Avatar billede thomas_nj Nybegynder
27. august 2004 - 21:17 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Ideer til enserver

Hej eksperter

  Jeg efterhånden fået blod på tanden mht gentoo så derfor vil jeg prøve at sætte en server op med det.
  Nu har jeg bare ikke lige de store ting at bruge eksempelvis en webserver til så derfor vil jeg gerne høre om i har nogle ideer til hvad der kunne være sjovt at sætte en server op i.
  Leder mest efter en lidt mere eksotisk ide, noget naboen ikke har, men samtidig må det gerne være nyttigt.

  serverens hardware er:
  cpu: 750 mhz duron
  ram: 2x 256 pc 133
  hardisk: 40 gigabyte seagate
  gfx: geforce 3 ti 200
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. august 2004 - 21:23 #1
Du skal da lave en firewall. Enten manuelt med netfilter der er en del af kernlem og således med i distriputionen, eller du kunne ligge Smoothwall eller Shorewall oven på som firewall.

Denne øvelse er meget brugbar i andre sammenhænge også selvom den ikke er helt ligetil
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. august 2004 - 21:23 #2
jeg kan se du programmerer .. hvad med dit eget cvs.. det er meget rart at have og der er massere af muligheder for at udvide det.. f.eks hvad med at sætte cvs op til at levere et xml feed som du som udvikler kan subscribe på for at se ændriger, men ok hvis det kun er til dig selv så er det nok ikke særligt nyttigt ;)

og en mailserver kan give dig mange udfordringer, f.eks få antivirus,spamfilter og stats til at spille sammen og have pop3/imap/webmail + ssl og så er det noget hurtigere end at have den ude i byen.
Avatar billede langbein Nybegynder
27. august 2004 - 22:12 #3
Det er i hvert fall ikke noe i veien med hardwaren. Duron 750 m 500 M ram det bør holde til de fleste distribusjoner og serverfunksjoner.

Det er egentlig ikke så vanskelig å sette opp alle de vanlige serverfunksjonene dersom man velger en "mainstream" Linux (Foreksempel Redhat el lign). For redhat så er problemet stort sett å få mail serveren til å fungere. Dersom man konfiguerer den om fra å kjøre sendmail som er "standard" til Postfix, som også følger med, så er heller ikke det så vanskelig. Man kan godt kjøre web server, ftp server, mail server og lokal file server på den samme server, det går helt fint. Videre så har man selvfølgelig ssh server slik at man kan kontrollere den remoote.

Dersom man ønsker å få det hele opp å kjøre uten å legge det store arbeidet i det, så finnes det Linux serverdistribusjoner som er mer eller mindre ferdigkonfigurerte og som kjører etter en meget enkel konfigurasjons dialog via et web basert grensenitt.

SME server fra contribs.org er en av disse. SME serveren inneholder også en firewall/router funksjon som kan konfigureres via det samme grensesnitet.
http://contribs.org/modules/news/

Hvis du ønsker å kjører videre med gentoo så går det sikkert bra å sette opp de samme tingene, men noe mer komplissert blir det jo.
Avatar billede brascoe Nybegynder
30. august 2004 - 16:57 #4
SME Serveren er et godt forslag.

/ Brascoe