Avatar billede n95eoe Nybegynder
01. marts 2001 - 12:24 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

netværksping

kun en computer i netværket kan pinge andre computer + adsl router (vi har fast IP)
De andre computere kan kun pinge routeren, men ikke den første computer. Alle har WIN 98 vers. 2 + TCP/IP korrekt installeret.
Hvis netkortet er installeret korrekt, linien er åben (vi kan jo pinge routeren + gå på nettet), hvad kan så påvirke vores netværk, så vi ikke kan se (pinge) hinanden?
Avatar billede handmade Nybegynder
01. marts 2001 - 12:47 #1
Arbejdsgruppe?
Avatar billede n95eoe Nybegynder
01. marts 2001 - 12:52 #2
ja MS workgroup med ms klientprogram.
Avatar billede snowball Novice
01. marts 2001 - 13:03 #3
Hvilken IP og subnet har de forskellige PC\'er ???

De skal jo ha\' ens IP\'er på nær det sidste tal !

Snowball
Avatar billede wisen Nybegynder
01. marts 2001 - 13:04 #4
... og netværksmasken _SKAL_ være den samme...
Avatar billede n95eoe Nybegynder
01. marts 2001 - 13:14 #5
vores faste IP er: 192.168.1.1 (router)
computerne har fra 192.168.1.11 op opefter
undermaske: 255.255.255.0
gateway´en er routerens ip-adresse
Avatar billede snowball Novice
01. marts 2001 - 13:19 #6
Hvad svarer ping commandoen tilbge med ??? Timer den ud, skriver den destination unreachable eller hvad skriver den ?

Snowball
Avatar billede n95eoe Nybegynder
01. marts 2001 - 13:32 #7
den timer ud.
Avatar billede snowball Novice
01. marts 2001 - 13:54 #8
Hvad så hvis du laver den tracert på en af de andre PC\'ere! Hvad svarer den så tilbage med ?

F.eks. tracert 192.168.1.12

Snowball
Avatar billede handmade Nybegynder
01. marts 2001 - 14:02 #9
\"gateway´en er routerens ip-adresse \"
Altså den interne 192.168.1.1 og ikke den der vender mod nettet, ikke?
Avatar billede izeqb Nybegynder
01. marts 2001 - 14:04 #10
Bruger du nogen form for firewall?
Avatar billede n95eoe Nybegynder
01. marts 2001 - 14:36 #11
Sporingen (tracert) fra den ene PC, der kan pinge alle andre fuldføres på alle aktive netværks ip-adresser.
Fra de andre PC´ere (eks. IP 192.168.1.12), der kun kan pinge Routeren, fuldføres sporingen på Routeren´s IP-adresse (192.168.1.1) og deres egen IP adresse, men timer out på alle andre pc´ere.

Jo - Gatewayen er routeren´s IP-adresse indadtil på netværket altså 192.168.1.1

Den ene PC, der kan pinge alle, har som den eneste installeret Norton personale Firewall.
Avatar billede snowball Novice
01. marts 2001 - 14:40 #12
Hvis en tracert springer direkte til Default Gateway, så du har altså ikke sat IP\'erne/subnettet op som du har skrevet her! Hvis du havde det, så ville den kun skrive en linie og der ville der stå den IP du skrev efter tracert !

Så prøv lige og kontrollér dine IP\'er og og specielt subnet adressen igen ! ;)

Ellers prøv og luk/sluk Firewall\'en !

Snowball
Avatar billede n95eoe Nybegynder
01. marts 2001 - 14:51 #13
Ip-adresserne er dobbelt-checket, men....
ved at deaktivere firewall´en er det nu blevet muligt at pinge den ene PC, som hele tiden har kunne pinge de andre (og som havde installeret Firewall).
Perfekt.