Avatar billede 0nyx Nybegynder
18. august 2004 - 19:37 Der er 8 kommentarer

Skærm brændt af efter lyn.

Hey,

Min computer og skærm røg forleden dag, efter et lyn i forgårs slog ned i naboens Tv antenne og dermed også ramte os. Er igang med at kører forsikringssag da min selvrisiko erstatter (forhåbentlig) hardwaren. Derfor for jeg besøg af en forsikringsmand der åbentbart skal tjekke om det er brændt af.

Jeg håber på at det KUN er min PSU der er røget.
Ved ikke hvordan skærmen kan brænde af, har aldrig hørt om det før? Nogle der har nogle forslag til hvad det kan være?
Avatar billede bernie Nybegynder
18. august 2004 - 19:43 #1
der er en sikring i alle skærme :) er sikkert den
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
18. august 2004 - 19:44 #2
Jeg har lige skiftet grafikkort og en 120 GB HDD på samme konto, det eneste forsikringen spurgte om var hvornår det var sket.
De havde datoerne for lynnedslag i vort område og de 4500 kr kommer med posten.
Avatar billede scb Praktikant
18. august 2004 - 19:53 #3
Overspænding fra lyn kan brænde ALT af, skærmen kommer til at virke som udligningsforbindelse mellem 230 v og computeren, og det er sjældent at det bare er sikringen, ofte kan indtil flere IC'er på printet have lettet låget, og så kan det ikke betale sig at reparere det.

Se her: http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/lyn/lyn-arkiv-6.htm det var lyn over Danmark i går Tirsdag.
-SCB
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. august 2004 - 21:13 #4
selv køerne bliver brændt af hørte jeg lige i TV2 nyhederne, så det er meget voldsomme udladninger der kommer, alt bliver ryddet og brændt af.

Normalt vil der ikke være problemer med forsikringen, der jo skal være en indboforsikring.

Se om ikke du kan få det hele erstattet, ingen grund til at ligge fedte med fejlfinding, fejlene har det med at komme hen ad vejen.
Avatar billede 0nyx Nybegynder
18. august 2004 - 22:34 #5
Har fået tjekket en af mine hdd ved en ven, og den virker fint? Kan resten af hardwaren være intakt når min hdd overlever.
Avatar billede 0nyx Nybegynder
18. august 2004 - 22:39 #6
scb - Er det ikke bare ligesom en kortslutning af skærmen?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
18. august 2004 - 23:38 #7
[31 køer døde i lynnedslag]:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=1182865
Avatar billede 0nyx Nybegynder
05. september 2004 - 14:45 #8
Fik skaffet en 300w psu og skiftede så den ud med den defekte så virkede computeren. Men forsikringsmanden modtog både skærmen og psu'en, har dog ikke hørt fra dem siden.