Avatar billede lasse_32 Nybegynder
09. september 2004 - 20:35 Der er 1 kommentar og
1 løsning

C5 og web

Hej nogen der ved, hvordan man kan skabe integration ml. c5 og web, altså noget med at udveksle data mellem de to.

Jeg har hørt noget om XML! Hvordan kan man evt. skrive til XML filer fra C5, hvis det overhovedet er måden.

Jeg har også hørt noget om ODBC. Hvordan kan man bruge det i sammenhængen?
Avatar billede ixus Nybegynder
13. september 2004 - 16:24 #1
Først - af sikkerhedsmæssige årsager er det ikke ret fornuftigt at give webserveren direkte adgang til C5. Går der på webserveren så kan I vinke farvel til C5 :).

Nå, men der er mange måder at etablere kommunikation mellem C5 og f.eks. en web server.

Den måde jeg bruger er at hive data ud af C5 via ODBC, uploade dem til web serveren (i en access database) og lad den gøre resten af arbejdet (i en MSSQL). I løbet af dagen henter vi så data ned fra webserveren, igen via access, som så sørger for at skubbe data ind i C5 (via ODBC).

Altså du kan select * from debkart via ODBC osv. Men der er begrænsning, f.eks. kan du ikke bruge joins, så hvis der er behov for dette, skal joins foretages efter du har hevet dataerne ud af C5.

Andre måder, og sandsynligvis hurtigere, er at eksportere en flad fil fra C5, og importere en flad fil til C5. C5 kan sættes op, således den gør det automatisk (via batch-server funktionaliteten). Du kan godt lave din egen XML implementering i C5, men det tager nok et stykke tid, der er sikkert en bunke virsomheder der har lavet et XML modul til C5.

Til sidst - hvis du har behov for et stærkt integreret miljø med C5 i centrum, kan det anbefales at kigge på SQL som database til C5. Der er dog både fordele og ulemper ved denne løsning.
Avatar billede dphtrading Nybegynder
13. juli 2005 - 17:12 #2
Nu bliver jeg interesseret, vi er netop igang med en sådan integration af data, og vi satser på løsningen SQL database til C5. ixus skriver: "Der er dog både fordele og ulemper ved denne løsning". Hvad er ulemperne?