Avatar billede prosit Nybegynder
10. august 2004 - 18:37 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

pc brudt ned - kan ikke engang komme ind på skrivebordet

hej - Min pc er gået fuldstændig kold. Min pc er Fujitsu Siemens med styresystem ME

Problemet er følgende:
når jeg tænder pc´en kommer den frem med en meddelse:
"Microsoft WinME menuen start:
1. Normal
2. Med logfil
3. Fejlsikret tilstand
4. trinvis bekræftelse"

lige meget hvad jeg vælger, kommer man efter få sekunder ind på en skærm der er helt grå. Der kommer så en meddelse om at der er fundet ny hardware, men den finder ingen hardware, og kan kun søge på a-drevet. Når den meddelse er afsluttet, er skærmen helt grå igen. Der er ingen ikoner, ingen startmenu og ingenting at trykke på

jeg har ingen disketter, dog har jeg 2 cd-rom´er:
1 - "Drivers and utility winME"
2 - "Fujitsu Siemnes WinME product recovery cd-rom"

problemet er også, at jeg helst ikke vil installere styresystemet, da jeg har en masse ting liggende på harddisken, der helst ikke må slettes.
Avatar billede prosit Nybegynder
10. august 2004 - 18:41 #1
Tilføjelser:(altså jeg vil meget gerne gen-installere styresystemet, hvis jeg kan undgå at mine informationer på harddisken ikke går tabt)
(jeg kan godt boote fra cd-rom´en, men så mister jeg vel alt på min harddisk, hvis jeg geninstallerer ME?
Avatar billede evilhoppemis Nybegynder
10. august 2004 - 18:43 #2
ved at man med xp kan lave det som hedder en repair. Ved ikke om man kan med me men det ville jeg prøve. Også ville jeg rede det som er vigtigt også formatere og geninstallere det hele igen.
Avatar billede peet-49 Novice
10. august 2004 - 18:49 #3
Smid en startdiskette i, accepter understøttelse med cdrom, når der står A:\ skriver du install, så blever der lavet en repair af ME
Avatar billede peet-49 Novice
10. august 2004 - 18:50 #4
First boot i bios skal stå til flobby.
Avatar billede prosit Nybegynder
10. august 2004 - 18:53 #5
jeg har ingen startdiskette til a:
Avatar billede prosit Nybegynder
10. august 2004 - 18:56 #6
er der evt. et sted jeg kan hente de informationer, så jeg kan lave en startdiskette til ME ?
Avatar billede evilhoppemis Nybegynder
10. august 2004 - 19:55 #7
Avatar billede evilhoppemis Nybegynder
10. august 2004 - 19:56 #8
Avatar billede prosit Nybegynder
10. august 2004 - 20:49 #9
har downloadet en ME bootdiskette, virker dog ikke

har sat first boot til floppy, men når jeg starter op, kommer følgende fejlmeddelse:
"Verifiing DMI pool data
Non system-disk or disk error
REplace and strike agian when ready"

hvad gør jeg nu ??
Avatar billede prosit Nybegynder
10. august 2004 - 20:56 #10
tilføjelse: jeg downloadede denne version:
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Windows ME OEM alt1 alt2

der dowloadede jeg den fil, hvor der stod Windows ME (til venstre for OEM ...)

skal jeg evt dowloade dem med alt1 eller alt2 eller måske i linjen nedenfor med Windows Me Custom, No Ramdrive | Alt1 | Alt2  ??
Avatar billede prosit Nybegynder
10. august 2004 - 21:07 #11
hm..når den starter op i "normal" tilstand, kommer den som sagt frem med meddelsen om at der er installeret ny hardware, den kommer så frem med meddelese om at den søger efter drivere, men søger kun automatisk på a:drevet, og der er ingen mulighed for at vælge cd-rom ved manuel udvælgelse af drivere, og der er ingen drivere at vælge heller.
(jeg har jo en cd-rom med Drivers and utility winME, men den vil maskinen altså ikke læse)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. august 2004 - 00:23 #12
Det hurtigste er at smide harddisken over i en anden pc som slave og kopiere alt over fra den som skal reddes. Så kan du blot boote på recovery cd'en og den vil så genetablere computeren.
Det er lige før jeg vil sige at du ikke har andre muligheder, når du ikke har en ægte me cdrom.
Avatar billede prosit Nybegynder
11. august 2004 - 14:38 #13
hvis jeg smider harddisken over på en anden pc, er der så risiko for at der kan være virus i harddisken?? eller burde det være sikkert ??

(er formentlig bare styresystemet der er brudt sammen)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. august 2004 - 14:56 #14
Ja, der er risiko for at der er virus, men hvis du har opdateret antivirus i den anden maskine og kører med realtime protection, vil alle filer blive scannet under kopieringen, og så er det virusfri filer der kommer over.

Du kan også køre en virusscanning af harddisken inden du begynder at kopiere, for at gå både med livrem og seler.
Avatar billede prosit Nybegynder
11. august 2004 - 20:42 #15
tonny - skriv et svar også - så deler jeg pointene mellem jer 3, når det forhåbentlig snart lykkes...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. august 2004 - 22:00 #16
Ok, her kommer et svar ..
Avatar billede prosit Nybegynder
11. august 2004 - 22:45 #17
nu rykkede jeg med succes harddisken over på en anden pc, og fik kopieret de oplysninger jeg skulle bruge på cd-rom´er

men da jeg satte harddisken tilbage og forsøgte at geninstallere ME, kom den frem med at "computeren har allerede et operativ system installeret, denne version af installation er udviklet til computere, der ikke indeholder et operativsystem"
-jeg valgte "fortsæt installationen, og erstat det aktuelle styresystem" - den gik også i gang og indlæste styresystemet, men da den var færdig og genstartede, kom den frem med følgende meddelse:
når jeg tænder pc´en kommer den frem med en meddelse:
"Microsoft WinME menuen start:
1. Normal
2. Med logfil
3. Fejlsikret tilstand
4. trinvis bekræftelse"
Windows har fundet en registrerings- eller konfigurationsfejl. Brug scanreg til at rette fejlen"
--derefter kommer den ind på en grå skærm hvor der intet sker....

mine spørgsmål:
hvordan får jeg den til at køre scanreg??
kan man formattere harddisken fra bios?? og hvor/hvordan?
kan man formattere harddisken hvis jeg sætter den ind i den anden pc igen? og vil styresystemet så "være væk", så jeg kan installere det igen med succes?
Tror i jeg kan få pc´en op at køre, hvis jeg f.eks. installerer XP ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
11. august 2004 - 23:48 #18
Prøv at sætte den tilbage i den anden computer og formater disken. Kør derefter en fuld scandisk med overfladescanning for at se om den finder fejl på disken. Det lyder som om der er nogle "bad sectors" på den, og scandisk burde afmærke dem.

Men jeg ved ikke om restore-cd'en skriver "råt" til disken eller bruger fattabellen. Derfor er det ikke sikkert at det hjælper noget.

En anden mulighed er at teste disken med et værktøj fra producenten. Hvilket mærke er harddisken ?
Avatar billede prosit Nybegynder
12. august 2004 - 22:22 #19
har nu formateret harddisken, men kan stadig ikke geninstallere ME, selvom jeg har original cd´erne, tror der er noget HELT galt med den...

jeg deler pointene mellem jer - tak for mange gode råd.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
12. august 2004 - 22:52 #20
Velbekomme, og takker for point.
(prøv at låne en anden harddisk og prøv med den)
Avatar billede prosit Nybegynder
12. august 2004 - 23:13 #21
ja, nu fik jeg lige sagt at det ikke fungerede, men NU er det lige lykkes at få installeret ME !!! jubiii

hardware mv. er installeret, kan komme på internettet, MEN har følgende problemer:

-kan kun vælge 16 farver under skærm
-kan kun vælge opløsning 640x480 på skærm
-på c-drevet står at der kun er 1,4 GB fri (590 MB brugt)

hvad gør jeg nu ????? hjælp...
Avatar billede prosit Nybegynder
12. august 2004 - 23:31 #22
he he .. kom sgu da i tanke om at det nok også var en meget god ide at bruge drivers/utility cd-romen. nu ser skærmen normal ud igen :-)

eneste problem er at c-drevet står stadig kun med 1,4 GB fri...

(da jeg for 2 timer siden i nogle omgange forsøgte at installere ME, kom den frem med noget lignende: "din harddisk er over 512 mb, skal pc´en understøtte stor disk? og til det kom jeg vist til at svar NEJ...
VEd sgu ikke om jeg skal formatere harddisken og installere styresystemet på nyt............ ?? eller  kan jeg gøre andet for at få mine 40 GB tilbage???
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
12. august 2004 - 23:37 #23
Hvis du er ligeglad med at få endnu et drev, kan du blot køre fdisk og sige ja til  at understøtte store drev og så lave en ny partition ud af resten. Efter en genstart kan du formatere den og har så et stort D: drev. Det er de faktisk fordele i, for du vil så have muligheden for at gemme dine data på D: drevet og vil ikek miste dem ved at køre en recovery cdrom ind igen.

Hvis du vil have at c: drevet skal være på de fulde 40 GB, er du nok nødt til at fdiske igen og vælge at understøtte store diske og så køre recovery cdrom'en ind igen.

Men tillykke med at du fik det til at virke. Godt gået *s*
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
12. august 2004 - 23:49 #24
Hmm.. jeg trækker i land igen, for det kan godt lade sig gøre at konvertere drevet til fat32 og derefter resize det til at fylde hele disken.
Her er en side om konverteringen:
http://www.md4pc.com/questions/36.htm
Og dette gratis program kan foretage udvidelsen:
http://www.zeleps.com/