Avatar billede malkekoen Praktikant
21. august 2004 - 09:00 Der er 29 kommentarer

Printe hvidt/sølv på sort papir ?

Jeg skal med min hp psc 750 have printet tekst på sort papir. Da de eksisterende farver ikke kan ses på sort papir, skal jeg bruge hvid- eller sølvfarve.

Jeg har søgt lidt på nettet, men kan ikke rigtigt finde noget om emnet.

Kan man købe hvidt/sølv blæk? Er der andre måder hvorpå det kan lade sig gøre? Kan man få færdige patroner til dette, eller skal man genopfylde nogle gamle?

Håber, at der er et kvikt hoved med et brugbart svar :).....
Avatar billede bredker Nybegynder
21. august 2004 - 10:34 #1
det kan du ikke få
alternativt kan du printe på hvidt papir , og så printe alt det sorte , men det bliver ret dyrt i blæk
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
21. august 2004 - 10:49 #2
Jeg tror nu godt det kan lade sig gøre. En farvepatron består oftest af tre farver (rød, grøn, blå). Kigger man lidt på rgb-systemet kan man se at 255 enheder af hver farve giver farven hvid. Så hvis du har et sort stykke papir, synes jeg blot du skal prøve at ligge det i din printer og vælge tekstfarve til hvid i det program du bruger. Jeg tror det dur!
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
21. august 2004 - 12:22 #3
sammenlægning af de tre grundfarver giver hvid ved additiv farveblanding som f. eks. i farve-tv, men sort ved subtraktiv farveblanding som eks. printere, maling m.m.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
21. august 2004 - 12:41 #4
bennylarsen >> kan du oversætte det til dansk ;-) - men du mener også det kan lade sig gøre så ?
Avatar billede halifax Nybegynder
21. august 2004 - 13:11 #5
Når du vælger skriftfarve hvid kan du ikke se det på skærmen i fx. Word, med mindre du i Word vælger en anden baggrundsfarve end hvid, fx. blå baggrund.
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
21. august 2004 - 13:59 #6
jakobclausen>> additiv farveblanding eks en rød lyskilde, en blå, og en grøn med bestemte indbyrdes styrke vil give hvidt lys. En grøn og en rød vil give gult, en rød og en blå vil give magente(lilla).
Subtraktiv farveblanding> hvis man lyser med hvidt lys på en moden tomat vil man se en rød farve, det er den farve, der reflekteres af tomaten, de andre farver fra det hvide lys er blevet absorberet d.v.s. subtraheret.
malkekoen>> Nej man kan ikke printe en hvid tekst. du kan printe de farver dine blækpatroner vil give i alle mulige blandingsfarver evt. i en blanding med papirets farve.
Avatar billede malkekoen Praktikant
21. august 2004 - 14:59 #7
Altså......... spørgsmålet gik på OM man kan få patroner eller bare blæk i hvid eller sølv.

Skal lige tilføje, at det ikke er en mulighed at printe sort på hvidt papir, da dette for det første ikke kommer helt ud til kanten, og for det andet er alt for dyrt.
Avatar billede bredker Nybegynder
21. august 2004 - 15:47 #8
som sagt tidligere kan du ikke få patroner med hvid blæk
de andre indlæg er jo mere for at finde en alternativ løsning , som jo nok er et forsøg værd
Avatar billede mcnally Praktikant
21. august 2004 - 16:18 #9
du vil aldrig kunne komme ud til kanten på en psc750 da der en margen. Dernæst kan du heller ikke printe på karton på en 750. Tilsidst burde det være muligt at vælge en gul/hvid el lign farve i dit program til tekst, om den så skriver det ud på printeren er mere tvivlsomt.
Avatar billede malkekoen Praktikant
21. august 2004 - 16:48 #10
Jeg har lige på et andet forum (kandu.dk) fået svar på, at en har haft printet med guldfarve, så mon ikke sølv eller hvis også findes?
Avatar billede smikkel Nybegynder
21. august 2004 - 18:48 #11
Du jo osse slev lave dine farver ud C M Y (k)= sort og R G B tabelen, f.eks. Gold M 20% Y 60% K  Og R 204 G 153 B 51 og Husk at RGB går fra 0-254 = 255

:-)
Avatar billede kado Nybegynder
22. august 2004 - 18:49 #12
"Malkekoen" Du har allerede fået et fornuftigt svar fra >jacobclausen<.
Alle andre forsøg på svar er kun til at skabe forvirring.
Du KAN IKKE printe hverken hvid, guld, sølv eller bronze farver fra nogen printere.
Du kan KUN printe farver, der kan blandes ud fra CMYK eller hvis det er en gammel printer RGB blandingerne.
Som flere tidligere har skrevet er der forskel på farver på SKÆRM og FARVER på TRYK.
Giv dog jacobclausen point, ingen andre har givet et mere fornuftigt svar.

/kado
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
22. august 2004 - 18:52 #13
kado >> Tak for din opbakning!
Avatar billede sorenbs Nybegynder
22. august 2004 - 20:51 #14
Det må da kunne lade sig gøre at få en eller anden form for hvid farve man kan fylde i en patron, og så sætte programmet til at bruge den farve som burde være der hvor man nu har puttet hvid farve i, vil jeg tro.
Hvis man siger til eks. word at den skal printe hvidt vil den ikke printe noget, da den går ud fra at papiret er hvidt.
Avatar billede malkekoen Praktikant
22. august 2004 - 21:01 #15
Ja, præcis sorenbs. Der må findes hvidt blæk! jacobclausen skal nok få sine point, hvis det viser sig at der ikke kommer bedre svar... Specielt når jeg lige har hørt andetsteds, at de faktisk har printet med guldfarve på kulørt papir!
Avatar billede sorenbs Nybegynder
27. august 2004 - 20:30 #16
Ja der findes jo hvid maling, og guld/glitter farve, så det må da også kunne fås som blæk, har godt nok aldrig set det, men det må da kunne lade sig gøre.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
27. august 2004 - 20:39 #17
Hvorfor er det så vigtigt at blækken er hvid, hvis det alligevel kan lade sig gøre at skrive en hvid farveblanding?
Avatar billede malkekoen Praktikant
27. august 2004 - 22:19 #18
Har prøvet i Word, men det fungerer ikke. Den skriver simpelthen ingenting!
Avatar billede bredker Nybegynder
28. august 2004 - 07:17 #19
så er det jo nok på tide jeg lægger et svar
det ender jo med at det bliver min kommentar som bliver resultatet
Avatar billede sorenbs Nybegynder
28. august 2004 - 18:24 #20
hehe, ja du har nok ret.
jakobclausen ved du hvordan man kan gøre?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
29. august 2004 - 14:38 #21
Nu er word nok heller ikke det aller bedste program - jeg har testet lidt med photoshop og en farveprinter, og her kan den altså godt skrive hvid.
Avatar billede sorenbs Nybegynder
30. august 2004 - 15:59 #22
hmm, det var da smart, men det er ikke det mest optimale tekstprogram, men måske man skulle hendvende sig til microsoft, og udbede sig en løsning eller forklaring :)
Avatar billede malkekoen Praktikant
31. august 2004 - 19:53 #23
jakobclausen, jeg har også lige prøvet med Photoshop - uden held :(. Den printer ingenting. Hvad gjorde du i Photoshop? Har du nogle gode fifs ???
Avatar billede ckh Nybegynder
31. august 2004 - 20:00 #24
Vil bare (måske off-topic efterhånden) nævne at det altså ikke er helt korrekt at man ikke kan printe sølv, guld eller hvid.

Desværre husker jeg ikke navnet på printeren mere (men den blev præsenteret i et nummer af (det nu hedengangne) "Digital Design" for ca. 1½ år siden (forlag: IDG).

Det er helt korrekt - så vidt jeg ved - at en normal cmyk-printer ikke kan gøre det. Den printer de havde en artikel om havde derfor også specielle patroner til netop disse tre "farver". Desværre var den også temmelig dyr så vidt jeg husker (en typisk blæresag for et reklamebureau).
Avatar billede sorenbs Nybegynder
01. september 2004 - 21:07 #25
Ja sådan er det jo nok desværre :(
Avatar billede kado Nybegynder
01. september 2004 - 21:42 #26
Undskyld mit tidligere svar, det var selvfølgelig ikke >jakobclausen<, der allerede havde givet dig et svar, men >sorenbs>
Beklager meget

/kado
Avatar billede ckh Nybegynder
06. september 2004 - 09:10 #27
Det lykkedes mig at finde de gamle numre af "Digital Design" og dermed også omtalen af den printer der kan printe sølv/guld/hvid. Det er en OKI DP 5000s. Se den her:

http://www.oki.dk/fcgi-bin/public.fcgi?pid=4&prid=140&pcid=10&cid=117&chid=1
Avatar billede jop... Nybegynder
06. september 2004 - 09:19 #28
Kan man ikke bare få en refill-kit med hvid farve, fylde det i en sort patron, skrive teksten med sort i word, og derefter printe lortet ud?

Bare en tanke fra en bundsvømmer i uvidenhedens mudderpøl.. ;-)
Avatar billede Tomozy Praktikant
08. juli 2020 - 09:27 #29
MAN KAN PRINTE HVIDT!
Desværre kan du ikke bare få hvid farve til DIN printer, men teknologien findes! Den bruges over hele verden til print på textil f. eks. på T-shirts. Her kan man nemt printe hvid skrift på en sort T-shirt! 👍😊