Avatar billede mcsmackya Nybegynder
14. august 2004 - 14:40 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Formatering af harddisk med windows 98

Hejsa
Jeg er ved at skulle formatere en pc med windows 98, og er i tvivl om fremgangsmåden er den samme som hvis man har XP? Er der evt. nogen der vil beskrive den præcise fremgangsmåde for mig?
Jeg har prøvet at læse andre spørgsmål/svar, men føler mig ikke sikker i min sag.
Avatar billede arkain_ Nybegynder
14. august 2004 - 15:02 #1
Du starter med at lave en opstarts diskette når du er inde i windows, derefter genstarter du computeren og booter på disketten, hvis du vil lave flere partitioner skriver du starter du fdisk (ligger på opstarts disketten) ellers skriver du bare format c:, og lader den formatere. når en er færdig, finder du windows cden med "cd d:\"  (hvor "d" er dit cdrom-drevs bokstav) her efter skriver du install (det kan godt være det er setup), og så bare følge installations guiden..
held og lykke
-- Arkain
Avatar billede mcsmackya Nybegynder
14. august 2004 - 16:25 #2
Ok men hvordan laver jeg den opstarts-diskette? Og hvad hvis jeg gerne vi have Xp installeret bagefter?
14. august 2004 - 17:16 #3
Hvis du efterfølgende vil installere WindowsXP, er den letteste fremgangsmåde, at boote på XP-CD'en, og i forbindelse med installationen vælge at formatere drevet.
Avatar billede arkain_ Nybegynder
14. august 2004 - 23:25 #4
Jeg forstår ikke.. vi du både have win98 og winxp??
i win98 kan du lave en boot-disk ved at trykke på kontrolpanel->tilføj og fjern programmer->og så skulle der gerne stå noget med at lave en start diskette (det er en del år siden jeg har brugt win98 så det ligger godt gemt væk i min hukommelse).
eller højreklik på A:\ drevet og så formatèr og så markér "opret en MS-DOS startdiskette".
endelig kan man også downloade boot-disks fra nettet. kig på google.dk
når/hvis du skal installere winxp så skal du bare putte cden i drevet. og vælge at boote fra cd-drevet istedet for HDen. det kan gøres i BIOSen.
håber det her hjælper dig en smule..