Avatar billede rend Nybegynder
23. august 2004 - 18:18 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Køb Af bærbar

Jeg skal til at købe en bærbar...

jeg overvejer kraftigt en asus m3400n.. vil derfor hører om der er nogle der har gode eller dårlige erfaringer med denne??

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM3400N

MVH: Rune D
Avatar billede freehelp Praktikant
23. august 2004 - 18:21 #1
Hvad skal den bruges til
Avatar billede freehelp Praktikant
23. august 2004 - 18:23 #2
Maskinen har shared RAM hvilket man generelt holder sig fra. Det vil sige de skal dele resourser og det er noget ged :-)

Sørg altid for at få noget med dedikeret RAM

Grafikkortet er ikke meget bevendt
Lille skærm
Avatar billede rend Nybegynder
23. august 2004 - 18:25 #3
Det vigtigste for mig er lang batteri levetid, hvilket denne burde have!!
tror du skærmen vil blive træls i lægnden?
den skal hovedsagligt burges til kontor arbejde..
har du andre forslag til en god bærbar til maks 12000..
Avatar billede freehelp Praktikant
23. august 2004 - 18:26 #4
http://www.eksperten.dk/artikler/365

læs denne og vend tilbage

Der findes forskellige former for bærbare. De ting jeg personligt finder vigtige ved en bærbar er klart vægten, keyboard, skærm, og generel ydelse. Nævnt i prioriteret rækkefølge. Men igen afhænger det af, hvad den skal bruges til. Hvis maskinen skal bruges i stedet for en stationær, vil man nok prioritere ydelse lidt højere end fx. vægten.
Køb helst en bærbar med separat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.
Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Læg også mærke til hvor lange batteriet holder. Gå som minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Noget af det jeg altid råder folk til er at gå ned i butikken istedetfor at handle via nettet, men mindre du kender varen.

Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Ned i en butik der forhandler disse maskiner.
Se den igang, løft den, tjek skærmen er god, se den arbejde med forskellige programmer, og sørg for den ikke laver som et kraftværk

Humlen i Centrino er det meget lave strømforbrug - mindre end én watt, faktisk, (hvilket er under det halve af hvad nuværende notebook-processorer sluger) og at den benytter multi-threading, så den håndterer mange flere operationer i én clockcycle, og derfor slet ikke behøver så høj en frekvens for at arbejde effektivt. Den nuværende tendens til at sammenholde processorers hastigheder ved at kigge på clockfrekvens alene, bliver derfor for alvor sat ud af spillet. Ifølge anmeldelser fra CNET, ZDNET, PCWorld og Anandtech, er en 1.6Ghz Centrino-løsning faktisk så stærk, at den i rå ydelse snildt knækker en desktop 2.4Ghz som en tør kvist i real-life tests.

Ellers er denne en kanon sag til få penge
Avatar billede freehelp Praktikant
23. august 2004 - 18:27 #5
Avatar billede rend Nybegynder
23. august 2004 - 18:30 #6
Egentlig har jeg selv forholdsvis meget forstand på computer, er godt klar over at en grafik chip som snupper nogle af rammene fra den bærbar er noget møg, men vis man vil have en med cantrino processor til 12000 så må det går udover graffikkortet!! men den bærbare skal være med centrino, være lav i vægt og lækkert designet... derfor har jeg velgt den lille skærm..
Avatar billede freehelp Praktikant
23. august 2004 - 18:32 #7
Nej det behøver netop ikke gå udover grafikkortet.

Den du linker til vejer 2.3 og den jeg linker til 2.7.

Det ville da være at skyde sig selv i foden at give 12000 for noget man kunne få meget bedre til samme pris eller er det bare mig *G
Avatar billede freehelp Praktikant
23. august 2004 - 18:33 #8
Den jeg linker til er på tilbud nu. Smid en 60GB harddisk over i med 8MB cache og så 1024 MB RAM til 12127 så¨har du en super god maskine

Ellers er der jo z7 og M6N serien fra Asus
Avatar billede rend Nybegynder
23. august 2004 - 18:35 #9
du har ret er en ret lækker pc den der zepto, er bare ikke vild med designet..!! dog har den en dejlig stor skærm, og vel egentlig den bedste grafikchip på markedet til bærbare..
Avatar billede freehelp Praktikant
23. august 2004 - 18:38 #10
Nej der er kommet en 9800 men 9700 er dejlig fyldt med power :-)
Avatar billede espersen Novice
23. august 2004 - 18:51 #11
Da du er lidt design-orienteret (dejligt!) så er Asus netop sagen..... - fed maskine

enig med freehelp at det ikke behøver at koste en halv arm...

Jeg ville gå efter en Asus M6N eller M6Ne...  den fås fra ca. 11.000 kr.
M6N (M6800N) er med den "gamle" Intel Pentium M og VGA = Radeon9600
M6Ne (M6800Ne) er med den nye Intel Pentium M og VGA = Radeon9700

Den er med 15" eller 15,4" skærm vejer blot 2,7 kg og har et ret fedt design (ud over at det er rigtig fin kvalitet)

Den har noget af det nyeste grafikkort til bærbare : et Radeon 9600 pro (M6N eller Radeon9700 (M6Ne) + det er en Centrino maskine. Dens VGA-ram er dedikerede ram - dvs. den skal ikke dele ram med resten af konfigurationen (modsat shared ram som i mange andre)

Dette gør den bl.a. god til at afspille DVD-film og også på længere sigt fortsat spil og større programmer!

M6800N og M6800Ne har 256 eller 512 MB ram som desuden er 333 mhz (max 2 GB ram ialt)- mod de mere normale 266 mhz på FSB'en

M6N : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65017 (den lille med 40 mb HDD og 256 mb ram)
M6N : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65019 (med 60 GB HDD og 512 MB ram)
M6N : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65018 (1,6 ghz - ret ok)

VEGA Z7 : http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=VegaPROZ7 (denne skal du også tjekke lidt. Det er ca. samme maskine som Asus M6N og kan fåes lidt billigere flere steder.)

M6Ne : http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800Ne  (den helt nye med ny Pentium M-CPU !! + opgraderet VGA = Radeon9700)

Jeg er selv ret vild med Asus M6N som også netop er ved at blive opgraderet på VGA-siden ATI9700 - Den Asus findes i 1,4 + 1,5 + 1,6 + 1,7 Ghz ; se her specifikationerne fra Asus :
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=M6000N%20Series&langs=01

256 mb ram koster ca. 435 kr. (et rimelig vigtigt parameter at kende priser på INDEN køb! - fx. Dell er ofte meget dyr at købe extra ram til!)
Avatar billede freehelp Praktikant
23. august 2004 - 18:56 #12
Espersen> Bare trist de ikke levere med 128MB RAM på VGA

Den er med 15" eller 15,4" --> husk widescreen sluger meget strøm

M6Nne koster over 13.000 hvis du vil have de store som gør ne speciel

VEGA Z7 : http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=VegaPROZ7 (denne skal du også tjekke lidt. Det er ca. samme maskine som Asus M6N og kan fåes lidt billigere flere steder.)--> har endnu ikke set den billigere end på laptop4u og 13000 er ikke billigt for den.

Husk det ikke er 100% sikkert det er samme maskine som M6N!

Jeg er selv ret vild med Asus M6N som også netop er ved at blive opgraderet på VGA-siden ATI9700 - Den Asus findes i 1,4 + 1,5 + 1,6 + 1,7 Ghz ; se her specifikationerne fra Asus :

Den ER opgraderet som sagt for 100 gang *G*
Avatar billede rend Nybegynder
23. august 2004 - 19:07 #13
Lader til i ved hvor man kan få alt det gode... Håber i vil hjælpe mig yderligere, hvis vi siger jeg skal have en maskine med min, 1,4 ghz centrino, 512 ram, 64 mb dedikeret grafik, 40 gb hdd og gerne bare en 14,1 eller større skærm, hvad kan i så tilråde? maks pris 12000?

jeg ved at centrino indebærer en sammensætning af chpisette 855, wirelles og en mobil processor, men hvad er en Mobile Intel Pentium-M processor? som f.eks http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusL4500R ... dettte design er jeg foresten ret vbild med...
Avatar billede rend Nybegynder
23. august 2004 - 19:08 #14
og lig en sidste ting, hvor lang tid kan man virkelig regne med at batteri holdet på en bærbar hvis man f.eks ser en dvd film?
Avatar billede freehelp Praktikant
23. august 2004 - 19:09 #15
3 til 3/½ time
Avatar billede freehelp Praktikant
23. august 2004 - 19:15 #16
ønsker ikke point så giv dem til espersen
Avatar billede espersen Novice
23. august 2004 - 22:05 #17
Så ville jeg gå efter den første Asus i mine links ;
(den lille med 40 mb HDD og 256 mb ram) og så få yderligere 256 mb ram smidt i den til ca. 435,-

Ellers er der en mere skrabet efterligning her :
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=550326
Der må være sparet nogle steder ; jeg kender ikke helt denne model... (er i samme stil som Asus ; ligesom at Vega Z7 er "powered by Asus")
Avatar billede espersen Novice
23. august 2004 - 22:09 #18
svar, Synd at den L4500R er med Shared Ram til VGA... derfor synes jeg den er det forkerte valg.

Pentium M er DEN mobile processor i Centrino-sammenhæng ; ellers er det ikke en Centrino ! Jeg ahr set flere reklamer hvor der skrives Centrino hvor der faktisk er tale om at det er en Celeron-maskine. Hold dig fra Celeron, hvis der skal laves ret meget andet end kontor-arbejde.
Avatar billede espersen Novice
24. august 2004 - 10:39 #19
kaster et svar ;o)
Avatar billede freehelp Praktikant
11. september 2004 - 07:38 #20
Er det ikke ved at være tid til du giver feedback her - eller får lukket spørgsmålet?