Avatar billede kornfreak Nybegynder
09. september 2004 - 15:37 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Amd 3200+ crasher...for varm?

jeg har et ASUS A7N8X Deluxe motherboard og 512mb pc3200 ram, begge kan køre 400 fsb, så derfor købte jeg en amd 3200 så alt kører samme hastighed, min gamle cpu er en amd 2700+, alt kørte perfect med den, men efter jeg satte amd 3200 i, så frøs min maskine hele tiden, ligeså snart jeg laver noget cpukrævende, som f.eks compile eller spil. Den viste 50grader idle i bios, så skiftede jeg til en 3200 køler volcano 11, den blev 70 grader i idle. Nu ahr jeg så købt en volcano 12 der passer til en amd 3400+, og den viser ca 36,38 grader i bios.

Men lortet fryser STADIG, både i windows og linux, i windows kommer der dog blue screen med "IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL" eller sådan noget.

Er cpuen defekt? Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede tubber Juniormester
09. september 2004 - 15:54 #1
IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL kommer ofte ved en ramfejl har lige selv haft den på en maskine og ved at bruge memtest386 så fandt jeg ud af den ene ramblok jeg havde i var defekt.....
Avatar billede tubber Juniormester
09. september 2004 - 15:57 #2
Memtest86 og ikke 386 kan hentes her:
http://www.memtest86.com/

Du kan også hente ultimatebootcd på http://www.ultimatebootcd.com, der er boot og det hele på, samt 4 memtest i alt de skulle gerne kunne teste dine ram.....

/Tubber
Avatar billede kornfreak Nybegynder
09. september 2004 - 16:21 #3
Jeg har kørt memtest, har den som en boot option i linux, den finder intet på den ramblock jeg har i nu, men den anden block jeg har liggende har bad blocks.

Anyways, kan det være fordi rammene fejler pga 400 fsb? Vil overveje at prøve nye ram, men jeg har læst lidt rundt omkring at det kan være mit mobo der ik vil sammen med 3200 :|
Avatar billede tubber Juniormester
09. september 2004 - 16:27 #4
På ultimatebootcd er der også et CPU tool, CPU Burn-in ser lige om jeg kan finde link til den som enkelt program

Hvad for et mobo har du ?
Avatar billede tubber Juniormester
09. september 2004 - 16:27 #5
Avatar billede tubber Juniormester
09. september 2004 - 16:31 #6
http://www.upgradeware.com/english/support/tools.htm

Der er der også nogle tools til CPU test
Avatar billede zabber Nybegynder
09. september 2004 - 16:39 #7
Jeg har prøvet det samme med eleksir og kingston ram der kørte cl.3 efter skift til geil ram der køre cl.2,5 så var der ingen problemer mere
Avatar billede kornfreak Nybegynder
09. september 2004 - 19:15 #10
Du har ret, det er rammene, har sat fsb på cpuen til 200 og 166 på rammene, nu kører det klippe stabilt. Må ud og købe nogen kvalitetsram, nogen forslag? =)

Smid lige et svar.
Avatar billede tubber Juniormester
09. september 2004 - 19:43 #11
Hvis rammene skal være i den billige ende af kvalitetsram er det efter min mening kingston og i den dyre løsning Corsair ram......

Her er mit bud på ram:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=13950

/Tubber
Avatar billede tubber Juniormester
09. september 2004 - 19:44 #12
Avatar billede kornfreak Nybegynder
09. september 2004 - 21:34 #13
hehe det er kingston jeg har nu :|
Avatar billede tubber Juniormester
09. september 2004 - 21:44 #14
Jeg har aldrig haft problemer med kingston ram og uanset hvad du køber så kan der være fejl på......
Avatar billede zabber Nybegynder
09. september 2004 - 22:17 #15
Her er ok ram ril rimelige penge der virker på nForce 2 ultra bundkort
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=86124