Avatar billede kingnothing Nybegynder
08. september 2004 - 15:58 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

sprg om kropsvisitering?

Hørte i radioen idag, at bilka vil til at undersøge folks tasker, hvis de har dem med ind i butikken. Men nu har jeg altid lært, at i følge loven er det kun politiet, der har ret til at kropsvisitere folk. Så mit spørgsmål er kort og godt:
Må Bilka ifølge loven undersøge indholdet i en persons taske???
Avatar billede scb Praktikant
08. september 2004 - 16:01 #1
Nu ved jeg ikke om du er en kænguru, hvor "tasken" hænger fast til kroppen ;-)

Men at undersøge en taske, er ikke det samme som kropsvisitering.
-SCB
Avatar billede trekkies Juniormester
08. september 2004 - 16:02 #2
Jeg er uddannet i en Super Brugs, og hvis vi havde en person, som vi troede at der har stjålet noget, så skulle vi sige det til brugsuddeleren, som så kunne se i personens taske, MEN KUN HVIS PERSONEN SAGDE OK TIL DET, ellers skulle vi kontakte politiet, og de må gerne.

Så jeg mener at Bilka er ude på et side spor, og har ikke ret til det, uden at politiet er der.
Avatar billede norbert Nybegynder
08. september 2004 - 16:04 #3
Jeg personligt ville nægte Bilka adgang til at se i min taske, med mindre politiet var til stede. Så det ville de nok hurtig blive træt af.
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2004 - 16:08 #4
jeg mener også at vagten som er tilknyttet til butikken har tilladelse til at rode rundt i folks tasker eller hvad end det nu kan være... i må ret mig hvis jeg tager fejl
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2004 - 16:10 #5
Jeg arbejder i en byggemarked.. hvor vagten kan endda rode rundt i folks lommer, samt få dem til at tage sko eller jakker af..
Avatar billede trekkies Juniormester
08. september 2004 - 16:10 #6
Det kan måske godt være, men i Bilka er det kassepersonalet som skal det, og det mener jeg at det må de ikke.
Avatar billede roenving Novice
08. september 2004 - 16:10 #7
Tjah, men når nu forudsætningen for at gå ind i Bilka er, at du _ikke_ må medtage en stor taske (ligesom du f.eks. ikke må medtage fyrværkeri eller bajere til en landskamp eller din egen mad på retaurant !-) er det vel ganske legitimt for Bilka eller andre at gøre noget ud af, at du har overtrådt forbudet ...

-- men det er da også korrekt, at en gennemsøgning af f.eks. en taske kræver personens tilsagn, medmindre pågældende er anholdt (eller der foreligger nødværge !-)

-- heller ikke politiet må gennmsøge tasken uden tilsagn, derfor er deres trussel, at de vil foretage anholdelse, mens Bilkas trussel er, at de vil tilkalde politiet !-)

Politiet har en lille ekstra smutvej, som man ikke har som civil-person, der foretager en anholdelse: De har en pligt til at foretage efterforskning !o]
Avatar billede sorenbs Nybegynder
08. september 2004 - 17:14 #8
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=334904

Der er skam allerede skravet om det :)
Avatar billede stefmeister Nybegynder
08. september 2004 - 18:26 #9
Altså hvis man ved på forhånd at de vil rode den igennem, så kan man da lade være med at gå derind, eller lade være med at tage sin taske med.
Hvis de hænger et skilt op med at de gerne må rode folks tasker igennem hvis de tager dem med ind, så må det være folks eget problem om de vil acceptere det eller ej, men så har Bilka ret til at gøre det. For så har man selv accepteret reglerne ved at gå ind i forretningen.
Avatar billede stefmeister Nybegynder
08. september 2004 - 18:29 #10
Ligesom hvis man skal installere et program på sin computer, så skal man også acceptere den der license agreement, før programmet bliver installeret. Iden står der også hvad dem der har lavet programmet har RET til at gøre hvis man acceptere, ellers må man jo bare sige pas, og lade være.
Avatar billede norbert Nybegynder
08. september 2004 - 18:34 #11
Stefmeister, du kan nok ikke sammenligne de to ting :-)
En anden ting, Hvis du sætter en cykel op ad en væg, hvor der står: *Cykler fjernes uden ansvar*, må man godt fjerne cyklen - men ikke uden ansvar. Hvis den bliver stjålet, efter at den er blevet fjernet fra stedet, er det den, der har fjernet cyklen, der har ansvaret. Man kan altså ikke bare sætte sig over loven, fordi man sætter et skilt op. Men ellers er jeg da enig, hvis man ved, de roder ens taske igennem, må man bare holde sig fra forretningen eller bede dem om at tilkalde politiet. Hvis alle gjorde det, ville det stoppe af sig selv, politiet har sikkert andet at tage sig til end at drøne ud til Bilka. :-)
Avatar billede kingnothing Nybegynder
08. september 2004 - 19:36 #12
Så lige en dame i tv avisen, der besvarede spørgsmålet for mig..
Bilka må ikke gennemrodet dine ting uden du selv giver dem lov, heller ikke selvom de har sat et skilt op der siger det, et skilt er jo ikke en lov :-)
Men roenving, du havde ret, så smid et svar :-)
Avatar billede roenving Novice
08. september 2004 - 22:34 #13
Oki '-)
Avatar billede roenving Novice
09. september 2004 - 15:55 #14
-- og tak for point ;~}
Avatar billede kingnothing Nybegynder
09. september 2004 - 16:04 #15
var så lidt du havde jo ret :-)