Avatar billede larskrimi Novice
15. september 2004 - 11:38 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

2 kolonner med stikord til venstre og tekst til højre.

Jeg ønsker at lave en skabelon til et stort dokument, hvor jeg gerne vil have to kolonner på siden, hvor den vesntre bruges til stikord, små figurer o.l., og den højre benyttes til selve teksten. Se følgende tråd, som forklarer hvordan dette gøres.

http://eksperten.dk/spm/537174

Jeg er mest til en løsning med kolonner. Mit spørgsmål er, hvordan jeg f.eks.indsætter overskrifter, som benytter hele sidens bredde, ikke bare den venstre eller højre kolonne? Kolonner i Word er jo ikke en del af typografien (normal, brødtekst, header, footer osv.), men snarere en del af sideopsætningen. Kan jeg definere to kolonner, som udelukkende benyttes når der skrives med normal? Udover overskrifter vil jeg også gerne have figurer eller indledende tekstafsnit, som bruger hele sidens bredde.

Er der nogen bud på hvordan jeg gør?
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. september 2004 - 12:00 #1
Dette kan word lave automatisk. Her er den korte vejledning.

Start med at lave en ordlist, hvor du indsætter alle de ord der skal stå i stikordslisten. Hvert ord skal kun stå en gang i listen og hvis de laver en table med en kolonne, kan du sortere ordene alfabetisk så du kan se om ordet allerede er med på listen

Du skal være opmærksom på at listen er case sensitiv, hvorfor de ord der også kan skrives med stort, skal stå både med småt og med stort. (husk i den forbindelse at word nogle gange automatisk skriver første ord med storu i en tabel. Dette skal du holde øje med at den ikke gør.

Når din liste er færdig, skal de markeres i dit dokument. Dette gøres ved at klikke på indsæt - reference - index m.m. vælge fanebladet index og så klikke på marker automatisk knappen. Herefter skal du pege på din ordliste og word vil nu markere alle de forekomster der findes af hvert ord i dokumentet.

Endeligt placere du cursoren der hvor du vil have dit stikordsregister. Går i indsæt - reference - index m.m. vælge fanebladet index og indstiller til en spalte (dette er vigtigt da en spalte betyder ordet til venstre og siderne til højre) og trykke OK. Word vil nu indsætte din stikordsliste.

Fidusen ved ordlisten er at du kan bruge samme ordliste næste gang du skal lave et stikordsrigister. De fleste af os skriver jo inden for samme emne, og det betyder intet at derer ord i listen som ikke også findes i dokumentet.

Prøv dig frem
15. september 2004 - 12:06 #2
Det kan ikke indlægges i typografierne.

I tabelløsningen hvor venstre kolonne bruges til stikord og højre til brødtekst, skal du flette de 2 celler sammen, der hvor du ønsker overskriften:
Marker de 2 celler
Vælg Tabel->Felt celler
Herefter kan du vælge overskriftstypografi, og indtaste din overskrift i hele bredden.

Vælger du i stedet spalteløsningen, er løsningen.
Indsæt sektionsskift, fortsat
Vælg 1 spalte
Skriv overskriften
Indsæt sektionsskift, fortsat
Vælg 2 spalter
15. september 2004 - 12:07 #3
bufferzone>> Det har vist ikke rigtigt noget med spørgsmålet at gøre!
Avatar billede larskrimi Novice
15. september 2004 - 12:52 #4
bufferzonez>>Jeg er ked af det, men det var slet ikke en ordliste til opslag jeg skulle bruge. Beklager hvis jeg har forklaret mig dårligt.

erikjuul>>det lyder som det jeg har brug for - kigger på det og vender tilbage
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. september 2004 - 12:59 #5
erikjuul>Jeg tror du har ret
larskrimi>Det skal du ikke beklare, jeg kunne jo bare give mig ordentlig tid til at læse hvad du faktisk spørger om. Jeg lærer det nok en dag. Beklager svaret og se roligt bort fra det
Avatar billede larskrimi Novice
15. september 2004 - 14:10 #6
Tak for hjælpen. (jeg synes det er lidt bøvlet, men det er der ikke noget at gøre ved. Det undrer mig, at der ikke findes en nemmere måde at gøre det på.  Jeg skulle mene det er ret udbredt med den opsætning jeg ønsker - f.eks. ser de fleste amerikanske lærebøger sådan ud...)