Avatar billede kent_kannegaard Nybegynder
15. august 2004 - 21:04 Der er 11 kommentarer

Udskifte print på Harddisk

Hej
Jeg har en Maxtor harddisk hvor der ved en fejlstrøm er blevet brændt et print på bagsiden.
Det skete da jeg satte strømkablet i pc'en der lød en række smæld og der kom grå røg ud fra strømforsyningen.
Nu vil jeg gerne vide, hvis jeg køber en harddisk samme størrelse og model kan jeg så uden videre flytte hele bagsiden af disken over, det er selvfølgelig fordi der ligger en mængde data jeg ikke kan undvære arbejde billeder med mere.
Avatar billede scb Praktikant
15. august 2004 - 21:15 #1
Tja... Der er vist ikke andet at gøre end at prøve, det skulle kunne lade sig gøre.
Men spørgsmålet er om der evt også er afbrændte komponenter inde i disken, (Læse hoveder, stepper motor osv).
Det er også muligt at printet indeholder calibreringsdata i en E2 prom som kun passer til hardwaren for den specifikke disk.
-SCB
Avatar billede kent_kannegaard Nybegynder
15. august 2004 - 21:50 #2
Ja okay jeg bliver nok nødt til at prøve, skal jo have ny disk aligevel.
kent
Avatar billede screem_brille Novice
15. august 2004 - 22:17 #3
Har prøvet det et par gange, med nogle gamle quantum trailblazer (dem der lyder som en frø *GG*), der har det virket med andre print, men hverken med IBM eller Maxtor har det virket, så jeg vil vove den påstand som scb også er inde på at disk og print er kaliberet til hinanden.
Avatar billede peterditlev Nybegynder
16. august 2004 - 09:51 #4
Hvis du kender nogle der har en loddekolbe med forskellige indstillinger til varmegraden og har en forståelse for teknikken i en harddisks printplade kan det godt lade sig gøre, men er du hel blank i hvordan udskiftning af printplade skal gøres kan du jo øve dig på den gamle harddisk
Avatar billede screem_brille Novice
16. august 2004 - 13:56 #5
hvad er det du mener han skal lodde på harddisken ? sandsynligeden for han kan skaffe de rigtige kredse, og printet selv ikke har afbrændte forbindelse er da *meget* små...
Avatar billede peterditlev Nybegynder
16. august 2004 - 20:06 #6
Hvis printpladen er brændt af skal den skiftes og det kan godt gøres , du kan idag få loddekolber med en/flere indstillinger og på den måde kan du juster varmen men ikke noget der skal prøves af ukyndige
Avatar billede screem_brille Novice
17. august 2004 - 10:52 #7
Peterditlev, jeg vil godt vove den påstand at der ingen IDE diske er på markedet nu (eller i de sidste 10-15 år) som har krævet en loddekolpe for at skifte printet, og har man bare lidt erfaring er det ikke den store opgave at skifte komponenter på sådanne print (dog ikke hvis det er BGA kredse, der skal man have enten en BGA loddemaskine, men i nogle tilfælde kan man til nød gøre det med varmluft)
Avatar billede peterditlev Nybegynder
17. august 2004 - 20:13 #8
ok har self haft problemmet med et ben der var gået løs af lodningen ingen problemer der da denskulle lodes fast andre har brændt chippen af de computer jeg har kigget på´der skulle der også loddes(kunne jeg ikke selv)ved den forbindelse via idekabel og harddisk det er de ben der skal loddes men ellers har du ret
Avatar billede kent_kannegaard Nybegynder
17. august 2004 - 21:21 #9
Jammen hør nu her, hvorfor kan man ikke bare købe en disk magen til og flytte printet over, hvis man giver sig til at lodde nye komponenter på den er de vel heller ikke kaliberet til disken
Avatar billede scb Praktikant
17. august 2004 - 21:25 #10
Den eneste fornuftige mulighed er at prøve med et print fra en tilsvarende disk, jeg tror ikke på at du får noget brugbart resultat ved at flytte "tilfældige" komponenter.
-SCB
Avatar billede cyberesben Nybegynder
24. august 2004 - 00:11 #11
har selv prøvet det med en IBM 34GXP (AAARGH LORTE IBM!!!) som gik op i røg, efter at den havde lavet underlige klik-lyde i et par minutter, og jeg havde pillet den fra og på igen... en af komponenterne var helt forkullet på printet, så jeg købte en brugt disk magen til og satte printet over, intet virkede, den spinnede ikke en gang op...

så jeg måtte bare græde snot i 3 uger og sende den til ombytning, og installere på den nye (brugte) disk