Avatar billede knazz Nybegynder
25. august 2004 - 11:30 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

2 Trådløse routere

jeg planlægger at købe 2 af de her

D-Link AirPlus Xtreme G DI-624 Wireless Router

her er hvad jeg planlægger at gøre.

den ene trådløserouter skal kobles på på ADSL modemet, og så skal der kobles en computer på via et kabel.

den anden trådløserouter skal sættes ned i kælderen, hvor der skal kobles 2-3 computere til via kabel og trådløst netkort.

hvis jeg bruger den opsætning, er det så muligt for routeren i kælderen at få adgang til internettet og sende det videre til de andre computere i kælderen?

hvis der er nogle som har nogle bedre forslag til trådløse routere i samme prisklasse, så bare kom med dem.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. august 2004 - 12:02 #1
D-Link AirPlus Xtreme G DI-624 Wireless Router er en udemærket router i sin prisklasse. Det du skal kikke efter er om routeren supportere bridging (kandes også ad hoc mode hvis vi taler netkort til netkort). Alternativt kan du overveje at trække et kabel ned i kælderen og så forbinde accesspointet via det kabel.

Løsningen som du beskriver kan godt lade sig gøre, hvis de lokale forhold er sådan at signalet kan gå igemmen etageadskillelsen
Avatar billede henriksr Nybegynder
25. august 2004 - 12:03 #2
Hmm, du skal nok hellere bruge et relaypoint til kælderen..

Det eneste den gør er at fange signalet fra dit accesspoint og forstærke det.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
25. august 2004 - 12:08 #3
Routeren står i stue-etage, og der står der også en bærbar.
På 1. sal står der en anden computer , og det er den der har svært ved at komme på.
Der har jeg så ladet mig fortælle at man blot skal have en 54Mbps istedet for en 11Mbps.

Men nu vil jeg læse de artikler du - bufferzone - har linket til.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
25. august 2004 - 12:08 #4
ups. forkert indlæg.
Avatar billede knazz Nybegynder
25. august 2004 - 12:58 #5
grunden til at det skal være sådan som jeg har beskrevet det, er at jeg lejer kælderen, og skal koble mig på lejrens internet. Han vil ikke bore hul i gulvet, så derfor skal det være trådløst. Jeg vil hellere lige pt. investere i en trådløs router, da jeg kan bruge den til mere, og ikke ved hvor lang tid jeg skal bo der.

routerene vil komme til at stå lige over hindanden, med kun et gulv imellem, så jeg vil ikke tro at det vil blive ngoet problem med signal.

der er en anden som har forslået bridging, men han sagde også at så ville jeg ikke kunne bruge dem som "access points" vil det sige at jeg ikke kan koble computere på routerene via trådløst eller kabel netværk? eller er det kun den ene jeg ikke kan koble på, eller hvordan fungerer det?
jeg har nærmest ingen erfaring emd trådløst netværk.
Avatar billede Slettet bruger
25. august 2004 - 13:00 #6
funktionen mellem de 2 acess points hedder nu roaming

ssid skal være det samme på begge routere
Avatar billede knazz Nybegynder
25. august 2004 - 13:06 #7
jetdirect, du siger altså at man bare kan slå roaming til, samme ssid, og så skulle det fungere?

hvad er ssid?
Avatar billede henriksr Nybegynder
25. august 2004 - 13:36 #8
ssid = det navn dit accesspoint/router har.
Avatar billede kenp Novice
25. august 2004 - 21:33 #9
jetdirect -> hvis du ska lahve 1 AP til at sende al trafik til et andet for at komme på nettet er det nu briging som bufferzone skriver
Avatar billede knazz Nybegynder
26. august 2004 - 11:57 #10
jeg har været inde og kigge på specs'ne for routeren, og jeg kan ikke rigtigt se om den understøtter bridging, men hvis der er nogle som kan fortælle mig om de kan, så får de 50 point, og bufferzone får resten.

men jeg er stadig lidt i tvivl, kan jeg så koble computere på den router som står i stueetagen, og er koblet på internettet?
Avatar billede kenp Novice
26. august 2004 - 12:52 #11
med 99% sikkershed et der ikke brige funktion i din router! det er som regl kun Accesspoints som har det.
Avatar billede knazz Nybegynder
27. august 2004 - 12:11 #12
kenp> så du mener alstå ikke at jeg kan gøre det på den måde jeg gerne vil?
Avatar billede kenp Novice
27. august 2004 - 12:28 #13
Det er det jeg mener.
Avatar billede knazz Nybegynder
28. september 2004 - 13:41 #14
jeg har fået det til at virke, med en Linksys WRT54G Router med SVEASOFT firmware installeret.

det er en genial router hvis man bruger en "hacked" firmware, med sveasofts fik jeg alle de funktioner jeg skulle bruge til at sætte det op som jeg beskrev. Plus man kan skrue meget op for signalstyrken hvis man vil have en større dækning mellem de to routere. der er og QoS hvilket er nyttigt hvis man er flere som skal dele internetforbindelsen.