Avatar billede myen Nybegynder
06. september 2004 - 19:10 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at løse ligning..

Hej..! Jeg ville høre om der er nogen der kan hjælpe mig med den her ligning?:

(log(x))^2 + 3*log(x) - 4 = 0

Umiddelbart synes jeg selv at det ligner en 2. gradsligning..og hvis jeg selv skulle løse den ville jeg mene at man skal ha' fjernet log-udtrykkene ved at opløfte 10 i det tal der står på højresiden..Men jeg kan ikke få det til at passe..?
Avatar billede djmaster Nybegynder
06. september 2004 - 20:33 #1
Jeg ville løse det som en andengrads ligning.
Svaret er x = 10.
Du kan ikke opløfte i 10, da du så skal kunne samle leddene, så der kun er et led på hver side af lighedstegnet. Det som du nok har gjordt kan sammenlignes med 7 + 2 = 9 <=> 7^2 + 2^2 = 9^9 (og det går jo ikke, da du har 2 led på venstre side
Avatar billede myen Nybegynder
06. september 2004 - 20:45 #2
Men hvordan får du at svaret er x = 10? :)

Siger du at
a = 1
b= 3
c = -4

eller?
Avatar billede djmaster Nybegynder
06. september 2004 - 20:48 #3
Ja, du sætter først log(x) = t
Så løser du
t^2 + 3t - 4 = 0
Så får du t = 1 og da t = log(x)
log(x)=1 => 10^log(x) = 10^1 <=> x=10
Avatar billede myen Nybegynder
06. september 2004 - 21:00 #4
Jamen..er der ikke 2 løsninger til 2.gradsligningen t^2 +3t - 4 = 0 ..?

Hvis man løser den som en helt almindelig 2. gradsligning får man da x = 1 og x = - 4..?
Avatar billede djmaster Nybegynder
06. september 2004 - 21:00 #5
Ups du får selfølgelig også t = - 4.
og da bliver x = 0,0001
Avatar billede myen Nybegynder
06. september 2004 - 21:03 #6
ahhh..! Så forstår jeg meget bedre! :) Tusind tak for hjælpen! :)
Avatar billede djmaster Nybegynder
06. september 2004 - 21:04 #7
Det var så lidt, rart stadig at kunne det pis :)
Avatar billede myen Nybegynder
06. september 2004 - 21:08 #8
hæhæ.. :) Tænk hvor må jeg dog virke dum eller "snyde-agtig" når man kigger på alle de spørgsmål jeg har oprettet.. de handler alle sammen kun om matematik :D Men det er kun fordi jeg ikke rigtig har andre steder at hente hjælp fra.. Så må man jo ty til sådan noget her.. og det passer mig egentlig fint :)
Avatar billede djmaster Nybegynder
06. september 2004 - 21:10 #9
Hvad laver du?
Gym, htx eller?
Hvilket år?
Avatar billede myen Nybegynder
06. september 2004 - 21:15 #10
Gymnasium 3. år :) Matematisk linje..
Avatar billede djmaster Nybegynder
06. september 2004 - 21:19 #11
Ok, det blev jeg færdig med i juni 2004.
Men det rod jeg har skrevet i mit første svar er vist noget rod. (tænker her på 7 + 2 = 9 <=> 7^2 + 2^2 = 9^9) (det er rigtig nok, men havde helt glemt at man siger 10^x istedet for x^10 når man regner med logaritmer)
Avatar billede myen Nybegynder
06. september 2004 - 21:21 #12
Det er helt i orden..nu har jeg nemlig fundet ud af hvordan man skal gøre.. :) Det er jo det vigtigste!

Nøj hvor jeg glæder mig til næste sommer..så er det slut med en masse dumme afleveringer og andre lektier..
Avatar billede myen Nybegynder
06. september 2004 - 21:22 #13
Hvilket gymnasium har du gået på? :)
Avatar billede djmaster Nybegynder
06. september 2004 - 21:23 #14
Silkeborg, hvad med dig?
Avatar billede djmaster Nybegynder
06. september 2004 - 21:24 #15
Bruger du messenger?
Jeg vil nemlig godt hjælpe dig gennem det.
Jeg holder et år fri før jeg skal videre med studier, så hvis du er interreseret kan du bare skrive.
Avatar billede djmaster Nybegynder
06. september 2004 - 21:26 #16
Og det vil nok ikke være dårligt at holde matematikken ved lige
Avatar billede myen Nybegynder
06. september 2004 - 21:28 #17
Jeg går på Rysensteen gymnasium lige bag hovedbanegården i København :)
Jep..jeg har messenger..du kan bare søge efter min email: risling@chump.dk