Avatar billede cpmonster Nybegynder
31. august 2004 - 18:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Exchangeserver & leave copy on Server

Vi har længe haft et setup her på kontoret hvor vi kunne hente mails ned via POP3 på vores Outlook klienter hjemme og på kontoret. Vi brugte ’leave copy on server’ i ti dage, hvilket resulterer i at vi altid har to identiske indbakker. Vi har et par stykker der arbejder hjemme flere gange om ugen. Disse har derfor brug for at have ALLE mails der er blevet sendt frem og tilbage gennem årene.

Det skal siges at samlet kommer vores PST filer snildt op og fylde over 10 Gbytes med alle arkiver osv.

Så kom vores Svenske IT chef og sagde vi skal da Exchange server med Webmail und alles. Skide smart med det sidstnævnte sagde han, ja ja lad os se på det. Vi har nu alle fået tildelt en postbakke på 200 Mbytes som vi så kan hente mails fra. Da denne postbakke hurtigt bliver fyldt op, besluttede jeg hurtigt at Outlook skulle aflevere mails ned i en af de private indbakker direkte. Den opmærksomme læser ser hurtigt problemet:

Hvordan får I så mails hjem og bevarer derved Jeres identiske indbakker?

Mulighed 1: bruger det setup hvor der er en Shared Postbakke i stedet for at hente mails ned i Private indbakke, dvs. den indbakke der kan ses på Webmail. Wrong.  Forklaring står nævnt tidligere.

Men hvis dette kunne afvikles med noget autoarkivering styret om hvorvidt de har ligget der i længere end 10 dage.
Men igen; dette skal ske UDEN at mails blive slettet fra denne shared indbakke, da mails skal til Outlook klienten derhjemme også.

Mulighed 2: Jamen du skal da bare bruge ’Leave Copy on server’. Ja hurra batmand. Hvor er det lige den option findes? Det er jo ikke POP3 det her:)
Den glemte de vist da de godkendte kravspecifikationen.

Mulighed 3: Find selv på flere..

Jeg vil ikke benægte at der en fordel ved den Shared indbakke jeg har overset, men HJÆLP!! hehe
Avatar billede cpmonster Nybegynder
31. august 2004 - 18:13 #1
Hvis I vil have flere point skal vi nok finde ud af det. Min chef er ved at rive ørene af mig.

hva vil I ha? 150 Point? Jeg glemte bare at sætte det på. Men kan vel lige oprette et nyt med 150 point ved accepteret svar.
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. august 2004 - 18:34 #2
I kunne jo også lave et rigtigt professionelt setop, hvor i tilgår jeres mail via IMAP gennem VPN hjemmefra. På en måde har jeres hjemmearbejdspladser, nøjagtigt de samme ressourcer der hjemme som de har på arbejde. Dette kan sagtens gøres sikkert med f.eks. IPSec og der findes gratis løsninger hvis i har mod på linux.

Denne løsning er ikke en letvægts løsning, men det kan laves sikkert og professionelt
Avatar billede jpvj Nybegynder
31. august 2004 - 18:43 #3
Problemet med store Indbakker er et kendt "Exchange" problem (der jo intet har med Exchange at gøre).

Den fornuftige holdning er:
1) Opdrag brugerne til at rydde op og begræns evt. deres postkasser i størrelse
2) At flytte mails mv. til PST filer er en dårlig løsning, da brugerne jo virkelig HAR brug for de mails de gemmer, hvilket ofte vil sige at de alligevel bliver gemt på serveren og fylder ligeså meget. Alt i alt flytter man bare problemet rundt...

Hvis databasen bliver rigtigt stor, kan der naturligvis blive nogle issues, men så er den altså også meget, meget stor...

Med mindre der er en meget god grund til det, så er mit forslag at købe den nødvendige diskplads, og give plads til de nødvendige mails på serveren.

Webmail løsningen med Exch 2003 fungerer rigtigt fint. Som bufferzone rigtigt skriver, så er en VPN løsning med IPSec både sikker og professionel og giver samtidig mulighed for adgang til filer mv.

Der findes værktøjer, der kan synkronisere PST filer over Internettet, med helt ærligt... det er en rigtigt dårlig løsning. Forklar hellere Jeres IT Chef, at der til tider er behov for at gennemgå alle gamle e-mails for nogle brugere.

Jeg er selv IT chef, og kan også godt blive irriteret over brugernes manglende evne til at rydde op, men min chef gemmer ex. al kommunikation med samarbejdspartnere i tilfælde af en strid. Dette går 7 år tilbage og naturligvis skal han have lov til det.
Avatar billede cpmonster Nybegynder
31. august 2004 - 19:41 #4
Jeg fik da vis lagt dette spm i et forkert emne.

Det med Imap har vi været inde over før. Jeg synes også dengang det lød fornuftigt, men igen der er problemet med at vi er over 90 ansatte og hver med deres 10+ GBytes mails. så bliver det hurtigt spændende.

Jeg prøvede tidligere med nogle Roaming profiles. Men helt ærligt: At synkronisere 10gbytes pst filer rundt i systemet virkede nærmest som en joke. Og update only newer/changed mails er jo ikke muligt så jeg rodede med nogle vb scripts men nej; med mindre jeg altså finder ud af hvordan de recordfiles (pst) er opbygget.

Som sagt vi har prøvet at få Imap ind over diskusionen før, men blev afvist pågrund af pladsen. Men måske skulle vi gå tilbage med spørgsmålet til ham. Harddiske koster trods alt ikke en skid i dag.

Som jpvj nævner. Chefen gemmer alle emails i tilfælde af problemer, det er bare standard.
Avatar billede cpmonster Nybegynder
02. september 2004 - 09:38 #5
Som jeg ser det er der jo ikke rigtig nogen løsning på dette med mindre vi skifter hele systemet ud med enten pop3 eller Imap.

Det er sq da åndsvagt..

Men jeg takker for jeres tid :)
Avatar billede cpmonster Nybegynder
23. september 2004 - 13:33 #6
Så lad gå. Du svarede hvad jeg vidste i forevejen.
jpvj har da brugt mere tid her og fortjener da derfor mere de point hvis ikke jeg selv skal ha dem.
Avatar billede cpmonster Nybegynder
23. september 2004 - 13:33 #7
!!