Avatar billede xmanx Nybegynder
16. august 2004 - 15:32 Der er 7 kommentarer

Hjælp til en "simpel" database

Hej eksperten.dk brugere, jeg har lige fået en lille opgave her, jeg skriver den lige:

DATABASEN FREM

Du skal lave en database over idrætsklubben FREMS's medlemmer.

Opret en medlemstabel og en tabel over idrætsgrene og opret relation mellem de to tabeller. Opbygningen er ikke hensigtsmæssig, medmindre der også oprettes en postnummertabel, så det gør du også (husk relation).

Indtast 8 medlemmer, der dyrker enten fodbold eller atletik.

Klubben vil gerne have en oversigt over de medlemmer, der dyrker fodbold. Lav en forespørgsel indeholdende medlemmernes fornavn, efternavn og by.

I funktionen "rapporter" kan man designe layout til udskrifter. Lav et godt design til ovenstående forespørgsel og udsrik.

Funktionen "formular" kan anvendes til at designe skærmbilleder til fx indtasting af medlemmer. Lav et design til tabellen medlem.

det er som sagt opgaven.

Jeg har lavet de to forskellige databaser, og jeg har oprette relation imellem dem. Min database ser fx. sådan her ud:

Navn Efternavn By (medlemmer)

og den anden:

Sportsgræn (sportsgræn)

og så er der de der id numre osv.

well hvordan gør jeg sådan at jeg kun får vist dem som spiller fodbold og ikke de andre fire som udøver atletik?

det er mit umidelbart største spørgsmål, der kan nok komme flere...

håber i kan hjælpe lidt :)
Avatar billede thomashove Nybegynder
16. august 2004 - 16:16 #1
Dine tabeller skal se nogenlunde sådanne ud:

[MEDLEMMER]
Navn Efternavn By SportsgrenID

[SPORTSGREN]
SportsgrenID, Sportsgren

SportsgrenID er nu relationen mellem de 2 tabeller og sportsgren tabellen kunne f.eks. se således ud:

1, Fodbold
2, Atletik

I din forspørgsel skal du så blot vælge at kriteriet for SportsgrenID'et på Medlemstabellen skal være = 1

Så får du vist dem der spiller fodbold
Avatar billede xmanx Nybegynder
16. august 2004 - 16:27 #2
hvordan vælger jeg det der kriterie?
Avatar billede xmanx Nybegynder
16. august 2004 - 16:31 #3
jeg har lavet de der tabeller.. og nu skal jeg igang med forespørgelsen.. kan ikke helt hitte u af den
Avatar billede xmanx Nybegynder
16. august 2004 - 16:31 #4
jeg bruger bare den der guide ting der
Avatar billede thomashove Nybegynder
16. august 2004 - 16:34 #5
Hvis du højreklikker på din forspørgsel og vælger "design view" (har desværre kun den engelske udgave) så kan du se hvilke tabeller, deres relation(er), samt hvilke felter der vises når du kører din forespørgsel. Her kan du også sætte et kriterie på et respektivt felt (næst nerderst)
Avatar billede xmanx Nybegynder
16. august 2004 - 19:11 #6
yeps nu virker det, men hvordan kan jeg gøre sådan at når jeg trykker vis udskrifte at den så centrere indholdet istedet for at have det i venstre side...?
Avatar billede thomashove Nybegynder
17. august 2004 - 12:31 #7
ved ikke om man kan det i Access...ellers kan du "merge" det med et Word dokument - her kan du manipulere alt det du vil med dine data