Avatar billede mr_mads21 Nybegynder
29. august 2004 - 15:24 Der er 29 kommentarer

hjælp til momsudregning

Jeg overvejer somsagt i et tidligere spørgsmål, at starte et firma, som efter planen skal handle med computere. Har lige nogle spørgsmål omkring moms. Hvis man køer ind med en disrtibutør for fx 1000 kr. + moms altså 1250 kr. Og derefter sælger det videre for fx. 2000 kr. + moms altså 2500 kr. Skal jeg så trække de købsmomsen fra salgsmomsen når momsperioden slutter og momsangivelsen kommer?
Avatar billede pallas Nybegynder
29. august 2004 - 15:28 #1
Ja, du angiver salgsmomsen - og fratrækker købsmomsen (moms af varer, reservedele, papir og ting) differencen er den moms du betaler (evt. får tilbage hvis køb er større end salg)
Avatar billede mr_mads21 Nybegynder
29. august 2004 - 15:29 #2
Så hvis jeg køber ind får mere end jeg sælger, får jeg penge af ToldSkat?
Avatar billede pallas Nybegynder
29. august 2004 - 15:31 #3
ja, men så vil ToldSkat sikkert gennemgå dit regnskab med henblik på at konstatere at dit køb vedrører virksomheden (ikke privatkøb) og om din virksomhed er erhvervsmæssig (ikke hobby)
Avatar billede mr_mads21 Nybegynder
29. august 2004 - 15:32 #4
Har du selv en virksomhed?
Avatar billede pallas Nybegynder
29. august 2004 - 15:32 #5
Det er meget normalt at få penge tilbage første gang man momsangiver - fordi man har købt et varelager og salget ikke rigtig er kommet igang endnu :-)
Avatar billede pallas Nybegynder
29. august 2004 - 15:33 #6
Nej, jeg er revisor :-)
Avatar billede mr_mads21 Nybegynder
29. august 2004 - 15:34 #7
Okay, hvorhenne da? Så skal jeg da lige spørge dig om lidt flere ting tror jeg :) Hvis det da er iorden?
Avatar billede pallas Nybegynder
29. august 2004 - 15:36 #8
Så vil jeg anbefale www.startfirma.dk - der er en masse kompetente frivillige personer som kan svare på dine spørgsmål. Bare spørg løs :-)
Avatar billede pallas Nybegynder
29. august 2004 - 15:37 #9
ps - du må da også gerne spørge her - men ! startfirma er til for personer i din situation og med gode erfaringer :-)
Avatar billede mr_mads21 Nybegynder
29. august 2004 - 15:39 #10
Har kigget meget på den side, brandgod, men jeg synes bare jeg mangler lidt information omkring hvordan man skal føre regnskb osv. SKal man skriv ned i sit momsregnskab hver gang man køber og sælger eller hvad??
Avatar billede mjense173 Nybegynder
29. august 2004 - 15:43 #11
Hent http://www.summasummarum.dk
Det er en dansk regnskabsprogram, som er meget fint til at lære om moms osv.
Og det er super nemt at finde ud af.
Avatar billede pallas Nybegynder
29. august 2004 - 15:44 #12
Ja det skal du. Man skal faktisk føre en "kassekladde" hver dag (indgående og udgående) Der er erfarne virksomheds-ejere som har valgt bogføringssystemet: summasumarum feks. Du kan også bogføre på papir, men det er for besværligt nu om dage. Du kan også få hjælp til dit årsregnskab og masser andre ting. Du skal ikke være bange for at spørge på startfirma :-)
Avatar billede mr_mads21 Nybegynder
29. august 2004 - 15:45 #13
Nej, okay, men hvad skal jeg opgive. Skal ToldSkat have alle mine fakturaer og alle mine kasseregnskaber eller hvad??
Avatar billede pallas Nybegynder
29. august 2004 - 15:47 #14
Skattevæsenet skal have et årsregnskab sammen med selvangivelsen hvert år omkring d. 1. juli. Toldskat (moms) skal kun have regnskabet hvis de beder om det !
Avatar billede mjense173 Nybegynder
29. august 2004 - 15:52 #15
Lige et spørgsmål til pallas, nu vi er ved samme emne..
Skal regnskabet godkendes af en revisor, eller er det nok at det bare er perfekt lavet af en "amatør"?
Avatar billede pallas Nybegynder
29. august 2004 - 15:55 #16
Som enkelmandsfirma - skal det ikke godkendes af en revisor. Loven siger at selskaber ApS og A/S skal have revior - men det gælder ikke for enmandsvirksomheder. Nogen gange er det dog fornuftigt at få en revisor til at gennemgå regnskabet for det afleveres (lidt reklame fra min side) :-)
Avatar billede mr_mads21 Nybegynder
29. august 2004 - 15:56 #17
Ja. selvfølgelig. Det skal man jo! hehe. Hvad er en kreditor? (MEre med hensyn til SummaSummarum) Du kan vel høre jeg er nybegynder på området..
Avatar billede pallas Nybegynder
29. august 2004 - 15:59 #18
Kreditor er din kunde (du skylder penge) - debitor er din forhandler
Avatar billede pallas Nybegynder
29. august 2004 - 16:00 #19
Vrøvl - Kreditor er den du skylder penge - forhandler. *G*
Avatar billede mr_mads21 Nybegynder
29. august 2004 - 16:01 #20
Hvis jeg har solgt en vare og skal udskrive en faktura, hvem er så kreditor?
Avatar billede pallas Nybegynder
29. august 2004 - 16:02 #21
Så er din kunde debitor
Avatar billede mr_mads21 Nybegynder
29. august 2004 - 16:02 #22
Vrøvl fra min side. HVis jeg køber noget er den jeg køber det af min kreditor ikke? Hvis jeg sælger noget er jeg kreditor og den jeg sælger det til er debitor?
Avatar billede pallas Nybegynder
29. august 2004 - 16:03 #23
ja :-)
Avatar billede mr_mads21 Nybegynder
29. august 2004 - 16:03 #24
Helt rigtigt forstået?
Avatar billede pallas Nybegynder
29. august 2004 - 16:06 #25
ja, du er godt igang nu :-)
Avatar billede mr_mads21 Nybegynder
29. august 2004 - 18:30 #26
Skal jeg bruge alle kontoplanerne i SummaSummarum. Synes der er alt for mange i forhold til hvad jeg har brug for. Hvilke nogle skal jeg bruge??
Avatar billede mjense173 Nybegynder
29. august 2004 - 20:23 #27
Kontoplanen er en standard kontoplan, du kan med fordel bruge den som den er, da den opfylder dine almendelige krav.

Hvis du skal slette nogle af konti'ene så er det nok bedst at vælge dem der står under omkostninger. Da der er mange af dem man ikke bruger.
Avatar billede mjense173 Nybegynder
29. august 2004 - 20:24 #28
Bemærk også den smarte funktion der ligger i rapportmenuen, som gør det muligt at lave en momsangivelse ved et enkelt klik
Avatar billede freekyzone Nybegynder
01. marts 2008 - 14:24 #29
Man opgører salgsmoms (udgående moms) og købamoms (indgående moms) hver for sig.

Så ende man måske med 10.000 i købsmoms og 7.000 i salgsmoms, og så skal man betale kr. 3.000 i moms for den periode.

Så moms opgøre hver for sig, men afregnes sammen...