Avatar billede ozrob Nybegynder
10. september 2004 - 22:14 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

hvilken linux til ibm bærbar

Jeg har aldrig rodet med linux før, men skal til at ha det på studiet. Derfor søger jeg en bærbar venlig, samt bruger venlig version der ikke fylder for meget. Hvad kan i anbefale???
Avatar billede human Nybegynder
10. september 2004 - 22:31 #1
Debian. Synes det er det nemmeste at arbejde med, både hvis der skal installeres nye programmer osv.

Synes det er nemmere at finde ud af end fx Redhat og Mandrake.
Dog lidt sværere at installere.
Avatar billede strych9 Praktikant
10. september 2004 - 23:01 #2
Debian på laptop?? Ikke at jeg egentlig ved hvad der skulle være den mest laptop venlige, men jeg synes jeg har hørt om folk der havde masser af knas med Debian på deres laptops..
Avatar billede human Nybegynder
10. september 2004 - 23:10 #3
Tjah.. På min gamle HP og min nye Greennote havde jeg nu ingen :)

Desuden har man også debianguiden.dk hvis man bliver i tvivl :)=
Avatar billede arne_v Ekspert
10. september 2004 - 23:13 #4
begynder => vælg Redhat Fedora eller Mandrake
Avatar billede human Nybegynder
10. september 2004 - 23:17 #5
Men stadig, som begynder fattede jeg ikke Redhat eller Mandrake.

Men Debian var nemt. apt-get er alt for sejt.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
11. september 2004 - 07:53 #6
hvis du vil bruge debian på laptop, så vælg Knoppix istedet.

og ellers ville jeg nok vælge Mandrake til laptop/nybegynder brug ;-)
Avatar billede ozrob Nybegynder
11. september 2004 - 09:51 #7
Når man har lært en af de mange versioner/mærker af linux, er det så ikke mere eller mindre den samme fremgangs måde i de andre??? Og hvad er Knoppix - er det en version af Debian?
Det lyder som om der er en del meninger om hvad der er det optimale i min situation....ville det hjælpe hvis jeg sagde at det linux jeg vælger skal ligge sammen med win xp pro på min maskine, og skal derfor kunne det...
Avatar billede olly Nybegynder
11. september 2004 - 10:48 #8
Knoppix er en live cd, baceret på Debian, som enten kan køre direkte fra cd eller kan installeres på harddisken.

Jeg har prøvet et par dist på forskellige bærbare og det er altid endt med Debian, da det viser sig den kan finde hardwaren. Min egen IBM bærbare, som dette skrives fra, kører Debian sarge og den fungere meget fint.

Mht til aat du vil dualboote med XP så er det ikke nogt problem med nogle af de dists der er nævnt i dette spørgsmål.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
11. september 2004 - 11:21 #9
Knoppix er som olly skriver, en debian version der kan køres direkte fra cd'en eller installeres på harddisken (anbefales).

Knoppix fordel fremfor en standard debian installation, er at den modsat debian er ret god til at detektere og installere div. hardware.
Jeg har dog ikke prøvet den nye Debian Installer, som er en den af den kommende debian release.
Avatar billede ozrob Nybegynder
11. september 2004 - 12:03 #10
Oki. sidst men ikke mindst: Hvor kan jeg hente debian knoppix (som i vist anbefaler) og hvor kan jeg finde en guide til instalering og opsætning?
Avatar billede human Nybegynder
11. september 2004 - 14:37 #11
debianguiden.dk som tidligere skrevet

debian.org for at hente det.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
11. september 2004 - 14:38 #12
Avatar billede olly Nybegynder
11. september 2004 - 22:50 #13
Jeg siger tak for point. Og held og lykke med knoppix... Den er fed...