Avatar billede dennisr Nybegynder
09. september 2004 - 15:33 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Grafikfejl og nedlukninger

Jeg har et 3D Club Geforce FX-5600 og problemet er at når jeg kører spil og programmer, opstår der efter nogle minutter diverse grafikfejl og lukker ofte programmet ned. Spillene er dog ikke de nyeste og mest krævende, men det er åbenbart hver gang grafikkortet skal yde lidt mere end bare at køre 2D i windows.

Jeg har en Athlon TB 750MHz og 256 mb SD-RAM på et Asus A7V bundkort, ved godt det ikke lyder af meget, men min egen teori er at det er min strømforsyning der er for svag, kan det passe?

Eller er det simpelthen fordi grafikkortet er for hurtigt til så langsom en processor? Og grafikkortet er 8xAGP og mit bundkort er 4x ... men det burde ikke være et problem ifølge manualen.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. september 2004 - 16:22 #1
Det lyder for mig som om grafikkortet bliver for varmt.
Prøv at se om blæseren kører rundt og prøv evt at køre uden den ene side på kabinettet og se om det hjælper.
Avatar billede dennisr Nybegynder
09. september 2004 - 16:29 #2
Strømforsyningen er under 300 watt, men kan ikke huske det præcise tal. Men spørgsmålet er bare om det er nok måske kun at investere i en ny strømforsyning eller om jeg skal investere i den store opgradering med cpu, ram, bundkort osv.

eller om der evt. er andre muligheder?
Avatar billede mamuwarrior Nybegynder
09. september 2004 - 22:53 #3
uha ja, de nye grafikkort suger pænt meget psu kraft
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. september 2004 - 23:12 #4
Jeg har faktisk også haft et FX5600 grafikkort monteret i min pc, og det er en micropc med meget lille strømforsyning, så jeg tvivler stærkt på at strømforsyningen skulle være fejlen, da jeg slet ingen problemer havde.
Avatar billede dennisr Nybegynder
09. september 2004 - 23:15 #5
ok, fik tjekket kortet og køleren var pænt beskidt, så måske løser nogle af problemerne sig hvis jeg får den renset eller skiftet ud. Måske man skal tjekke sin pc lidt oftere i fremtiden. :P

Men jeg husker at allerede i starten da jeg havde købt grafikkortet, der var der problemer, så der må samtidig være andre årsager som er medvirkende til at det crasher. Men tror jeg vil forsøge med en ny strømforsyning i morgen, den kan jo altid bruges hvis jeg senere skal opgradere yderligere.

Men en anden tanke er at kortet måske er defekt, da jeg læste i et andet indlæg at hvis grafikkorter ikke fik strøm nok, så ville computeren meddele det. Ved så ikke om det passer eller?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. september 2004 - 23:22 #6
Et FX 5600 er ikke særligt strømkrævende. Dem der rigtigt trækker strøm har normalt et molex stik monteret der kan give kortet ekstra 12 volt strøm fra et harddisk stik.

Det du oplever mht grafikfejl er det der hedder Artefacts. Det sker fordi enten grafikprocesser eller grafikram bliver for varme. Det passer også med at det først sker et stykke tid efter du er gået ind i et spil. Her skal grafikkortet virkeligt bestille noget og bliver varmet godt op og så er det at problemerne kan begynde at indfinde sig.
Hvis driveren så opdager at grafikkortet ikke reagerer som forventet så er det den ryger ud af spillet.
Avatar billede dennisr Nybegynder
09. september 2004 - 23:28 #7
ok, men tænkte også på evt. at købe en kraftigere køler/køleprofiler til grafikkortet, men er der nogle produkter som kan anbefales?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. september 2004 - 23:44 #8
Jeg har denne på mit fx5600 kort:
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACTI200&Fane=COLD,COCOVG

Men skulle jeg vælge, ville jeg vælge den helt lydløse løsning her :
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320480

(Da det er en micropc har jeg ikke plads til den, desværre)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. september 2004 - 17:00 #9
Jeg smider et svar hvis du kunne bruge min hjælp ..
Avatar billede dennisr Nybegynder
20. september 2004 - 10:48 #10
jeg accepterer svaret, men har endnu ikke fået skiftet køleren ud. Men hvis det ikke løser problemet, må jeg bare smide kortet tilbage til forhandleren og få et nyt.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. september 2004 - 10:54 #11
Helt enig. Takker for point :)