 120 gb harddisk kom på markedet. På det tidspunkt kostede den 8000 kr i laserdisken :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
16. september 2004 - 22:43 #5
Og så vil jeg også til dens ros sige, at det er simpelt hen det pæneste billede jeg har set på nogen DVD-afspiller. Alt hvad jeg putter i står klokkerent. Et skønt og meget fint billede. Og jeg har haft en del af de billige dvd-afspillere, men denne slår alt. Men det skal den jo også gøre med den pris - og det gør den så også :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
16. september 2004 - 22:50 #6
Avatar billede banelars Nybegynder
17. september 2004 - 09:28 #7
Hej Norbert.

Tak for dine kommentarer. Man kan altså godt lave grovredigering dvs. klippe en optagelse sammen i ønsket rækkefølge, men skal der laves lidt smartere ting foregår det på pc eller hvis videokameraet har muligheden for overgange osv.
Du har fortjent at få point, men du skal lige lægge et svar i stedet for en kommentar, for at jeg kan kreditere dig for det :o)
Avatar billede norbert Nybegynder
17. september 2004 - 09:34 #8
Selve klipningen med rækkefølge gør du inden du brænder selve DVD'en. Og der combine's hele filmen, som du selvfølgelig kan se, inden du brænder på en skive.
Og så er der selvfølgelig andre fordele som f.eks. at du ikke skal lede efter videobånd når du hurtig skal optage et eller andet - eller vente med at se udsendelsen til den ER optaget, du kan se den mens den optager fra det øjeblik, du ønsker :-) Eller du kan se DVD-film mens den optager på harddisken. Og du kan se andre optagelser fra harddisken, mens du optager på harddisken. Alt ialt en altmuligmaskine. :-)
Avatar billede banelars Nybegynder
17. september 2004 - 10:27 #9
Tak for hjælpen. Jeg har nu noget at gå videre med.