Avatar billede kanabba Nybegynder
11. september 2004 - 01:23 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

irbzus.exe bruger 80% af CPU-hastighed!

Nogle der kender til irbzus? Eller vigtigere endnu - hvordan man slipper af med den? Tror jeg har læst mig frem til at det er en slags orm, på en tysk hjemmeside... På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede kanabba Nybegynder
11. september 2004 - 01:24 #1
Den kalder sig også irbzus32.exe, hvis det gør en forskel?
Avatar billede nimoha Nybegynder
11. september 2004 - 02:06 #2
Hej :-)

1. Hvis du har Windows XP eller WIndows ME, skal du lige slå systemgendannelse fra: http://www.spywarefri.dk/virusscannere.htm#alle

2. Hent virusskanneren her fra Kaspersky: http://www.mwti.net/antivirus/free_utilities.asp
Der er 7 links, og det er ligemeget hvilket du downloader fra.
Aktiver alt i opsætningen så den skanner det hele igennem.
Genstart når den er færdig.

3. Hent Hijackthis: http://danborg.org/spy/HJT/hijackthis.exe
Opret en ny mappe på skrivebordet. Tryk gem og gem den i den nyoprettede mappe. Nu dobbeltklikker du på filen og trykker "Scan" derefter ændrer scan knappen sig til "Save log" som du så trykker på.
Så kopierer du den (ctrl+a og ctrl+c) og sætter den herind (ctrl+v), så skal vi tjekke den for dig.
Det anbefales ikke at fixe noget selv, da det kan gøre mere skade end gavn.
Avatar billede kanabba Nybegynder
13. september 2004 - 13:24 #3
Hej Nimoha,

Tak for den hurtige respons. Jeg har fulgt dine anvisninger, og har fået følgende log frem:

Logfile of HijackThis v1.98.2
Scan saved at 12:59:55, on 13-09-2004
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\System32\Ati2evxx.exe
C:\Programmer\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe
C:\WINDOWS\AGRSMMSG.exe
C:\Programmer\ATI Technologies\ATI Control Panel\atiptaxx.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe
C:\Programmer\iPod\bin\iPodManager.exe
C:\Programmer\MUSICMATCH\MUSICMATCH Jukebox\mm_tray.exe
C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe
C:\Programmer\MUSICMATCH\MUSICMATCH Jukebox\mmtask.exe
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\Programmer\iPod\bin\iPodService.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe
C:\Documents and Settings\Martin Vallø\Skrivebord\virus\hijackthis.exe
C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.hp.com/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://www.hp.com
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 5.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.ocx
O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O4 - HKLM\..\Run: [ATIModeChange] Ati2mdxx.exe
O4 - HKLM\..\Run: [AGRSMMSG] AGRSMMSG.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Cpqset] C:\Programmer\HPQ\Default Settings\cpqset.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PreloadApp] c:\hp\drivers\printers\photosmart\hphprld.exe c:\hp\drivers\printers\photosmart\setup.exe -d
O4 - HKLM\..\Run: [srmclean] C:\Cpqs\Scom\srmclean.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ATIPTA] C:\Programmer\ATI Technologies\ATI Control Panel\atiptaxx.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [ccRegVfy] "C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccRegVfy.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [iPodManager] C:\Programmer\iPod\bin\iPodManager.exe
O4 - HKLM\..\Run: [MMTray] C:\Programmer\MUSICMATCH\MUSICMATCH Jukebox\mm_tray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [mmtask] C:\Programmer\MUSICMATCH\MUSICMATCH Jukebox\mmtask.exe
O4 - HKLM\..\Run: [MS Sound Config 16bit] sndcfg16.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Micrsoft CFG 32] lrbzus32.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [MS Sound Config 16bit] sndcfg16.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Micrsoft CFG 32] lrbzus32.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Microsoft Update] wuamagr32.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MS Autoloader 32] MSAuto32.exe
O9 - Extra button: PartyPoker.com - {B7FE5D70-9AA2-40F1-9C6B-12A255F085E1} - c:\programmer\partypoker\IEExtension.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: PartyPoker.com - {B7FE5D70-9AA2-40F1-9C6B-12A255F085E1} - c:\programmer\partypoker\IEExtension.dll
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\MSMSGS.EXE
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\MSMSGS.EXE
O14 - IERESET.INF: START_PAGE_URL=http://www.hp.com
Avatar billede nimoha Nybegynder
13. september 2004 - 16:26 #4
Hej igen :-)

Start med at slå systemgendannelse fra. Hvis du ikke ved, hvordan du gør det så kig her: http://www.spywarefri.dk/virusscannere.htm#alle

Hent, installer og kør denne engangscanner: http://www.mwti.net/antivirus/free_utilities.asp
Aktiver det hele i opsætningen derinde, så du får scannet alt igennem.
(Hent en ny kopi selvom du allerede har den)
------------------------------------------------
Kør en scanning med Hijackthis, så du kan se alle filer.
Du får herunder nogle filer, som du skal fixe. Det, du skal gøre, er at sætte en vinge ud for disse filer. Når du har gjort det, så lukker du alle andre vinduer ned. Det er meget vigtigt at det eneste vindue, som er åbent er HijackThis vinduet. Husk også at lukke dette vindue, når du har markeret filerne. Nu må du fixe. Klik på Fix checked.

Det er disse, som skal fixes:

O4 - HKLM\..\Run: [MS Sound Config 16bit] sndcfg16.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Micrsoft CFG 32] lrbzus32.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [MS Sound Config 16bit] sndcfg16.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Micrsoft CFG 32] lrbzus32.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Microsoft Update] wuamagr32.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MS Autoloader 32] MSAuto32.exe
------------------------------------------------------------
Er denne knap noget du selv er indforstået med? Hvis ikke så fix disse to:
O9 - Extra button: PartyPoker.com - {B7FE5D70-9AA2-40F1-9C6B-12A255F085E1} - c:\programmer\partypoker\IEExtension.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: PartyPoker.com - {B7FE5D70-9AA2-40F1-9C6B-12A255F085E1} - c:\programmer\partypoker\IEExtension.dll
---------------------------------------------------------------------
Disse er unødvendige at have liggende i din opstart, da de alle kan nås via startprogrammer. De ligger bare og ”sluger” computerens kræfter.
Du kan Fjerne vingen til venstre for følgende programmer, hvis du ønsker det:
Tryk på Start
Klik på Kør
Skriv: msconfig
Klik på OK
Vælg fanebladet start

Fjern vingen fra følgende:

[QuickTime Task] "C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
[mmtask] C:\Programmer\MUSICMATCH\MUSICMATCH Jukebox\mmtask.exe
[CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
----------------------------------------------
Så skal vi lige være sikre på at du kan se alle filer og mapper:
Åbn en mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".
-----------------------------------------------------
Genstart i fejlsikret tilstand (f8 ved opstart)

Gå ind i Start-> Søg -> Alle filer og mapper
Søg efter og slet følgende:

sndcfg16.exe
lrbzus32.exe
wuamagr32.exe
MSAuto32.exe
--------------------------------------------
Så skal du lige have lukket DCOM. Hent programmet her: http://grc.com/files/DCOMbob.exe
Og følg vejledningen her: http://www.spywarefri.dk/dcom.htm
--------------------------------------------------------
Genstart og kom med en ny log til tjek.
Avatar billede kanabba Nybegynder
13. september 2004 - 18:48 #5
Hej igen,

Det ser ud som om det virker. Du får lige den sidste log her:

Logfile of HijackThis v1.98.2
Scan saved at 18:45:45, on 13-09-2004
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccSetMgr.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\AGRSMMSG.exe
C:\Programmer\ATI Technologies\ATI Control Panel\atiptaxx.exe
C:\Programmer\iPod\bin\iPodManager.exe
C:\Programmer\MUSICMATCH\MUSICMATCH Jukebox\mm_tray.exe
C:\WINDOWS\System32\Ati2evxx.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe
C:\Programmer\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
C:\Programmer\Norton AntiVirus\AdvTools\NPROTECT.EXE
C:\Programmer\Norton AntiVirus\SAVScan.exe
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\CCPD-LC\symlcsvc.exe
C:\Programmer\iPod\bin\iPodService.exe
C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
C:\Documents and Settings\Martin Vallø\Skrivebord\virus\hijackthis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.hp.com/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://www.hp.com
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 5.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.ocx
O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O4 - HKLM\..\Run: [ATIModeChange] Ati2mdxx.exe
O4 - HKLM\..\Run: [AGRSMMSG] AGRSMMSG.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Cpqset] C:\Programmer\HPQ\Default Settings\cpqset.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PreloadApp] c:\hp\drivers\printers\photosmart\hphprld.exe c:\hp\drivers\printers\photosmart\setup.exe -d
O4 - HKLM\..\Run: [srmclean] C:\Cpqs\Scom\srmclean.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ATIPTA] C:\Programmer\ATI Technologies\ATI Control Panel\atiptaxx.exe
O4 - HKLM\..\Run: [iPodManager] C:\Programmer\iPod\bin\iPodManager.exe
O4 - HKLM\..\Run: [MMTray] C:\Programmer\MUSICMATCH\MUSICMATCH Jukebox\mm_tray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Advanced Tools Check] C:\PROGRA~1\NORTON~1\AdvTools\ADVCHK.EXE
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\MSMSGS.EXE
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\MSMSGS.EXE
O14 - IERESET.INF: START_PAGE_URL=http://www.hp.com

Hvis det ser ok ud, så smid lige et svar afsted, så du kan få point... og så siger jeg tusinde tak for hjælpen.

Mvh Kenn
Avatar billede nimoha Nybegynder
13. september 2004 - 19:15 #6
Hej igen :-)

Du er ren og må slå systemgendannelse til igen.

For at holde din computer ren kan du kigge på artiklerne om emnet her:
http://www.eksperten.dk/artikler/144
http://www.eksperten.dk/artikler/254
Som minimum anbefaler jeg Spywareguard, Spywareblaster, IE-Spyad og IE Privacy Keeper.
Avatar billede kanabba Nybegynder
13. september 2004 - 19:25 #7
Tusinde tak, endnu engang :o)
Avatar billede nimoha Nybegynder
13. september 2004 - 21:41 #8
Velbekomme og tak for point :-)