Avatar billede frederikschack Nybegynder
14. august 2004 - 11:51 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Boot fra SATA disk

Jeg har købt en 74 GB Raptor (WD740) som fungerer fint til alle andre formål end at boote fra.

Jeg kan fint starte systemet op med Raptoren, som et supplerende drev til en Segate 60 GB og en Maxtor OneTouch 250 GB. Det fungerer fint, jeg kan kopiere til Raptoren og kopiere fra den o.s.v.

Men, lige så snart jeg installerer Windows XP SP1 på drevet, så kan jeg overhovedet ikke boote maskinen, uanset hvilket drev jeg prøver at boote fra. Jeg bliver simpelthen nødt til at disconnecte Raptoren, for at kunne boote maskinen.

Hvis jeg så skifter drevets nummer i BIOS'en, der er to valgmuligheder, så kan jeg pludseligt bruge drevet igen (men ikke boote fra det). Herpå kan jeg forsøge at installere Windows XP igen, men med samme resultat som før.

Mit system:
Soltek QBic 3401
Intel 865 Springdale chipset
2.6 GHz P4 Northwood (HT)
1 GB Kingston Dual DDR
60 GB Segate Barracuda
250 GB Maxtor OneTouch
Avatar billede frederikschack Nybegynder
17. august 2004 - 17:26 #1
bøh
Avatar billede uraniumdeer Nybegynder
21. august 2004 - 11:43 #2
Davs Frederik....

På visse bundkort, kan man ikke bruge Primary IDE hvis man har sat en SATA disk til.
Det lyder lidt underligt at du godt kan bruge disken når OS'et ikke er installeret på den.

Men prøve dette:
- Tag Seagaten helt fra.
- Sæt CD-ROM'en til secondary IDE'en som "secondary master"-delen af kablet, men sæt selve CD-ROM'en til CS (Cable select).
- Sæt Raptoren til den primære SATA.
- Prøv så at installere XP igen.

Hvis det virker, og du vil have seagaten sat til igen, så sæt også den til secondary IDE, sæt den til "secondary slave"-delen af kablet, og sørg også for at harddisken er sat til CS.

//Martin
Avatar billede adidaz Nybegynder
01. oktober 2004 - 11:49 #3
Jeg så dit spørgsmål på edbpriser.dk syntes det er lidt mærkeligt du giver Harddisken 2 stjerner når det er din computer der er problemet.
Har du prøvet med en bios opdatering :)