Avatar billede ellebab Nybegynder
21. august 2004 - 15:12 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Problem med installation af Windows XP

Hej Eksperter
Jeg har et problem med at installere windows xp på en computer, hvor der før har været installeret windows98 uden problemer.
Installations proces:
1. Jeg booter først op fra Cd'en.
2. Den indlæser fint de første filer
3. Så kommer der sort skærm hvor en hvid indikator står og blinker i hjørnet.
Så kommer jeg ikke videre!!!
Jeg burde komme frem til vinduet hvor jeg vælger partiton, accepterer licens osv. men det gør jeg ikke.. Hvad gør jeg galt/mangler jeg???
Den har fint fungeret med windows98, og jeg har lige formateret harddisken..
Avatar billede vb-wanna-b Nybegynder
21. august 2004 - 15:18 #1
prøv at formatere HD fra win98 CD´en og unlad at benytte FAT32
Og boot derefter op fra XP CD´en igen. Du kan evt også prøve at boote fra din win98 cd og køre fdisk og derigennem slette partitionen
Avatar billede ellebab Nybegynder
21. august 2004 - 15:28 #2
Det har prøvet at slette alle partitioner fra computeren med partition magic, således at der overhovedet ikke er nogen partitoner på den.. Samme problem!
Avatar billede vb-wanna-b Nybegynder
21. august 2004 - 15:29 #3
hvilke specs har din pc?
Avatar billede peet-49 Novice
21. august 2004 - 15:30 #4
Gå i bios og desable alt OnBoard hardware.
Avatar billede vb-wanna-b Nybegynder
21. august 2004 - 15:31 #5
er det XP home eller Pro...
er det IDE, SCSI SATA diske du har?
Avatar billede ellebab Nybegynder
21. august 2004 - 15:36 #6
Det er en
Athlon XP 1700+
ESC K7SEM MB
254 MB DDR RAM
Maxtor 40 GB IDE Harddisk
LiteOn CD-R / CD-RW
Jeg prøver at installerer windows XP Pro
Avatar billede ellebab Nybegynder
21. august 2004 - 15:40 #7
Peet49 -> Virker ikke :(
Avatar billede peet-49 Novice
21. august 2004 - 15:43 #8
Har du en anden ramblok, at prøve med.
Avatar billede vb-wanna-b Nybegynder
21. august 2004 - 15:47 #9
Er det en original CD eller en OEM..
En OEM CD leder meget ofte efter en speciel hardware konfiguration, og hvis ikke den finder den, virker det ikke
Avatar billede leif Seniormester
21. august 2004 - 15:54 #10
vb-wanna-b -> Sorry, men den er jeg ikke enig med det i, OEM er bare at den er købt til en billigere pris sammen med Hardwaren. Tager du ikke fejl af Genetableringscder fra fx. Compaq og OEM ?
Avatar billede ellebab Nybegynder
21. august 2004 - 15:55 #11
Peet49 -> Mine ram blokke fungerer fint, da det har virket med windows98. Jeg kan også fint installere windows98!
Det er som om windows Xp installations processen ikke kan finde min harddisk, eller noget i den stil..
Avatar billede cp1 Nybegynder
21. august 2004 - 15:55 #12
når du alligevel er i BIOS så load "Fail Safe" eller Setup Defaults" fjern unødig hardware under installation.
Avatar billede vb-wanna-b Nybegynder
21. august 2004 - 16:03 #13
Hmm...det er ikke umuligt...
oh well..
jeg har set den fejl vise sig på en anden måde. HD defekt. Jeg havde en 5Gb disk med 98 som jeg slet ikke kunne få XP ind på, da jeg skiftede HD ud - ingen problemer
Avatar billede ellebab Nybegynder
21. august 2004 - 16:06 #14
cp1 -> Har lige prøvet.. Virker stadig ikke
vb-wanna-b -> Det er en original windows XP
Avatar billede ellebab Nybegynder
21. august 2004 - 16:08 #15
vb-wanna-b -> Det virker bare usansynligt når der ingen problemer er, når harddisken kører med windows98. Jeg har også lavet forkellige tests af harddisken, som alle viste ingen problemer!! Det er jo også en forholdsvis ny computer, med nyere dele!
Avatar billede vb-wanna-b Nybegynder
21. august 2004 - 16:08 #16
longshot, men har du forsøgt med en BIOS opdatering
Avatar billede ellebab Nybegynder
21. august 2004 - 16:10 #17
vb-wanna-b -> Ja det har jeg, var også min første tanke :), opdaterede BIOS fra 1.1 til 1.2..
Avatar billede cp1 Nybegynder
21. august 2004 - 16:38 #18
en tanke: køre du med USB keyboard & Mus ? hvis du gør så prøv at sætte et ps2 keyboard & mus til (hvis du har et eller ka låne)
Avatar billede peet-49 Novice
21. august 2004 - 16:49 #19
Selv om ramblokken kører fint på win98, er det ikke ensbetydende med, at XP accepterer den.
Avatar billede ellebab Nybegynder
21. august 2004 - 16:50 #20
Jeg har selv fundet løsnigen!
Der sad et Asus 7100 Pro GFX kort i. Jeg sat et andet grafikkort i under installatinen, sat Asus gfx kortet tilbage efter installationen. Og det hele virker..
Det er nok det mest underlige jeg nogen sinde har oplevet mht. til grafikkort / Windows XP installation!!
Avatar billede cp1 Nybegynder
21. august 2004 - 16:53 #21
sådan ;) godt du fik det løst.