Avatar billede mce Nybegynder
14. september 2004 - 14:38 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken GPS skal jeg vælge

Jeg har lovet min kollega at forhøre mig lidt om hvilken GPS der kan anbefales. Han skal være kørende sælger på Sjælland og mangler i den forbindelse muligheden for et navigationssystem.

Jeg er helt grøn bag ørerne på dette område, så nu spørger jeg lige Jer kloge hoveder:

1. Hvilket mærke skal man holde sig til?
2. Er det smartest at købe et samlet sæt?
3. Følger der software med de samlet sæt og kan softwaren anbefales eller skal jeg se mig om efter noget andet?
4. Hvad kan I anbefale og hvor mange penge skal man bruge på den slags?
Avatar billede bernie Nybegynder
14. september 2004 - 14:47 #1
Avatar billede bernie Nybegynder
14. september 2004 - 14:48 #2
Avatar billede Chewie Novice
14. september 2004 - 14:56 #3
køb en på tilbud i bilka til 2600,- .... har ladet mig fortælle de funker fint
Avatar billede peterql Nybegynder
24. september 2004 - 00:03 #4
Jeg vil anbefale en HP Ipaq 2210 med TomTom3 (føtex/bilka/brugsen/whatever). Sættet koster ca. 3.200,- og er fint. Du behøver ikke ekstra ram til PDA'en hvis kun Danmarks-kortet skal installeres.
Hvis flere lande/områder skal med skal du også have noget SD-RAM, hvor meget afhænger af antal kort man ønsker. Iøvrigt rigtigt smart hvis man har et digital-kamera der anvender SD-kort også, så skal man ikke købe flere typer.
Ipaq 2210 kan iøvrigt også anvende CF-kort, så de er også anvendelige. Jeg vil dog anbefale SD-kort til RAM, da CF-porten kan bruges til mange andre ting (WiFi, CF-GPS, ..).

TomTom3 har en meget let tilgængelig brugerflade og hvis sælgeren har faste kunder, kan de alle let oprettes som såkaldte InteressePunkter (IP), på engelsk POI (Point Of Interest). På tomtom-user.dk kan man hente et hav af POI-lister over alt muligt, jeg redigere selv ALDI-listen :-)

/Peter
Avatar billede senior54 Novice
26. september 2004 - 22:00 #5
peterql.
Disse POI, der kan downloades fra forskellige websteder, kan de bruges på alle forskellige navigationssystemer, feks. de POI, der er på TomTom - kan de samme bruges på x-road - Medion osv. ?
Avatar billede peterql Nybegynder
26. september 2004 - 22:37 #6
Hej senior54
Det kommer an på i hvilket format POI-filen er. TT3 anvender et format de kalder OV2, det er ikke noget særligt, faktisk blot en tekst,længe+bredde-grad, og så lige et lille ikon med samme navn som .OV2-filen i BMP-format (det symbol der så vises på kortet).
Det er ikke det store problem, for der findes programmer der kan konvertere mellem forskellige formater. Det vare ikke så længe så åbner siden www.navigation.com hvor de fleste navigationsprogrammer er at finde. Herinde kommer også POI-lister i de formater programmerne har brug for.
Så svaret må vel blive - ja - men muligvis skal POI-filen konverteres først.
Avatar billede mce Nybegynder
05. oktober 2004 - 16:44 #7
Tak for Jeres tilkendegivelser!
Avatar billede peterql Nybegynder
05. oktober 2004 - 19:16 #8
Her er lidt oplevelser med Navigon 4 GPS+TMC:
Jeg har pt. sådan et sæt til test og har selv TomTom3.
Det jeg var mest spændt på var klart TMC-funktionen, men i morges gik det ikke alt for godt. Jeg valgte at få besked om ruteændringer hvis TMC mente det var smart.  Jeg kørte fra Lyngby til Ballerup og der gik kun et kort øjeblik, så meddelte TMC at der var kø på motorring 3 (hvilken overraskelse kl 8.05 - men det er faktisk smart). Jeg accepterede en alternativ rute, men ak Navigon bad mig svinge ned på motorring 3 og her havnede jeg i 4.5 km kø med hastigheder mellem 0 og 40 km/t.
Nu ved jeg jo godt at der altid er kø der om morgenen og normalt vælger jeg at køre til Ballerup via ring 4. Når jeg gør det er jeg på arbejdet ca. 8.25-8.30, idag kom jeg 8.40, så den kø gav 10 min. forsinkelse. Jeg må sige at jeg ikke blev videre imponeret over det.
Generelt mener jeg at brugerfladen på Navigon er lidt sværere at betjene end TT3. Navigon har dog nogle udemærkede funktioner som TT3 mangler: Stemmestyret, jeg har indtalt "skole", "arbejde", "Hjem" til en test og det fungere uden problemer. Man trykker på en lille ikon og siger hvor man vil hen - og så starter navigationen. TMC er til rådighed på skærmen, så man kan altid se de seneste trafikmeldinger, desværre sorteres uinteressante ikke fra, så man får fra hele landet - så vidt jeg kan se. Her kunne man jo nøjes med dem man er i nærheden af.
Under selve navigationen kan Navigon vise vejnavne på kortet (kun i 2D), det er faktisk meget rart. Sjovt nok kan TT3 det i Palm-udgave, men det hjælper ikke på min PocketPC. Navigon fortæller også to vejledninger, hvis de kommer hurtigt efter hinanden, det er rigtigt godt. F.eks. "drej til venstre om 100 meter, derefter til højre" - det vises også på skærmen.
På den negative side er brugerdialogen, POI-lister skal jeg kigge mere på, umiddelbart er det ikke så godt som TT3. Det er også sværere at bruge kortet som en offline ruteplanlægger ala krak.dk - det kan TT3 gøre meget lettere.
Manualen er direkte elendig, stort set ingen forklaringer passer præcist med hvad der vises på skærmen. Knapper hedder noget andet og det er noget forvirrende - men man kan dog gætte sig frem. Noget jeg ikke fandt ud af var at starte/stoppe en simulering, jeg fik startet en, og ifølge vejledningen skulle man bare trykke lige der og så stoppede det - hvis altså bare der var en knap at trykke på?
Standard-farvevalget i programmet er svært at se i dagslys, hvorfor i alverden vælger man dog ikke noget flot og brugbart?
Kortet er generelt mere dataljeret end TT3s, det er rigtigt godt. F.eks. er alle stierne i dyrehaven med - her har TT3 ikke en.
Nå nok for nu, det er stadigt svært at vælge.....
Avatar billede senior54 Novice
06. oktober 2004 - 15:48 #9
petergl: Det er en meget fin tilbagemelding du har givet. Jeg har lige i dag fået tilbudt en HP 2210 med X-road til 2000 kr (demo model). Jeg er lidt i tvivl om jeg skal købe den eller det skal være TT.