Avatar billede clausnilsson Mester
04. september 2004 - 00:11 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

CD'en "eksploderede" og nu kan jeg ikke lukke drevet!

Hej,

Bisart! Jeg har XP, en brænder og et alm. 52X drev. Jeg satte Need for Speed Road Challenge i 52X. Jeg vendte lige ryggen til et øjeblik og så sagde det knald. Jeg åbnede 52X drevet, og der lå min NFS CD i mindst 30 små stykker. SURT. Jeg samlede så mange stykker som muligt, men de fleste lå og flød inde i drevet. Så begyndte det at åbne og lukke med mellemrum. Jeg forsøgte at få flest muligt stykker CD ud, lukke, åbne både på knappen og i XP (kun åbne). Den kunne ikke lukke helt, fordi der sad noget i klemme. Til sidst måtte jeg jo åbne kabinettet, afmontere drevet, åbne det og få alle stumperne rystet ud. Jeg samlede hele skidtet igen, og nu kører det.

Men jeg kan ikke lukke CD-drevet! Hvis jeg lukker ved at trykke på knappen går der 2-3 sekunder, så åbner skuffen igen. Hvert 5. minut prøver den selv at lukke (det gjorde den også da der sad stumper i klemme, men 2-3 sekunder senere åbner den igen. Jeg har naturligvis genstartet maskinen adskillige gange.

Hvad skal jeg dog stille op?

Er der mon andre der har oplevet en CD "eksplodere" i drevet?

mvh
Avatar billede speedytech Nybegynder
04. september 2004 - 00:16 #1
Q: Er der mon andre der har oplevet en CD "eksplodere" i drevet?

A: Jeg har set det, og jeg valgte at tage cdrom drevet ud af maskinen og købte et nyt, jeg syntes ikke at det kunne betale sig andet..
Avatar billede gio_ig.dk Nybegynder
04. september 2004 - 00:17 #2
CD´en "eksploderer" p.g.a. spændinger i materialet. Hvis cd´en så begynder at vibrere (ved eks. at sidde en lille smude skævt), og dette sker ved lige den rette frekvens/hastighed - ja, så går pladen så at sige i selvsving, og ender med at gå fra hinanden. Og hvis så disse spændinger i materialet er store nok, ja så nærmest "eksploderer" cd´en.

Hvad angår dit drev...tja, måske det har taget skade af "eksplosionen", eller der er stadig er nogle bittesmå fragmenter tilbage inde i huset.

Heldigvis koster cd-drev jo ikke spidsen af en jetjager længere ;o)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
04. september 2004 - 00:21 #3
Ja, jeg har faktisk. Det giver et vældigt højt "knald" og drevet lyder meget mærkeligt bagefter.
Det lykkedes for mig at få alle stumperne ud samt at få samlet den korrekt og få drevet til at køre ordentligt, men for mig lyder det som om du ikke har fået den samlet helt korrekt, altså at "slæden" er ude af justering, eller der sidder nogle ganske små stumper i klemme stadigvæk.
Jeg hæfter mig ved at du skriver at du kun rystede stumperne ud, men tandhjulene som skubber slæden frem og tilbage er fyldt med fedt og sidder der noget i det fedt kan det ikke rystes ud.
Så check igen ..
Avatar billede sorenbs Nybegynder
04. september 2004 - 00:31 #4
Jeg har også oplevet det, og jeg kunne bare ryste drevet grundigt ogsætte de ig, og så virkede det :)
Jeg kan desuden lige oplyse at en cd kører med omkring 900 omdrejninger i minuttet, så det er ikke så mærkeligt at det kan gå galt :)
Avatar billede west Nybegynder
04. september 2004 - 00:36 #5
jeg har oplevet det flere gange, da jeg arbejder i en computer forretning, og alle de drev jeg har modtaget med denne fejl har jeg sendt ind, og fået ombyttet ved importøren.
Men desværre erstatter de ikke CD-en, da de blot ombytter drevet som en god service, og ikke fordi de anerkender at det er drevets skyld.

PS der er stor føring til liteOn x52 drev i denne konkurrence :-)

Dammm, nu kommer i nok alle sammen efter mig, når jeg har indrømmet at jeg er computer sælger 8-(
Avatar billede clausnilsson Mester
04. september 2004 - 00:52 #6
Tak,
Jeg forstår at problemet ikke er helt så unikt som jeg troede. Det bedste er vist at købe et nyt drev og acceptere at CD'en er lost! Mon der er en nyere version af NFS jeg skal købe i stedet?

Jeg lader den ligge til i morgen, og så accepterer jeg de to svar der er. Hvis nogen mener de skal have point udover dette må de jo sige til inden da.
Avatar billede tubber Juniormester
04. september 2004 - 08:18 #7
Jeg ved ikke om det er kommet endnu med der er et NFS Underground2 på vej så vidt jeg mener jeg har læst, ellers er der i hver fald det første undergrund
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2004 - 09:50 #8
Avatar billede tubber Juniormester
04. september 2004 - 09:56 #9
http://www.spilpriser.dk/Listprices.asp?ID=97149 Der er NFS Underground2 til 319,-
http://www.spilpriser.dk/Listprices.asp?ID=46148 Der er NFS Underground til 86,-
Avatar billede serverservice Praktikant
04. september 2004 - 10:18 #10
Tag drevet ud igen og fjern dækslet - rens det helt for stumper, men det er ikke sikkert at det vil virke ok alligevel- har prøvet det samme som I andre og må erkende at det virkede i en periode, men ikke længere..
Avatar billede hottadpole Nybegynder
04. september 2004 - 18:48 #11
Et nyr drev koster jo ikke meget, men jeg vil alligevel give et bud der har virker for mig selv. Med tændt maskine og åbent drev hiver du strømmen fra dyret. Når du giver den strøm igen burde det virke. Noget med en microswitch samt det faktum at skuffe motoren ikke ved om drevet er åbent eller ej fik jeg dengang forklaret.