Avatar billede crazynight Nybegynder
29. august 2004 - 15:46 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Samme logo på hundredvis af fotos

Jeg har ca. 700 fotos der skal have det samme logo lagt på nede i det ene hjørne.

Hvordan gør jeg det lettest i Photoshop - der ér en måde at gøre det på, så jeg ikke skal åbne alle fotos manuelt, paste ind og save igen.

Jeg har behov for at kunne lave en form for batchkørsel, hvor alle de valgte fotos, få lagt laget med loget ovenpå.
Avatar billede prodic Mester
29. august 2004 - 15:54 #1
Opret en Action hvor du optager netop det du ønsker der skal ske med de resterende billeder.
Og da logo'et skal placeres i et hjørne ville jeg lege med Align-funktionen for at opnår samme placering i hvert billede.

Når du har gjort/placeret etc. alt det du ønsker ved et billede stopper du optagelsen af Actionen.
Den nu gemte action kan du nu køre via File->Automate->Batch, og deri vælge din nye Action.
Prøvekør actionen på en kopi-mappe, så du kan tjekke at alt er som det skal være.
Når alt er i orden kan du køre actionen på de rigtige billeder.
Avatar billede spe Nybegynder
29. august 2004 - 16:00 #2
du kan læse om batch i denne artikel http://www.eksperten.dk/artikler/46
Avatar billede hcma Novice
29. august 2004 - 16:39 #3
og her er en simplificeret udgave af artiklen:
http://www.hcma.dk/photoshop_action.htm
Avatar billede crazynight Nybegynder
01. september 2004 - 15:29 #4
Hm

Jeg kan få den til at INDSÆTTE mit logo på fotoet, men den gemmer ikke.

For hvert foto kommer den ud og siger at det allerede findes og spørger om jeg vil overskrive.

Det gør den også selvom jeg vælger at den skal placeres i en hel NY/tom mappe?!?!
Avatar billede hcma Novice
01. september 2004 - 17:07 #5
har du på forhånd oprettet en mappe til at gemme i ?
har du læst spe's artikel  (og set på det link jeg gav dig) ?
Avatar billede spe Nybegynder
01. september 2004 - 20:10 #6
du gemmer enten i samme mappe som de oprindelige ellers også har du indspillet Save og skreveti navngivningsfeltet så du har optaget et bestemt navn som din action så tildeler alle billederne.
Avatar billede crazynight Nybegynder
02. september 2004 - 07:48 #7
Det ér også det jeg gør. Jeg prøvede begge dele og det er samme resultat (altså uanset om jeg gemmer i den eksisterende eller i en ny mappe).

Skal jeg slutte mit script af med at gemme eller?
Avatar billede spe Nybegynder
02. september 2004 - 12:54 #8
Du må ikke indspille save i din action. Det gør batch-funktionen automatisk.
Du kan f.eks. i Batch-dialogboksen bestille document name + digit nr. +extension
Avatar billede crazynight Nybegynder
02. september 2004 - 14:58 #9
Spe: det er præcis det jeg gør!
Avatar billede crazynight Nybegynder
02. september 2004 - 15:00 #10
Ved hvert eneste foto kommer den simpelthen ud og siger at der allerede er en version af billedet og om jeg vil overskrive.........på trods af at det er til en ny/tom mappe!!!
Avatar billede spe Nybegynder
02. september 2004 - 22:16 #11
Det kan ikke være det du gør :-), så ville der ikke eksistere et billede med samme navn som det kan overskrive.
Du skal IKKE slutte din action af med at gemme men stoppe indspilningen før du lukker og gemmer det dokument du indspiller din action på.
Avatar billede crazynight Nybegynder
04. september 2004 - 11:56 #12
Jeg har nu fundet fejlen :)
Avatar billede hcma Novice
04. september 2004 - 12:39 #13
vil det sige at det bare kører deru'a' nu?
hvis ja: synes jeg du skal give pointene til spe, da hun sandelig har fortjent dem.
Avatar billede crazynight Nybegynder
04. september 2004 - 12:40 #14
Ups, det troede jeg at jeg havde gjort før!

Det er gjort nu, så! Sorry!