Avatar billede tony-tiger Nybegynder
07. september 2004 - 17:38 Der er 9 kommentarer og
4 løsninger

Erstat windows med Linux

Hej.
Jeg overvejer meget kraftigt at skifte min windows ud med noget linux. Jeg kender dog ikke ret meget til linux så ville lige høre her først.

Det er min bærbare computer som jeg primært bruger til:

MSN messenger
Musik (mp3)
Film (DivX, Xvid mm.)
BG-netbank
Fildeling med windowsbrugere
Div. officeprogrammer

Min computer er en Toshiba Satellite A10 (2,2 ghz bærbar med 256 ram).. Kan alle drivers downloades, eller kan jeg bruge win. driverene?

Er det noget der kan lade sig gøre ? Skriv gerne hvilke systemer jeg skal bruge

Alt software skal helst kunne downloades gratis så jeg kan se om det er noget jeg kan leve med..

Vil gerne give flere points hvis det bliver nødvendigt

På forhånd tak
Michael
Avatar billede b.b Nybegynder
07. september 2004 - 18:00 #1
Hvis du er helt newbie, så vil jeg anbefale dig at starte med en Linux live CD. Du har simpelthen hele OS'et til at ligge på en CD som du kan boote op på. Ingen installation, det hele køre automatisk og på en 5 -10 min. så har du en Linux kørende på din PC. På den måde kan du hurtigt finde ud af om Linux i det hele taget er noget for dig. Er det ikke det, hiver du bare CD'en ud, genstarte din PC, og så er du tilbage ved M$..

En liste over live cd'er :

http://www.frozentech.com/content/livecd.php

Vil klart anbefale knoppix :

http://tyge.sslug.dk/knoppix/
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
07. september 2004 - 20:59 #2
Synes ikke en live cd er særlig sjov men det er vel en smagssag.
  Selv startede jeg ud med fedora. Den har den dejlige egenskab at de fleste ting virker fra start men der er stadig lidt småting som man skal fikse. Dette gør at man hurtigt bliver vandt til linuxmiljøet.
  Alternativt er der også Mandrake men den har jeg aldrig rigtigt fået prøvet så vil hverken sige god eller dårlig for den.

  Et par links du måske kan få brug for:
  www.fedorafaq.com
  www.linuxbog.dk //Vil jeg virkeligt anbefale
  www.justlinux.com
  www.linuxin.dk
  www.fedora.redhat.com
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
07. september 2004 - 22:16 #3
bg netbank virker muligvis med deres MAC-nøglekort, men officielt ikke
MSN-messenger tror jeg ikke på, kan du ikke bruge skype (har dog hørt at der findes noget til linux der er kompatibelt med msn??? - tvivlen nager)
du kan ikke bruge windowsdrivere
til dit formål ville jeg uden tvivl vælge mandrake 10 - det er det lækreste OS til workstation jeg har prøvet til dato. der er også lidt småting der skal fixes, men du har _alt_ hvad hjertet kan begære, der følger open source programmer med (og du kan tilføje en contrib source med easyurpmi) så har du adgang til software der ville koste en million hvis du skulle købe det.
knoppix er godt til at se om der er nogle ting der slet ikke kan finde ud af det, men hvis du ikke har noget imod at installere det hele, så hop på mandrake 10 med det samme
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
07. september 2004 - 22:22 #4
Musik (mp3) jep (har kun lige tre og de har filtypen MPEG Layer 3-audio)
Film (DivX, Xvid mm.) et hav af decodere (og her sender vi også en venlig tanke til DVD-jon, der er dog lidt benarbejde med det, men den afspiller det man beder den om bedre end jeg har kunnet få det til i windows)
Fildeling med windowsbrugere (samba kan det hele, både dele ud og få adgang til, også her dog lidt benarbejde)
Div. officeprogrammer (i overflod, openoffice er dejlig og snart 100% dansk)
Avatar billede lassebm Nybegynder
07. september 2004 - 22:48 #5
easy !

MSN messenger - gaim, kopete eller amsn som er en klon af microsofts msn !
Musik (mp3) - xmms (winamp klon)
Film (DivX, Xvid mm.) - mplayer (afspiller også dvd'er)
BG-netbank - Har ikke selv BG med nordea virker uden probs !
Fildeling med windowsbrugere - samba
Div. officeprogrammer - openoffice
Avatar billede tony-tiger Nybegynder
08. september 2004 - 07:04 #6
1000 tak for jeres fine svar !!!
Har hentet den LiveCD ned som jeg vil prøve engang når jeg kommer hjem fra arbejde i dag.. Nogen der kan sige mig hvor man kan hente mandrake? Har Mandrake for øvrigt drivere mm. ?
Avatar billede b.b Nybegynder
08. september 2004 - 08:21 #7
Næsten alt hvad du skal bruge kan du hente fra sunsite.dk

ftp://sunsite.dk/mirrors/
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. september 2004 - 10:14 #8
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. september 2004 - 10:15 #9
zyphon> MSN klon, betyder det at det bare ligner eller kan du skrive med brugere af msn?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
08. september 2004 - 10:17 #10
mht drivere> alle store linuxdistributioner har drivere til det meste, understøttelsen er integreret i kernen. har aldrig være på driverjagt, men kender folk der enten er nødt til at lave deres egen kerne eller fixe noget driverværk. men det er kun til meget speciel hardware.
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. september 2004 - 16:00 #11
amsn er en klon ! Har du kun brugt den én gang da jeg ikke brød mig om den... Så ja den ligner. Og ja man kan samtidig skrive til andre msn brugere :P
Avatar billede tony-tiger Nybegynder
09. september 2004 - 07:20 #12
Jeg takker mange gange :) Kunne være lidt for lækkert at slippe af med windows :)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
02. oktober 2004 - 08:35 #13
har lige prøvet kopete (skulle hjælpe en med den)
den kan jo bare alt (msn, icq eller hvad man vil) - det er for vildt