Avatar billede higi Nybegynder
09. september 2004 - 23:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Er Musik i flash og/eller ved "streaming" lovligt?

Hej,

Jeg har lavet en hjemmeside... heh...
Anyways, jeg vil gerne have en player med noget musik på.
Jeg har prøvet at undersøge relger og sådanne noget, uden det store hæld...

Jeg har set (og hørt) at sider som www.power-fusion.com og www.swosh.com har en flash player med musik fra "rigtige" kunstnere. De skriver artistens navn samt nummerets navn.

De er i flash og streamer.

Jeg tænker så på om det er lovligt at ligge musik ud på nettet hvis det f.eks. streames så det ikke kan rippes så let.

Er der nogen der ved dette med sikkerhed?

Jeg takker på forhånd!

-Higi
Avatar billede higi Nybegynder
09. september 2004 - 23:29 #1
Jeg mener selvfølgelig www.smosh.com ;)

-Higi
Avatar billede Beach Mester
10. september 2004 - 00:54 #2
Det du regner med at lave er ulovligt, og uanset hvor svært du gør det at rippe musikken så vil alle stadig kunne rippe *S*
Du skal med det samme gøre dig klart, at er det jo muligt at optage lyden via en dårlig microfon stukket ind i en dårlig højtaler eller... Så er der tale op at rippe musikken. Branchen ser hverken på sværhedsgraden eller kvaliteten! Det samme gælder for billeder på nettet. Du må rent faktisk ikke "låne" et billede der er copyright på, skrumpe det til 1X1 pixel, og derefter publicere det på din egen side.
Så den side kan du godt glemme så længe vi taler om en "amatørside"...

Hvis du går i tankerne om at lave det sådan som f.eks. DR, Voice mm. der jo sender deres udsendelser via netradio, så er det lovligt. Der er bare den lille hage ved det at du skal betale afgift af alt det du sender ud i "ætern" (vist nok) svarrende til de antal "lyttere" man har. Derfor kan det desværre ikke rent økonomisk lade sig gøre at fyre et fedt beat af, så længe der er nogle der har retten til dette:-(((

Jeg tror det var POP-FM der på et tidspunkt måtte stoppe deres musikudsendelser over nettet da der var tvivl om størrelsen på den afgift Coda skulle have i kassen.

Hvad "folk" så gør rundt omkring på nettet er en helt anden sag. Nogle ser stort på de regler der findes, og sender deres streams ud. Andre prøver at ændre lydkvalitet mm. og prøver på den måde at retfærdiggøre hvad de gør.

Det som er pisse surt her i EU (og andre steder i verden) er at pladebosserne vil køre dit liv i sænk hvis de opdager det, og har lyst til at statuere et eksempel.

Problemet er at vi alm. dødelige har et helt alm. budget med en lille fast indkomst vi skal betale huslege, lokkumspapir mm. med. Pladebosserne kan poste flere millioner i en retsag hvis de mener at de er blevet trådt over tærene. Og der gør det desværre også fra tid til anden.

Du spør om nogle ved det med sikkerhed, dertil kan jeg kun sige JA. Ingen WWW må ligge noget på deres "hjemmeside" der er andres ejendom, uden enten at betale for det, eller få en tilladdelse til det fra ejeren af musikken:-(

//Beach
Avatar billede Beach Mester
10. september 2004 - 01:04 #3
Fandt lige den her frem:
http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/index

KODA/NCB repræsenterer komponisters, sangskriveres og musikforlags rettigheder til at fremføre musikværker offentligt og indspille musikværker på de medier, der findes. KODA/NCB repræsenterer såvel danske som udenlandske komponister, sangskrivere og musikforlag. Ved at indgå en aftale om brug af musik på Internet med KODA/NCB får man således tilladelse til at anvende stort set alle musikværker, der er skabt i denne verden (se dog nedenfor om eventuelle andre rettighedshavere).

Kun i helt særlige tilfælde forudsætter brug af beskyttet musik på Internet ikke en tilladelse fra KODA/NCB. Det er i de tilfælde, hvor der anvendes musikværker, som er komponeret/skrevet af komponister og sangskrivere, som ikke er medlem af KODA eller et af KODA's udenlandske søsterselskaber. Det er dog kun meget få musikværker, som ikke repræsenteres af KODA/NCB, som forvalter op mod 99% af alverdens komponisters og sangskriveres rettigheder.

KODA/NCB's standardaftaler om brug af musik på Internet:
KODA/NCB har i fællesskab udarbejdet diverse aftaler som giver tilladelse til at lægge musik på Internet. Aftalerne kan indgås online via disse sider. Der findes i alt seks forskellige aftaler, som omhandler hver sin form for musikbrug:

    * Internetradio
    * Udelukkende lydprøver
    * Anden form musikbrug, eksempelvis baggrundsmusik
    * Ringetoner til mobiltelefoner
    * Digital Phonogram Delivery (DPD), udbud af musikværker til download (eksempelvis mp3-format)
    * Brug af egne værker på egne sites - kun relevant for KODA-medlemmer

Andre rettighedshavere – ofte nødvendigt med flere tilladelser
Man skal være opmærksom på, at der ofte er andre rettighedshavere udover komponisterne og sangskriverne i forbindelse med musikværker. Eksempelvis vil der typisk være nogle udøvende kunstnere (se ophavsretslovens § 65), dvs. dem som spiller og synger musiknumrene. De udøvende kunstnere har nogle selvstændige rettigheder, og de udøvende kunstneres tilladelse skal derfor indhentes ved siden af tilladelse fra KODA/NCB.

En stor del af de danske udøvende kunstnere repræsenteres af Dansk Musiker Forbund, Dansk Artist Forbund og Dansk Skuespillerforbund. De danske udøvende kunstneres tilladelse til at bruge musik på Internet kan derfor søges indhentet via disse faglige organisationer. De udenlandske udøvende kunstnere repræsenteres ofte af deres pladeselskab, jf. nedenfor.

Tilsvarende kan der være en række pladeproducenter, som har nogle selvstændige rettigheder, som også skal cleares selvstændigt (se ophavsretslovens § 66 ). Pladeselskaberne kan enten kontaktes via Gramex, som er kollektivt forvaltningsselskab, der på vegne af pladeselskaber og udøvende kunstnere forvalter vederlagskravet ved offentlig fremførelse af musik udgivet på cd'er o.lign., eller via pladeselskabernes brancheorganisation IFPI.
Avatar billede higi Nybegynder
11. september 2004 - 15:16 #4
Mange tak, lort at de skal have retten til det...

Må hitte ud af noget med en eller anden mixer og så PRØVE at bixe noget sammen selv..

Tak igen!

-Higi
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
11. september 2004 - 20:09 #5
Hvilken side laver du...? Måske kan jeg lave noget til dig hvis siden er seriøs...

Morten hjort
.::JunoLab::.
Avatar billede higi Nybegynder
12. september 2004 - 19:46 #6
www.higi.dk :)
Syntes selv det er en ret seriøs side.
Hvis det er kan du jo bare sende en mail på higi@phweb.dk
Jeg bruger MSN messenger hvis det er...

Tak forresen ;)

-Higi
Avatar billede Beach Mester
12. september 2004 - 23:46 #7
--->higi
Det er sgu da en helt OK siden du har der, der er ikke rigtigt noget indhold, men det kommer vel hen af vejen:-)

Men hvis du vil have noget musik på, hvorfor brygger du den så ikke bare sammen selv?
Man kan jo i dag få prog. der næsten gør det af sig selv.

//Beach
Avatar billede higi Nybegynder
13. september 2004 - 15:57 #8
Jeg tror også at jeg vil prøve... det skal nok gå...

Men tak...

-Higi

-Lukker-