Avatar billede nielsen_thomas Nybegynder
25. august 2004 - 13:38 Der er 5 kommentarer

Har fået et projekt og stærkstrømsinstallationer i badeværelser.

Søger en hjemmeside hvor der står noget om love og regler da jeg i mit projekt skal montere.

A. I en balkadin over håndvasken skal monteres 3 lamper med en afbryder ved døren. (SKJULT INSTALLATION)

B. Ved håndvasken placeres en stikkontakt, til evt. hårdtører - regler for placering af stikkontaker i badeværelser.

C. Der udføres synlig installation til en vaskemaskine. gør rede for regler om placering af en vaskemaskine i badeværelset.
Avatar billede freehelp Praktikant
25. august 2004 - 13:46 #1
Paste:

Hvad må en forbruger udføre i sin bolig?
Du må selv udføre disse elarbejder i din bolig, når strømmen er afbrudt:
Udskifte eller montere Stikpropper og ledningsafbrydere, ledningsafbrydere, apparatkontakter og transportable stikkontakter (forlængerled, tristikdåser m.m.).

Reparere elapparater, f.eks. udskifte ledningen, der fører strøm til apparatet (en tilledning), og udskifte en fatning.

Udskifte indendørs (normaltætte) afbrydere og stikkontakter uden jord - og dermed med to huller - op til 250 V i boligen. Normaltæt materiel, er alt materiel, der har en IP20 mærkning eller ikke har IP-mærkning.

Udskifte indendørs (normaltætte) stikkontakter med jord - og dermed med tre huller - op til 250 V i boligen. Det forudsætter dog, at boligens elinstallation er beskyttet med en HFI- eller HPFI-afbryder.

Udskifte almindelige afbrydere til lysdæmpere eller til afbrydere med tidsfunktion o.lign. i boligen.

Sætte lamper op og tage lamper ned i boligen. Det gælder også lavvolt belysning (halogenlampesæt), som leveres med transformer, lamper, ledninger og monteringsvejledning.

Ændre og reparere svagstrømsstyrings- og reguleringssystemer, som anvendes til at styre stærkstrømsfunktioner, fx omprogrammering af intelligente styringer.
Det elarbejde, man selv må udføre i den faste installation, ændrer ikke grundlæggende ved installationen. Derfor skal installationen i din bolig stadig opfylde de installationsregler, der var gældende på det tidspunkt, hvor din elinstallation blev etableret.

http://www.bygogbolig.dk/artikelvis.php?id=752&katid=43
Avatar billede freehelp Praktikant
25. august 2004 - 13:47 #2
Avatar billede freehelp Praktikant
25. august 2004 - 13:48 #3
Kan dog ikke se hvad dette har med PC/elektronik at gøre :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
25. august 2004 - 21:58 #4
Der er sq da elektronik i en vaskemaskine, men oppe i det mørke jylland vasker i vel stadig i åen med et vaskebrædt.*G*

Nok om det, du kan finde bekendtgørelser osv. her:
http://www.sikkerhedsstyrelsen.dk/Professionelle/El-branchen/Love_og_regler.html
Avatar billede freehelp Praktikant
26. august 2004 - 07:46 #5
Nej vi tjener så mange penge - at vi bare smider det beskidte tøj ud og køber noget nyt *G*