Avatar billede soliduz Nybegynder
07. september 2004 - 09:27 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Hvordan virker movie clip funktionen helt præcist?

Hejsa, jeg er langsomt gået igang med flash.. jeg har dog voldsomme problemer med at få "movie clip" til at virke.. da en side afspilles. skal der i slutningen bare være en text der blinker.. derfor har jeg indsat dette som et movieklip.. men jeg kan ikke få det til at virke.. jeg opretter texten.. konverterer til movieklip.. men det virker stadig ikke.. jeg har brug for en trinløs guide til at lave et movieklip og sætte det ind i ens flashfilm..

håber i kan hjælpe selvom det nok er ret simpelt.
Avatar billede mat Nybegynder
07. september 2004 - 10:33 #1
Skriv din tekst, markér den og tryk F8, vælg "movieclip" - nu har du et movieclip (og du vil kunne se det i dit library (ctrl+l)).
Hvis det skal blinke dobbeltklikker du på det, så du kommer ind til dets tidslinie (alle movieclips i flash har deres egne tidslinier). Højreklik i frame 2 og vælg "insert blank keyframe". Tryk dig tilbage til hovedtidslinien (oppe i hjørnet hvor der står scene 1).
Så skulle dit movieclip gerne stå og blinke i den frame du har lagt det på hovedtidslinien.

Håber det hjælper?

mvh mat
Avatar billede soliduz Nybegynder
07. september 2004 - 10:45 #2
okay.. kan jeg lave det samme hvor jeg bruger en converter.. altså så den f.eks fader ud og ind? det jeg har haft problemer med nemlig
Avatar billede soliduz Nybegynder
07. september 2004 - 10:47 #3
nej det virker det ikke.. suk
Avatar billede mat Nybegynder
07. september 2004 - 11:09 #4
Jo du kan. Men så skal du lave din tekst inde i dit movieclip til endnu et symbol (f.eks endnu et movieclip eller et graphic symbol). Og du skal bruge static tekst.

Dette symbol kan du så lave dine alpha tweens på inde i dit movieclip - vi er altså i et movieclip hvori vi manipulerer med et symbol.
Avatar billede soliduz Nybegynder
07. september 2004 - 11:10 #5
prøver lige, øjeblik makker, og tusind tak fordi du gider :)
Avatar billede soliduz Nybegynder
07. september 2004 - 11:14 #6
hmm.. det virker sq ikke helt.. jeg har lavet movieklippet "symbol1" først og derefter lavet teksten inde i movieklippet om til et grafic, som så fader.. det virker også fint derinde men hvordan får jeg det banket ud på hovedsiden så den fatter hvad der skal ske?
Avatar billede mat Nybegynder
07. september 2004 - 11:18 #7
Hvis du har lavet det via insert > new symbol, så ligger det i biblioteket og venter. Ctrl+l (<- det er et lille L). Derinde skulle "symbol1" gerne være tilstede, dette drag'n'drop'er du bare ud på scenen.
Avatar billede soliduz Nybegynder
07. september 2004 - 11:20 #8
ja.. men når jeg kører flash filmen fader teksten ikke.. den står bare som almindelig tekst.. skal der gøres noget specielt ved frame's ?
Avatar billede mat Nybegynder
07. september 2004 - 11:21 #9
Er din tekst statisk?
Avatar billede soliduz Nybegynder
07. september 2004 - 11:24 #10
ja det er den.. jeg har først lavet movieklippet. derefter lavet teksten om til grafik inde i movieklippet.. derefter fået aplha effekten på inde i movieklippet.. så har jeg lavet et nyt layer og lagt movieklippet ind så det varer lige så lang tid som resten af "filmen" .. men den fader ikke.. den står bare som enhver anden tekst
Avatar billede mat Nybegynder
07. september 2004 - 11:38 #11
Du er sikker på at du vælger det movieclip der indeholdet tweenet og ikke den grafik der blot holder på teksten? Udfra det du beskriver burde det virke helt fint?

Du har ingen actions?
Avatar billede soliduz Nybegynder
07. september 2004 - 12:05 #12
Ja jeg er helt sikker.. og selve afspilningen af MC'et virker også.. jeg fatter ikke en brik af det

og nej har ingen actions.. er bare en test for at se hvordan man gjorde.. har kun en baggrund også det MC :<

Og der skulle ikke gøres noget med frames vel?
Avatar billede rohaje Nybegynder
07. september 2004 - 12:07 #13
Du skal tetse din movie for at se, hvis du bare klikker play i hoved tidslinien vil du ikke se animation inde i dit movieclip,, tryk på ctrl+enter
Avatar billede soliduz Nybegynder
07. september 2004 - 12:11 #14
self. har jeg skam også gjort :) men virker ikke
Avatar billede mat Nybegynder
07. september 2004 - 12:19 #15
Vi kan prøve helt forfra og i trin:

Ny fil!

1. Skriv din tekst med static text.

2. Markér teksten og tryk F8, vælg movieclip.

3. Dobbeltklik på movieclippet (din tekst) på scenen.

4. Markér teksten og tryk F8, vælg graphic.

5. Markér dit graphic symbol (teksten) og vælg properties > color > alpha - sæt den til 0.

6. Højreklik i frame 5 > vælg insert keyframe, højreklik i frame 10 > vælg insert keyframe.

7. Markér frame 5, markér symbolet (teksten), og vælg properties > color > alpha - sæt den til 100.

8. Højreklik på de grå frames i tidslinien og vælg create motion tween (det skal gøres to steder).

9. Tryk dig ud på scenen og tryk ctrl+enter.

Det SKAL virke :)

mvh mat
Avatar billede soliduz Nybegynder
07. september 2004 - 12:28 #16
har fulgt det du har skrevet 100% og det virker ikke.. teksten står bare.. jeg får kraftedme spat...
Avatar billede mat Nybegynder
07. september 2004 - 12:37 #17
Hvis du uploader din fil (den nye) så skal jeg råbe og skrige af den til den virker (gem som flash mx hvis du bruger mx 2004)
Avatar billede msc_cph Nybegynder
07. september 2004 - 12:37 #18
Det virker hos mig :-)
Avatar billede soliduz Nybegynder
07. september 2004 - 12:43 #19
Avatar billede mat Nybegynder
07. september 2004 - 12:53 #20
jeg får unexpected file format? Er den gemt som flash mx?
Avatar billede soliduz Nybegynder
07. september 2004 - 12:57 #21
ja.. du skal vidst lige rename den til .fla selv.. da jeg hentede den var det pludselig .doc
Avatar billede rohaje Nybegynder
07. september 2004 - 12:57 #22
det er skrift typen , prøv en anden
Avatar billede soliduz Nybegynder
07. september 2004 - 13:01 #23
det var skrift-typen.. hvordan kan det være? den stod bare på std.
Avatar billede soliduz Nybegynder
07. september 2004 - 13:05 #24
seriøst.. 1½ arbejdsdag (12 timer) har jeg efterhånden brugt på at sidde og flippe over det der.. også er det pga. skrift-typen.. jeg ku smadre et eller andet.. men tak.. vil gerne dele point til jer begge hvis det er (mat og rohaje) hvis i gider at fortælle mig hvordan jeg gør :)
Avatar billede mat Nybegynder
07. september 2004 - 13:10 #25
_sans og de andre fonts der begynder med underscore opfører sig anderledes, du kan løse det ved at gøre tekstfeltet dynamisk og embedde fonten.

Du kan give point når vi smider et svar, når der er mere end et svar vælger du bare begge nicks og giver point.
Avatar billede soliduz Nybegynder
07. september 2004 - 13:13 #26
så smid et svar drengene :) og tak for hjælpen.. jeg havde alligevel aldrig regnet den der ud.. mystiske program
Avatar billede mat Nybegynder
07. september 2004 - 13:14 #27
ups, troede jeg havde smidt et svar :)
Avatar billede soliduz Nybegynder
07. september 2004 - 13:21 #28
venter lige og ser om ham den anden dude svarer også :)
Avatar billede pallenoc Nybegynder
07. september 2004 - 14:32 #29
Jeg er selv ret ny i denne (spændende/facinerende) FLASH-verden og jeg ved ikke om det er nogen trøst, soliduz, men hvis du vidste hvor MANGE gange jeg er gået fortvivlet i seng kl. >24 over et eller andet (banalt?!)drilleri med FLASH...for så at stå op kl. 4 om morgenen igen (fordi det snurrede rundt i hovedet på mig alligevel) og se på det samme problem med "friske" øjne og så se "lyset for enden af tunnelen".
Jeg vil tro at det ikke er hverken første eller sidste gang du oplever dette, men bare klø på, "belønningen" er så MEGET større den dag du færdiggør/uploader dit første RIGTIGE Flash-projekt der VIRKER.
Det var et lille sidespring, soliduz, men jeg tror alle flashere har prøvet dette mere eller mindre og til stadighed gør det!!!;-)

De bedste hilsner
Palle Jensen
Avatar billede soliduz Nybegynder
07. september 2004 - 14:51 #30
Hehe, ja jeg tror skam på dig :) det er fedt til hjemmeside grafik osv.. også den eneste grund til at jeg gad bruge så lang tid på det ;) .. meningen var bare at jeg ville lave noget til min hjemmeside (en intro af en slags) www.notthegreatestplayer.dk da jeg ikke helt tør at smide mig ud i at lave en hel side i flash endnu :)
Men tak for de vise ord, de er skrevet bag øret ;)