Avatar billede bellisimo Nybegynder
24. august 2004 - 14:31 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Bundkort eller HD defekt?

Okay guys, her er måske en svær en for jer?
For et års tid siden købte jeg en 80 GB Western Digital harddisk som erstatning for min IBM harddisk som 'tikkede' sig ihjel.

Der har ALDRIG været problemer med min Western... før nu. Under opstart kan BIOS til tider ikke finde den. Andre gange kan jeg starte XP op, hvorefter den fryser fuldstændig efter nogle minutter. Jeg er klar over det tyder på HD-fejl, og har da også fået diverse fejlkoder som indikerer det.

Men jeg mistænker også mit bundkort. Måske har den primære IDE kanal fået noget galt i halsen, da jeg i sidste uge prøvede at smide min vens harddisk på som både slave og master. Der var store problemer med den disk. Allerede to dage efter fik en blå skærm med 'Hard error' - altså hardware relateret, men ikke nødvendigvis harddisken.

Hvis jeg booter på en Linux live cd-rom, kan jeg godt se min Western og endda tilgå filer. Da partitionerne er NTFS formateret har jeg selvfølgelig ikke skriverettigheder, så jeg ved ikke hvordan den tager imod på det punkt.

I går lykkedes det mig at lave en nyinstallation af XP på mit c-drev, og derefter en grundig diskcheck og fejlretning. Der var dog ikke noget at komme efter. Så jeg troede at det var gjort med det. Men her til morgen strejkede computeren igen.

Hvor ligger fejlen?
Avatar billede bellisimo Nybegynder
24. august 2004 - 14:34 #1
Det skal nævnes at jeg har haft en partition med Linux på og dual boot fra min MBR.
Det ligner desværre det setup jeg havde da min IBM HD stod af. Kan en del af forklaringen ligge i en blanding af NTFS og Linux filformatet?
Avatar billede tubber Juniormester
24. august 2004 - 18:13 #2
prøv at sætte din wd på den anden ide kanal og reboot 100gange og se om den bliver detectet......
Avatar billede bellisimo Nybegynder
16. februar 2005 - 13:06 #3
(tid til at rydde op i et gammelt spørgsmål)

Problemet var, at jeg havde ramt et kort i computeren. Da jeg opdagde det, og trykkede det 3-5 mm længere ind forsvandt problemet.
Jeg har ikke siden oplevet Microsofts berømte blå skærm.
Så fik vi det på plads.