Avatar billede mr_mads21 Nybegynder
29. august 2004 - 14:04 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

CVR? Myndig?

Skal man være myndig for at starte sin egen virksomhed, og blive momsregistreret? Synes ikke jeg kan finde noget om det nogen steder. Er der en mulighed for at man kan blive det det hvis værge/forældre skriver uder eller noget i den stil??
Avatar billede pallas Nybegynder
29. august 2004 - 14:12 #1
"Mindreårige, hvorved forstås personer under 18 år, kan ikke selv forpligte sig ved retshandler eller råde over deres formue, medmindre andet er bestemt, jf. værgemålslovens § 1, stk. 2, men værgerne handler på den mindreåriges vegne i økonomiske anliggender efter samme bestemmelses stk. 3.
Efter værgemålslovens § 43 kan værgen til en mindreårig, der er fyldt 15 år, give tilladelse til, at den mindreårige selv må drive virksomhed. Værgen skal dog forinden, at tilladelsen gives, sikre sig statsamtets godkendelse.

En sådan tilladelse bevirker, at den mindreårige, der er fyldt 15 år, på egen hånd kan indgå de retshandler, som falder inden for virksomhedens område, jf. værgemålslovens § 43, stk. 2. Det betyder nærmere, at den mindreårige bindes af sine aftaler og derfor hæfter eller er erstatningsansvarlig over for dem, som retshandlerne indgås med, og over for dem, som i øvrigt berøres af retshandlen...."

Det vil sige: din værge (Evt. far eller mor) skal have godkendelse af statsamtet, for at du kan drive virksomhed, uanset om du er momspligtig eller ej.

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=72547&ov_id=200420
Avatar billede pallas Nybegynder
29. august 2004 - 14:13 #2
Så det kan godt lade sig gøre :-)
Avatar billede mr_mads21 Nybegynder
29. august 2004 - 14:14 #3
Ved du noget om hvor svært det kan være at få den godkendelse?? OG hvad mht. beskatning. Er det så fx min far, eller mig der bliver beskttet, hvis det er en enkeltmandsvirksomhed??
Avatar billede pallas Nybegynder
29. august 2004 - 14:28 #4
Det kommer an på om din værge fx far - er i restance hos myndigheder. Hvis ikke - er det ikke noget problem. Det er dig - der skal betale skat og moms. Og det er dig - der får indtjeningen :-)
Avatar billede mr_mads21 Nybegynder
29. august 2004 - 14:29 #5
Fint ord.. Restance? Hvad betyder det helt præcist? Om han skylder noget eller hvad??
Avatar billede pallas Nybegynder
29. august 2004 - 14:30 #6
Ja netop. Skylder penge hos skattevæsenet - ToldSkat - politiet og lignende *s*
Avatar billede mr_mads21 Nybegynder
29. august 2004 - 14:31 #7
Det kan jeg jo så kune svare nej til. :) Er det så så let som ingenting at få den godkendelse? Og hvordan foregår det??
Avatar billede pallas Nybegynder
29. august 2004 - 14:34 #8
Godt :-) I starter på statsamtet med at få godkendelsen. Derefter skal du registreres som momspligtig virksomhed hos erhvervs-og selskabsstyrelsen. http://www.forum.webreg.dk/
Avatar billede mr_mads21 Nybegynder
29. august 2004 - 14:35 #9
Tak for hjælpen! Pallas!
Avatar billede pallas Nybegynder
29. august 2004 - 14:36 #10
Selv tak - og held og lykke med din virksomhed :-)
Avatar billede mr_mads21 Nybegynder
29. august 2004 - 14:36 #11
TAK! :-)