Avatar billede nogetandet Nybegynder
11. august 2004 - 23:39 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

ASUS PC-DL Deluxe starter ikke op mere.

Hey...

Tjaa har sådan et bundkort. Jeg fik det installeret og startet op, og har nu brugt det uden problemer i et par dage. Så installerer jeg en driver fra den Asus cd der var med og pludselig starter det ikke op mere. Det tænder og ka på skærmen se at den tæller ram op osv, men ligefør den viser hvilken HDD's der er stopper den bare. Den driver jeg installerede var Promise SATA controller. Jeg kan ikke engang komme ind i bios'en...

HJÆLP :(
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. august 2004 - 00:38 #1
Hvad skulle du bruge den til ? ?

Er der installeret SATA diske, og på hvilken port. ? ?
SATA 1, SATA2, SATA RAID1 eller SATA RAID2 ? ?

SATA1 og SATA2 er On-Chip devices og er kontrolleret af ICH5 chippen (south bridge), og kræver ingen driver installation.

SATA RAID1 og SATA RAID2 derimod, er kontrolleret af en Promise controller, og den chip sidder rent fysisk lige over ICH5 chippen.
For at bruge disse stik skal du installere driverne fra CD'en.
Avatar billede halifax Nybegynder
12. august 2004 - 00:39 #2
Dvs. du havde installeret XP på og startede op fra en IDE harddisk, men efter install af SATA driver går den ned??
Åbenbart vil SATA controleren overrule IDE controleren. Derfor stopper den, når HDD skal detectes, er mit gæt.
Du må forsøge om SATA kan disables i BIOS.

Tryk på Delete tasten FØR den tæller ram op for at komme i BIOS.

Såfremt du vil benytte SATA harddisk, skulle driveren til controleren have været installeret i f.m. XP installationen ved at trykke F6.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. august 2004 - 00:48 #3
Hvis du bruger SATA1 og/eller SATA2, så kræves der at du anvender XP eller WIN2000, hvis du også vil anvende både Primary og Secondary IDE. Der vil nemlig kun være en IDE kanal til rådighed ved alle andre OS'. For at kunne anvende begge IDE kanaler, så skal SATA i BIOS under On-Chip Serial ATA sættes til Enhanced.
Avatar billede nogetandet Nybegynder
12. august 2004 - 15:26 #4
Halifax det er faktisk ret præcist som du har skrevet. Jeg startede den op med 2 IDE harddiske og installerede windows xp. Da den så startede op efter installationen er der jo nogen gange nogle driver som den ikke har installeret. fx skærmkort, lydkort osv. Der bliver så ved med at poppe en meddelse op hvor der står at den mangler den Promise Device driver. Da jeg så endelig får mig taget sammen til at finde den på cd'en og installeret og så bagefter genstarter, starter den ikke op. Så fik også den idé at den går ud fra at der så pludselig er SATA harddiske i. Men mit problem ligger i at jeg overhovedet ikke kan komme ind i setup'en. Det bundkort går nemlig ikke ind i setup før den har talt det hele op og vist hva der er installeret...
Avatar billede halifax Nybegynder
12. august 2004 - 16:27 #5
Hmm.. har ikke tidl. hørt om den type adgang til BIOS, du beskriver. Har fundet ud af at boardet har en Award BIOS - og her plejer det altid at være Delete-tasten - gennem denne artikel/beskrivelse og test at dit bundkort, som du måske er interesseret i (bl.a. om IDE, SATA, RAID m.v.)
http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?cid=25&id=1034
Avatar billede halifax Nybegynder
12. august 2004 - 18:22 #6
Har downloadet manualen til PC-DL Deluxe. Den må du også selv have.
På side 71 i .pdf-dokumentet står:
"Press <Delete> during the Power-On-self-Test (POST) to enter the setup utility, otherwise POST continues with its test.
If you wish to enter Setup after the POST restart the system by pressing <Ctrl-Alt-Delete> or by pressing the restart button on the system scassis........."

... og så genstarter den ganske normalt, og der skal altså trykkes på Delete-tasten FØR den er færdig med POST routinen for at komme ind i Setup, dvs. BIOS.
Altså på ganske normal vis for de fleste pc'er. Jeg forstår ikke helt hvori dit problem med det består, eller hvor du har fra, at den skal være færdig med boot processen og initiering af hardware devices, FØR det skulle være muligt at komme i BIOS.

Men OK, det er dig, der sidder ved maskinen og har problemet. Men prøv lige at være hurtig på Delete-tasten (og bliv ved at trykke på den flere gange) så snart du har tændt for den.
Avatar billede nogetandet Nybegynder
12. august 2004 - 20:15 #7
Kan sq godt forstå du ikke kan forstå hvad mit problem er. Jeg fatter godt nok heller ik meget af det. Jeg har læst den artikel du postede, men kan ik sige det hjalp med mit problem. Jeg har prøvet alt mulig for at komme ind i den dumme BIOS men kan sq ikke... Den vil bare ikke. Men jeg takker for hjælpen. Og du får pointsne.
Avatar billede nogetandet Nybegynder
12. august 2004 - 20:43 #8
Tog lige et billede af det. Det er her den stopper. http://www.mastermind1go.1go.dk ...
Jeg kan bare ikke gøre noget.
Avatar billede halifax Nybegynder
12. august 2004 - 22:39 #9
Hvad mon der vlle ske, hvis du foretog en reset af BIOS? Mon det så bagefter ville være muligt at komme derind.
Reset, eller clear CMOS, gøres via små jumpers på bundkortet. I manualen, som kan downloades her, står det på side 46 i pdf-filen.
http://www.asus.com.tw/support/download/selectftp.aspx?l1_id=1&l2_id=18&l3_id=4&m_id=1&f_name=e1395_pc-dl_deluxe.zip~zaqwedc
Avatar billede nogetandet Nybegynder
12. august 2004 - 23:48 #10
Hmm lyder spændende. Men kan det skade at prøve? Man ødelægger ikke noget?
Avatar billede nogetandet Nybegynder
13. august 2004 - 00:35 #11
Har prøvet. Men det hjalp desværre ikke noget... Men kom til at læse på den side 46'er der. Under der står der noget med at man ikke behøver at gøre dette hvis systemet hænger pga overclocking og sådan. Så skal man bruge noget CPR noget. Men det er måske inde i Biosen man finder det eller?
Avatar billede halifax Nybegynder
13. august 2004 - 02:48 #12
C.P.R.=CPU Procedure Recall. Dvs. genstart pc'en, så vil BIOS selv finde default værdier, som har betydning for cpu'en, hvis man har frsøgt at overclocke med forkerte værdier.
Det er ikke gældende ved din fejl - du har ikke forsøgt overclock.
Avatar billede nogetandet Nybegynder
13. august 2004 - 13:25 #13
Hmm det begynder at blive godt irriterende det her. Men jeg siger i hvert fald tak for hjælpen. :)
Avatar billede nogetandet Nybegynder
13. august 2004 - 13:26 #14
Argh hvorfor ka jeg nu ik gi dig de points?