Avatar billede arnko Nybegynder
28. februar 2001 - 11:31 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Aopen cd-rom drev

Jeg har et ASUS A7V
1 GHZ Athlon
ATA 100 IBM 45 GB HD
Plextor 12/10/32A som primary master
Aopen 52x speed som secondary master
384 MB ram

Jeg har installeret Win2K og mit cd-rom drev kan jeg kun få til at køre med 5 til 8 x speed. Jeg har fået byttet mit cd-rom drev, men det har ikke givet nogle forbedringer.
Jeg bruger to programmer til diagnostisering; Cdromtool og CDSpeed99.
Er der nogen som kan regne ud hvad problemet er? Evt. har et godt diagnostiseringprogram?
Avatar billede saubermacher Nybegynder
28. februar 2001 - 11:34 #1
Problemet er at man på et IDE kabel kun kan komme op på 12x så det med 52x er lidt latterligt.

Du skal være heldig hvis du finder et nyt drev som kan køre hurtigere end det du har nu...
Avatar billede saubermacher Nybegynder
28. februar 2001 - 11:38 #2
Det er ikke noget med programmerne. Prøv at søge på CDrom på alt om data. ( www.itsvar.dk ). De havde en test af forkellige drev som viste hvordan og hvor hurtigt de forskellige drev arbejder.

Der står hvad det hurtigste er (men meget ustabilt). Man kan sige om CRrom = De er tilfeldige...
Avatar billede saubermacher Nybegynder
28. februar 2001 - 11:38 #3
min egen 40x cdrom læser aldrig med mere end 8x!
Avatar billede asmodeus Nybegynder
28. februar 2001 - 11:50 #4
<saubermacher> hvorfor skulle man ikke kunne komme over x12 (12 x 150 kb/s) på ét IDE kabel? Jeg kører da fint x8 DVD og x20 på ét kabel. Desuden overfører min harddisk med mellem x20 og x80

Mvh/
Asmodeus
Avatar billede arnko Nybegynder
28. februar 2001 - 11:59 #5
Mit Plextor læser med op til 32 speed
Avatar billede saubermacher Nybegynder
28. februar 2001 - 12:03 #6
Og du har kørt diagnosticeringen på det også?
Avatar billede arnko Nybegynder
28. februar 2001 - 12:07 #7
jep
Avatar billede arnko Nybegynder
08. marts 2001 - 13:14 #8
Har I allesammen givet op?
Er der ikke nogen som har en løsning?
Avatar billede makse Nybegynder
08. marts 2001 - 14:01 #9
Har du prøvet at fjerne UDMA jumperen på CD-Rom drevet?
Avatar billede makse Nybegynder
08. marts 2001 - 14:04 #10
En anden ting du kan prøve.

På mit Creative drev kan man skifte hastighed på drevet, ved at holde Play/Pause knappen inde i ca. 3 sek. Så kommer der et langt blink for lav hastighed, og et kort blink for hurtig hastighed.
Avatar billede arnko Nybegynder
08. marts 2001 - 22:20 #11
Puha, jeg ved ikke rigtigt hvad en UDMA jumper er for noget. Er du sikker på at drevet far en sådan?

Jeg har checket om drevet ændrer hastighed ved at holde play nede, det gør det ikke!
Avatar billede makse Nybegynder
08. marts 2001 - 22:26 #12
Hent manualen til drevet her: http://english.aopen.com.tw/scripts/ftplist.asp?pub/manual/cdrom/cd95x/cd95x-e.zip

I den er der en readme fil. Der er vist hvor jumperen sidder.
Avatar billede arnko Nybegynder
09. marts 2001 - 08:57 #13
Tak Makse for dine gode og konstruktive forslag. Desværre gav det ikke nogen forbedringer.
Jeg har tidligere været bange for, at det muligvis havde noget med mit lydkort at gøre (IRQ-problemer), men jeg fik købt et nyt i går og afprøvede det...Heller ingen forbedringer!
Avatar billede makse Nybegynder
09. marts 2001 - 09:35 #14
En ting du kunne prøve.

Lav en bootdisk, eller hent en fra www.bootdisk.com, så du kan starte i dos med CD-Rom drevet. Prøv så i dos at kopiere x antal MB over til din harddisk. Hvis den så drøner der ud af i DOS, så er det W2K der er problemet.

Når bios detecter drevet, hvad mode kør det så i?
Avatar billede arnko Nybegynder
09. marts 2001 - 10:39 #15
Jeg prøver med dos i aften.
BIOS\'en skriver at de begge kører i mode 4
Avatar billede makse Nybegynder
17. marts 2001 - 13:02 #16
Har du fundet en løsning?
Avatar billede arnko Nybegynder
18. marts 2001 - 18:28 #17
Hej Makse,

Nej, jeg har ikke fået det løst endnu.
Beklager at der er gået så lang tid... Jeg har været ret ophængt på det sidste.
Der var ingen forbedringer i DOS. Jeg har også prøvet at sætte alle mine drev over på UDMA 33/66 portene... tidligere sad min HD i porten til ATA100. Jeg har også forsøgt at fjerne brænderen, men stadig den samme lave hastighed.
Sjovt nok kører den en del hurtigere hvis det er en ren audio-cd jeg sætter i drevet?!
Avatar billede makse Nybegynder
18. marts 2001 - 19:31 #18
Har du opdateret din bios? Den sidste nye hedder 1007. Flere IDE problemer er blevet løst den vej.

Du kan hente den her: http://members.tripod.de/Juggernaut/bios/index.htm
Avatar billede arnko Nybegynder
19. marts 2001 - 11:14 #19
Jep, den er opdateret :-/
Avatar billede makse Nybegynder
19. marts 2001 - 12:21 #20
Har du prøvet at sætte den til at køre Ultra DMA mode i bios?

Bruger du VIA\'s Busmaster driver i windows?
Prøv evt. med Windows\' egen Busmaster driver.
Avatar billede makse Nybegynder
19. marts 2001 - 13:36 #21
En anden ting jeg lige faldt over.
Hvis dit bundkort er med indbygget lydkort, så prøv i systemegenskaber, at slå SB16 emulation fra.
Avatar billede arnko Nybegynder
19. marts 2001 - 13:58 #22
Mit A7V har ikke noget onboard lydkort. Jeg har prøvet med begge VIA drivere....
Hvordan sætter jeg den til at køre UDMA i BIOS?
Avatar billede makse Nybegynder
19. marts 2001 - 17:20 #23
Det jeg mente i 19/03-2001 12:21:14 var at du skulle prøve med Windows\' egen Busmaster driver. Ikke VIA\'s.

Mener det er i Main menuen. Vælg controlleren hvor drevet sidder på, og tryk enter. Så skulle der komme en ny menu, hvor du nederst kan vælge Mode.
Der kan du også sætte Typen på drevet. (Auto/CD-ROM osv.)
Avatar billede arnko Nybegynder
20. marts 2001 - 01:17 #24
hmmm, det var også hvad jeg mente (Jeg kan godt se at det skrevne var ret misvisende) Jeg har både prøvet med Win2K og VIA drivere til VIA-chipsættet.
Jeg fandt BIOS indstillingerne... Drevet stod til at køre UDMA ........................................................ Jeg overvejer meget at købe et helt andet CD-romdrev efterhånden!
Avatar billede makse Nybegynder
20. marts 2001 - 01:19 #25
Tag en kig på http://www.eksperten.dk/spm/54110
Der har jeg også gang i en mystisk CD-Rom sag, med et A7V kort.

Måske der er noget der kan hjælpe dig der.
Avatar billede arnko Nybegynder
21. marts 2001 - 17:25 #26
Hej Makse,
Der var ikke noget jeg kunne bruge... Sjovt nok har jeg været de samme problemer som Edderkoppen har igennem på et tidligere tidspunkt.
Nå, jeg har givet op. Gik til min forhandler (SystemPlus (Kan varmt anbefales)) og klagede min nød. De gav mig et 50X ASUS cd-rom drev som jeg med det samme fik helt op at køre på ca. 40X i gennemsnit.
Jeg ved stadig ikke hvad der har skabt problemerne, men det behøver jeg ikke at bekymre mig om længere.
Som tak for din tålmodighed og gode forslag får du 400 point.

Hilsen

ARNKO
Avatar billede makse Nybegynder
21. marts 2001 - 17:33 #27
Jeg takker. :)
Og held og lykke med det nye drev.