Avatar billede vuffe Nybegynder
01. marts 2001 - 15:02 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Intel vs. AMD

Hvad er det der gør det så skide attraktivt at købe en processor fra Intel?? Jeg fatter det ved gud ikke. Intel er dyrere og ringere, og det er en konklusion, ja det er i hvert fald bevist tonsevis af gange. Hvorfor gider folk at give flere penge for at få noget der er ringere en det billigste og bedste?

Her er endnu et par af AMD\'s slagtninger:

Ahtlon TB 1,6GHz vs. P4:
http://www.edbpriser.dk/anmeldelse/mainamdbird2.asp
Athlon TB 1,2GHz vs. P4
http://www.edbpriser.dk/anmeldelse/mainpentium4.asp
og discountprocessorne duron vs. Celeron:
http://www.edbpriser.dk/anmeldelse/maincelfcpga.asp

\'vuf (AMD fan)
Avatar billede defrost Nybegynder
01. marts 2001 - 15:06 #1
Meget af det er politik. Mange OEMs har problemer med at fravælge Intel for at benytte AMD, fordi de er afhængige af andre af Intels produkter.
Avatar billede knightdear Nybegynder
01. marts 2001 - 15:16 #2
Sorry... men nu må jeg råbe: UVIDENDE IGNORANTER!!! Hvor når fatter i, at grunden til at Intel er langsommere, er at de følger de oprindelige standarder for den type processor, og ikke begynder og lave en eller halv i386-struktur CPU, og halvt en eller spille-agtigtigt-CPU-struktur... Grunden til at AMD er så meget hurtigere, skyldes at de har sløset FULDSTÆNDIGT VILDT med selve strukturen af processoren, hvorimod INTEL overholder alle standarder, og forsøger at øge hastighederne og mulighederne inden for denne struktur-ramme... AMD kan bare ikke holde deres fedtede fingre fra, at begynde at lege struktur-skabere... Et eksempel er AMD-k6-2 og visse versioner af linux-kernen ikke kunne/kan sammen... Kernen crashede simpelthen, og hvis der er noget der bare ikke skulle kunne crashe, så er det linux-kernen... Der er altså en grund til at enhver seriøs administrator ALDRIG... jeg gentager ALDRIG, ville smide en AMD processor i en server, der ikke må gå ned...

KnightDear
Avatar billede kokkedreng Nybegynder
01. marts 2001 - 15:17 #3
det er nok også den masive reklame kampagne intel køre med pentium..... intel inside og al det, syntes det er sjælden du ser amd med samme kampagner så hr og fru jensen der skal vælge pc vælger tit og ofte det intel det er jo dem fra reklamerne..... det er da godt alle vi andre ved bedre så vi holder AMD kørende ...... f.eks udviklingen af den nye tordenfugl .... man det er power ;o))
Avatar billede kokkedreng Nybegynder
01. marts 2001 - 15:27 #4
>>>knightdear....

må være enig med dig helt klar intel til admin og amd til den private......
Avatar billede knightdear Nybegynder
01. marts 2001 - 15:31 #5
Hmmm... min egen lille udviklingsmaskine kører med en Pentium II 350, og jeg ville ikke skifte den ud til en AMD, om jeg så fik den nyeste forærende... Jeg gider simpelthen ikke støtte folk der ødelægger det for andre, hvis nu AMD ikke var kommet frem igen, så havde INTEL stadig hold sig på de 4-500 Mhz hvor en CPU hører hjemme, og så havde der været sindsygt meget andet godt ved processorene, som vi så ikke får glæde af i dag.
KnightDear
Avatar billede goamind Nybegynder
01. marts 2001 - 15:35 #6
Knightdear -> Du har 100% ret ang. AMD+server. Selvom en AMD godt kan være klippestabil vil man måske ikke løbe an på at en stor virksomhed skal køre ren AMD-servere. På den anden side kan der ikke være tvivl om at man SKAL købe AMD til privat brug. Prisen siger alt og hastigheden og stabiliteten er helt i top. Den \"almindelige\" hjemme-PC kører ikke Linux anyway, så at købe en Intel maskine til privat brug er både dyrere og dummere.

Defrost-> hej, jeg så ikke det var dig først ;) kanon, og du har også ret. For OEM\'s handler det om mængde rabatter.
-Goamind
Avatar billede knightdear Nybegynder
01. marts 2001 - 15:39 #7
goamind >
Personligt ville jeg kun smide en AMD-processor i en maskine, hvis det:
1) Ikke var min.
2) Var en kontormaskine, som skulle bruges til at skrive dokumenter/regneark med.

Hvis det var for at spille, ville jeg købe mig en plsystation 2, hvilken jeg også har i sinde :o)

KnightDear
Avatar billede knightdear Nybegynder
01. marts 2001 - 15:40 #8
plsystation = playstation (selvfølgelig :o)
Avatar billede defrost Nybegynder
01. marts 2001 - 15:43 #9
knightdear -> Ødelægger det for andre?? Hvad mener du med det? Hvad er Intel kommet med i den tid hvor AMD ikke var så langt fremme? MMX? Jeg synes ikke jeg lige kan komme på noget, der er \"sindsygt godt\". Og jeg kan heller ikke se, hvad der skulle få Intel til at forbedre deres CPU\'er mere, hvis der var mindre konkurrence.

Du kan have ret i at MHz kapløbet var en tand for meget, men det er vist også ved at være ovre nu. Så kan vi jo se om Intel kommer med noget \"sindsygt godt\" eller om AMD kommer med noget, der er bedre.
Avatar billede knightdear Nybegynder
01. marts 2001 - 15:54 #10
defrost>
MMX = forgangeren til alt hvad spillere bruger i dag... Ting der er sindsygt godt, tager tid... hvilket AMD ikke har opdaget. Hvis der var mindre konkurrence, ville INTEL tage den lidt med ro, men til gengæld ville de også have råd til at, smide nogle penge i udviklingen af nye teknologier.

Hvad angår at kapløbet skulle være ovre nu, så tager du fejl, uanset hvad, så vil de kappes om et eller andet, og dette bliver desværre nok et eller andet der har med spil at gøre... Dette gør at INTEL ikke vil have tid til at udvikle deres CPU særligt meget, hvad angår server-markedet.
For hvis de ikke følger med hvor brugerne er, så har de ikke råd til at lave noget som helst længere.
Og i og med det er et kapløb, vil der ikke blive brugt tid nok, til at sørge for at CPU er som den skal, men kun at der er fart på Mhz\'ene eller hvad det nu bliver næste gang...

KnightDear
Avatar billede goamind Nybegynder
01. marts 2001 - 15:56 #11
Knightdear -> det lyder som om du har haft dårlige erfaringer med AMD? Jeg byggede min egen AMD baserede maskine og den er bare super. Jeg var da ikke helt tryk ved det, men jeg ville give AMD en chance for at vise mig de var bedst til prisen, og det var de. Skulle jeg kun bruge en PC til spil havde jeg nok også valgt en PS2
-Goamind
Avatar billede knightdear Nybegynder
01. marts 2001 - 16:00 #12
goamind >
Nu hvor jeg er kølet lidt ned... AMD er bedre til spil end Pentium, men så snart man vil være sikker på sin stabilitet, er en Pentium sin vægt værd i guld, og det er ikke en gang prisen man kommer af med ;o)

KnightDear
Avatar billede defrost Nybegynder
01. marts 2001 - 16:10 #13
knightdear -> Jeg skrev ikke at kapløbet var ovre.. Jeg skrev at MHz-kapløbet er ved at være ovre. Det er snart svært for dem at blive ved med at konkurrere med at Intel har en CPU der kører 77.8 Ghz og AMD en, der kører 77.9 GHz. Derfor bliver de nødt til at finde noget andet. Det er korrekt at der selvfølgelig vil blive ved med at være konkurrence mellem de to, men at antage at CPU\'erne vil være bedre uden konkurrence har nok ikke helt hold i virkeligheden.

Hvad nu hvis næste kapløb bliver omkring stabilitet? Det er da ikke usansynligt. PC markedet er nedadgående så begge producenter bliver nok hurtigt interesserede i at finde noget, der kan booste deres salg.

Takket være konkurrencen fra AMD har brugerne nu fået hurtige CPU\'er til menneskepenge. Nu er markedet ved at være mættet hvad angår hastighed, så kan de begynde at konkurrere om andre ting. Lige meget hvad det bliver vil det blive noget, der kommer forbrugerne tilgode.
Avatar billede nomiz Nybegynder
01. marts 2001 - 16:10 #14
Har vi ikke snart hørt nok om dette emne?
Avatar billede knightdear Nybegynder
01. marts 2001 - 16:30 #15
Det er ikke min mening, det er sikkert at det vil komme forbrugerne til, bl.a. er de skide Ghz fuldstændigt ligegyldige i forhold til f.eks. at få noget mere intern cash, og at få den eksterne hastighed op, så de ligger på det samme som den interne...

Men jeg vil da give dig ret i at det ville komme forbrugerne til gode, hvis det blev et kapløb om stabilitet... Men her ligger problemet... det vil det ikke blive... for testen af stabilitet er meget tidskrævende, og så vil der jo ikke blive smidt totalt mange billige CPU\'er ud på markedet, som folk kan købe i tro om at de har sparet penge, hvorefter de køber en opgradering, og en opgradering, og en opgradering........

Men lad os se hvad fremtiden bringer, nu er jeg i hvert tilfælde blevet træt af at diskutere alle de aspekter, da vi alligevel aldrig vil komme overens...

Signing off
KnightDear
Avatar billede hotpop Novice
01. marts 2001 - 18:39 #16
knightdear> hvad med den 1. generation af Intel Celeron processorer??? FLOP!!!
Avatar billede vuffe Nybegynder
01. marts 2001 - 19:22 #17
AArrgh hotpop,,> den gode gamle Celly 300A var sq langt fra et flop, hvis det altså er den du snakker om. Der er mange folk der sidder inde med sådan en karl, og desuden var den også fin til OC.
  Og skål for processorkrigen, he he
Avatar billede hotpop Novice
01. marts 2001 - 19:25 #18
vuffe> Næh du! ikke celly 300A! A´et kom på for at fortælle at det var den MED intern cache, den jeg snakker om er den der var UDEN cache!!! MEGAFLOP!
Avatar billede hotpop Novice
01. marts 2001 - 19:27 #19
Jeg har for øvrigt en k6-2 400 MHz og den har nu kørt i 2 1/2 år UDEN problemer, og jeg ved godt hvad jeg vælger næste gang!
Avatar billede kennh Nybegynder
02. marts 2001 - 02:18 #20
Det der nævnes med at AMD sløser med strukturen i processerne er vel bare at AMD har et langt større antal instruktioner i deres processorer end Intel gør. AMD er vel en risc processor hvor INTEL er en misc.
Forresten hvem var det der sagde at AMD aldrig skulle have fået comeback, konkurrence er sgu da sundt for virksomhederne, nogle af dem ihvertfald, ikke dem der sover i timen (Intel). Det ville jo svare lidt til at sige at Microsoft lavede gode, fejlfrie, sikre og billige programmer, og at ingen andre styresys (unix) og programmer kunne måles sig med Microsoft og derfor er konkurrence på dette område ikke nødvendig, eller hvad?
Avatar billede toast Nybegynder
26. marts 2001 - 19:34 #21
I glemmer en række facts.

1.    Intel behøver AMD. Hva\' faen mener jeg med? Tjoooh...Hvis AMD ikke eksisterede, så ville Intel besidde monopol status i USA, hvilket er ulovligt og derfor ville Intel blive parteret til afdelinger af det Amerikanske regering.

2.    Jeg tror ikke at MHz kapløbet stopper! Jeg mener, kig på P4 den sværger til høje MHz                      hastigheder. Williamette skulle kunne ramme min. 5 GHz, hvilket er 357 % højere end standard clockfrekvensen 1,4 GHz. (Tror det 1,4 GHz…..flame mig ikke hvis det er 1,3 GHz. Det beviser i øvrigt også bare min mere point.)

3.Intel økonomi er meget stærk. De ville kunne holde samme produktion i 10 år uden og fyre en enkel medarbejder. Ud fra dette, kan jeg konkludere, at Intel bruger de ressourcer på serverprocessor som de har planlagt fra start. Nu ved jeg så ikke, om det stadig forholder sig sådan efter inflationen på IT-børsen.

Også lidt blanding af fact og teori.

Nu skal I huske, at Intel og AMD fører finanskrig mod hinanden. ”krigen” vil forsætte ind til markedet er mæt. Og det bliver markedet, meget snart tror jeg. Familien Jensen føler nemlig ikke, at de har brug for en Intel/AMD (eks.) 2 GHz computer, nu når Deres computer allerede kan køre Internet og Word. Men historien gentager sig selv, så selvom de begge firmaer går i dvale, så skal de nok komme frem igen.

Toast
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
26. marts 2001 - 19:51 #22
Toast:> I følge amdzone.com ligger AMDs aktier faktisk højere end Intels efter det store fald på Nasdaq...