Avatar billede prologic Nybegynder
15. september 2004 - 20:04 Der er 10 kommentarer

Windows xp sp2 machine_check_exception

Har lige været ude at købe nyt pcmcia trådløst netkort, 3com a/b/g xjack wireless.

Men windows når ikke engang at starte op, hvis kortet sidder i computeren, istedet opstår blå skærm, med en machine_check_exception.

Når ikke engang at installere drivere, den crasher bare.

Kan ikke finde noget om problemer med dette 3com netkort overhovedet.
Hva fanden gør jeg?

Tak for alt hjælp i forskud.

Henrik.
Avatar billede haverslev Novice
15. september 2004 - 20:06 #1
Ud med kortet og installer drivere først.
Avatar billede netpxg Nybegynder
15. september 2004 - 20:09 #2
Der er måske hjælp at hente i logbog/eventlog.
Avatar billede prologic Nybegynder
15. september 2004 - 20:12 #3
Har kigget i logbogen, jeg kunne ikke rigtig finde noget :(

Jeg prøvede på et tidspunkt at sætte kortet i, og trække antennen ind (xjacj antenne, når den er inde er kortet "slukket")og derefter installere drivere osv. Det virkede også , ku gå på nettet etc. men efter et stykke tid kom den nævnte fejl, og efterfølgende er den kommet hver gang windows er startet, når kortet er sat i og antennen udstrækt.
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2004 - 20:13 #4
Så ud med kortet afinstaller driverne - genstart og installer igen. Og så i med kortet.
Avatar billede prologic Nybegynder
15. september 2004 - 21:14 #5
Når kortet ikke sidder i computeren, er der ingen drivere at afinstallere, da kortet jo ikke "findes". Et pcmcia kort er jo plug'n'play.

Det må næsten være driveren ikke er "kompatibel" med windows, da jeg fik installeret det fint nok første gang.
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2004 - 22:14 #6
Prøv at gendanne til et tidspunkt hvor du ikke havde installeret driveren så.
Avatar billede prologic Nybegynder
16. september 2004 - 16:03 #7
Har slået systemgendannelse fra, for det er noget lort. Det vil jeg ikke rekommendere!

Ved i om der er problemer med 3coms drivere generelt i windows xp sp2?
Avatar billede prologic Nybegynder
18. september 2004 - 21:55 #8
Okay, efter 5 windows xp installationer hvor specielt sp2 indgår kan jeg konkludere følgende:

1) En basissystemenhed, som i virkeligheden er en firmwareloader for TI pcmcia card bus controllere, var grunden til at windows ikke starter ordentligt op, men fejler med blå skærm og machine_check_exception.

2) 3coms drivere skal IKKE installeres, lad windows installere driveren 10.0.0.36, som de selv har signeret digitalt, ellers cpu'en toppe på 100% load hvert 5 sekund, og desuden vil det trådløse netværk ikke fungere generelt.

3) Dette her er virkelig mærkeligt, men bekræftet!
Efter at have installeret Windows driveren til 3com netkortet (10.0.0.36), installer da 3coms wireless wlan manager software (KUN programmet, ikke driveren). Herefter vil der ingen cpu svingninger være, og det trådløse vil fungere optimalt.

Bemærk!! Du kan herefter afinstallere 3coms software (Sig NEJ! til at afinstallere netkortet når den spørger, kun programmet) og derefter vil Windows' egen trådløse manager fungere.

Konklusion.

Efter MEGET tid og mange installationer står jeg med en Windows driver 10.0.0.36, som windows ikke selv kunne finde, indtil man lod windows søge efter den på systemet. Man står med en vraget 3com driver som forårsager windows blå skærm så windows ikke kan starte op, og en basissystemenhed som man ved er en TI pcmcia controller firmware loader, men som ved korrekt installering smadrer systemet, så cpu'en står og svinger mellem 0 og 100% hvert 5 sekund.

Men så fungerer det hele, mærkeligt nok, også 110% og der er fuld forbindelse på det trådløse netværk, ingen windows fejl og det hele er ubehageligt stabilt.

Hvis du nogensinde bruger denne information til noget, så smid venligst en 10'er istedet for en 50 øre, i ønskebrønden næste gang du møder en, da det er sidste gang jeg bruger så lang tid på en typisk windows fejl.

Henrik
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2004 - 22:18 #9
Hmm det var da ellers noget af en omgang du har været igennem for at få den til at virke, jeg skal putte det med ønskebrønden i baghovedet :-)
Avatar billede weblance Nybegynder
10. februar 2005 - 13:32 #10
Den der med basissystemenheden har jeg også problemer med. Den er åbenbart ikke korrekt installeret - hvor vigtigt er det??

Faktisk har jeg nøjagtig samme problem som dig prologic, bare med et TerraTec TV-kort til PCMCIA!