Avatar billede jesperchristiansen Nybegynder
12. august 2004 - 22:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Smart urls

Hejsa!

Er det muligt at lave adresser til en hjemmeside der er lidt mere ordnede end "normalt" med php?

Lad os sige jeg har en arkivside, der viser mine "gamle" nyheder - den kan f.eks hedde:

www.jesperchristiansen.dk/arkiv.php

Hvis så jeg vil hente nyheder ud fra et bestemt år, måned, dato - hvad ved jeg, kan det gøres på denne her måde (med kald til database ud fra de info):

www.jesperchristiansen.dk/arkiv.php?year=2003&month=12&day=2
(for at hente fra den 2/12 2003)

Jeg ved at man kan gå ind på
www.jesperchristiansen.dk/arkiv.php
ved at skrive
www.jesperchristiansen.dk/arkiv/ (eller er jeg forkert på den?)

Mit spørgsmål lyder nu, hvordan får jeg year, month og day med i det? Så adressen f.eks bliver
www.jesperchristiansen.dk/arkiv/2003/12/2

(alle adresser herover er fiktive, så de virker ikke i praksis!)

På Forhånd tak!
Jesper Christiansen
Avatar billede detox Nybegynder
12. august 2004 - 22:49 #1
Prøv at se eks. her:
http://mbn.dk/?aid=21
Avatar billede jesperchristiansen Nybegynder
12. august 2004 - 23:22 #2
perfekt! Jeg siger tusind tak! :)
Avatar billede the_ghost Nybegynder
13. august 2004 - 00:39 #3
www.jesperchristiansen.dk/arkiv.php og www.jesperchristiansen.dk/arkiv/ er ikke det samme.
www.jesperchristiansen.dk/arkiv/index.php og www.jesperchristiansen.dk/arkiv/ er det samme, når du så bruger www.jesperchristiansen.dk/arkiv/?year=2003 sender du variablen year til index.php som ligger i mappen arkiv..

Håber at du forstå hvad jeg mener
Avatar billede coderdk Praktikant
13. august 2004 - 11:23 #4
Avatar billede the_ghost Nybegynder
07. marts 2005 - 12:58 #5
Mon det ikke er på tide at spørgsmålet bliver lukket ?
Avatar billede coderdk Praktikant
07. marts 2005 - 13:01 #6
Det kunne da være lækkert ;)
Avatar billede the_raze Nybegynder
07. marts 2005 - 15:48 #7
hov .. smid et svar! :)
Avatar billede coderdk Praktikant
07. marts 2005 - 15:54 #8
Fint fint :D