Avatar billede mkj Nybegynder
10. september 2004 - 07:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kun 128 MB indlæses af ny blok på 256 MB Ram

Jeg har netop købt en ny blok ram (SD 133) på 256 MB til en ca. 4 år gammel PC (500 MHz). Når jeg starter PC'en op, så registrerer den kun de 128 MB. Hvad kan det skyldes ?

Der sad i forvejen 64 MB SD 100, som jeg prøvede at køre samtidig. Er der nogen problemer i at køre med de to forskellige typer ram ?
Avatar billede peet-49 Novice
10. september 2004 - 07:24 #1
Der er ingen problemer ved, at køre med forskellige blokke, frekvensen må så ikke være sat højere, end den laveste, for dit vedkommende 100, nogle maskiner understøtter kun elkeltsidet ram, andre dobbelsidet, nogle begge.
Avatar billede mkj Nybegynder
10. september 2004 - 08:32 #2
Hvor indstiller man frekvensen ?

Kan det forklare mit problem med at PC'en kun registerer 128 ud af 256 MB ?
Avatar billede peet-49 Novice
10. september 2004 - 08:59 #3
Du indstiller frekvensen i bios, det har ikke noget, at gøre med, at den kun finder 128MB, det er bios, der ikke understøtter blokken.
Avatar billede mkj Nybegynder
11. september 2004 - 17:11 #4
Det er muligvis et dumt spørgsmål, men kan man opgradere BIOS til at understøtte 256 MB eller må jeg bare leve med kun at kunne bruge halvdelen af den indkøbte ram ?
Avatar billede peet-49 Novice
11. september 2004 - 17:14 #5
Det er da muligt, at der findes en biosopdatering, der klarer det, men jeg tvivler, det kan du tjekke på producentens hjemmeside.
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
11. september 2004 - 17:17 #6
Problemet kan også ligge i hvis bundkortet ikke understøtter dobbeltsidet ram.. men det kan man kun finde ud af ved at slå det op i manualen...

Mange gamle bundkort kan være ret krakilske når det kommer til ram-typer.
Avatar billede mkj Nybegynder
13. september 2004 - 08:20 #7
OK, jeg prøver at dykke ned i det. Tak.
Avatar billede peet-49 Novice
13. september 2004 - 09:23 #8
Takker for point.