Avatar billede ppstyle Nybegynder
29. august 2004 - 14:47 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

FreeBSD mystiske problemer på 5.3 beta

Nu ved jeg godt det er en beta, men alligevel.... Installation går fint. Jeg tager minimal. Bagefter har jeg min C shell som root. Jeg sætter SSH serveren til at kører, og logger ind. Så langt så godt. Men nu for 2. gang (Måtte reinstallere, da jeg kun kunne komme ind som singleuser, uden privilegier) sker der følgende:

Jeg installerer portscolletion, lynx samba, og andre fede ting. Men umiddelbart efter stopper den med at give mig adgang som root. Næsten som om min shell bliver ødelagt eller noget i den stil. I SSHD_Config har jeg tilladt root login, hvilket jo også hvirkede fint fra første nu.

Jeg har desværre ikke flere detaljer, men er der bedre løsninger end at installere release 5.2 istedet (som skulle være stabil).

Hilsen Daniel
Avatar billede ppstyle Nybegynder
29. august 2004 - 15:02 #1
Mere mystik:

1) Når jeg sidder fysisk ved maskinen, kan jeg logge ind som root uden password (Jeg skriver bare root i konsollen).

2) Jeg kan logge ind som root, bare ikke med ssh selvom filen et sat op til det.

3) Jeg har intet ændret ud over, at have installeret portscollention, samba og lynx.

4) Den ene bruger jeg har oprettet, kan ikke længere logge ind fra ssh eller lokalt.

Jeg håber det er beta problemer, ellers må jeg sige at BSD kvaliteten skuffer gevaldigt. Jeg var op at køre med samba, ftp, ssh, nfs samt MySQL på en debian på godt og vel en halvanden time.

Men jeg har nu nok bare misset et par detaljer. Men al hjælp, og hints er velkomne.

Hilsen Daniel
Avatar billede ppstyle Nybegynder
29. august 2004 - 15:09 #2
Jeg må lige tilføje, at porten i sshd serveren er sat til 77. Ikke at jeg tror det gør en forskel, men man ved jo aldrig.

Hilsen Daniel
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
30. august 2004 - 00:14 #3
Hmm...Nu ved jeg jo ikke om du har konfigureret noget soecielt mht. ssh?
Men normalt så mener jeg ikke at man bare sådan kan lave login via ssh som root
Jeg plejer at oprette en normal "dødelig" bruger og gører ham medlem af wheel og så logge ind som ham os så derefter su?
Håber det hjalp lidt?
Avatar billede skwat Praktikant
31. august 2004 - 22:44 #4
Svare den på porten?

Står der noget i loggen?

Hvis du er i tidspress med installation, og du mener at Debian er hurtigere at installere så gør dog det, dette er intet argument i den retning du bruger det.
Avatar billede ppstyle Nybegynder
17. september 2004 - 09:14 #5
Jeg lukker nu. Mineneste konklusion er, at man skal holde sig fra betaer :)