Avatar billede ko-manden Nybegynder
10. august 2004 - 14:09 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Datalog udannelse?

Jeg overvejer at tage en udannelse som datalog, men hvilke muligheder åbner det at være datalog? Havde overvejet at blive spilprogrammør eller måske systemprogrammør. Hvilken udannelse længde er bedst at tage bachelor(nok ikke stavet rigtigt), kandidat eller phd(er det ikke det den på 8 år hedder?). Så hvilken længde udannelse skal man tage i hvilke situationer og hvad er der mulighed for at blive efter udannelsen?
Vil lige sige at i ikke behøves at foreslå datamatiker da jeg har undersøgt den og efter min mening er det en hurtig udannelse hvor man lære nogle af de programmeringssprog og API'er som vi bruger idag, men som ikke kan bruges til noget om 10 år. Med datalog lærer man derimod masser teoretisk og kan "sigte" på et emne istedet for at lære lidt af hver som på datamatiker udannelsen, det gør at man hurtigt kan lære nye ting da det teoretiske er på plads istedet for syntakserne.
I må også lige forklare hvad datanom er og om der er andre udannelser som minder om disse.
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. august 2004 - 16:56 #1
du kunne tage en bachelor i datalogi som tager 3 år
http://www.sam-data.dk/info/info.asp?id=58&m=2

fra den kan du gå til kandidat som tager 2 år
http://www.sam-data.dk/info/info.asp?id=60&m=2

og så kan du tage en phd på 3 år fra kandidat
eller så mener jeg du kan komme ind på den nye spiludvikler uddannelse fra kandidat.

for lidt info om datanom > http://www.erhvervsakademierne.dk/sw396.asp

og iøvrigt kan du tage en søgning på http://www.jobworld.dk/ og lign for at se hvem der f.eks søger dataloger og til hvad de søges.

Jeg vil også give dig ret i at datamatiker nok ikke er så attraktivt især hvis du vil have meget teoretisk viden. Nu er jeg selv ved at skrive hovedopgave som dat så det er lidt sent at ombestemme sig og finde noget andet men det har været lidt skuffende niveau. Du får noget teori i fagene maskinarkitektur,netværk,operativ systemer. Uddannelsen ligger vægt på at system udvikling i praksis så du får lov til at kode en masse og afprøve "rigtige" udviklings projekter men personligt har jeg lært meget ved at blive hjemme og læse da niveauet følger de langsomme hvis man kan sige det ;) men selve projekterne kan være lige så udfordrende som du vil gøre dem til. Heldigvis kan jeg tage en bachelor på omkring 1 år med den merit jeg får og have sprunget alt det kedelige som low level programmering af en elevator eller kigge på kredsløb og hoppe til meget af det spændene som analyse af problemer, algoritmer osv.
Avatar billede mat Nybegynder
10. august 2004 - 17:07 #2
(den nye spiluddannelse fra de forskellige universiteter er en kandidat, du skal altså være bachelor for at komme ind)
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. august 2004 - 17:08 #3
så mente jeg forkert ;)
Avatar billede ko-manden Nybegynder
10. august 2004 - 17:36 #4
Tak for svaret, men så har jeg lige et ekstra:D

Har hørt lidt dårligt om denne spiluddannelse, men hvad går den ud på. Er det sådan en "alle"(programmør, animatør, artist osv.) lærer lidt af hvert så man faktisk kun bruger 2 af månederne på at lære det man vil? Hvor god er uddannelsen og koster(og hvor meget) den noget?
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. august 2004 - 17:50 #5
du kan læse lidt om det her
http://www.filmskolen.dk/skolen/spiluddannelsen.html
jeg kan ikke rigtigt finde mere konkrete oplysninger
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. august 2004 - 17:54 #6
de har faktisk også en spiluddannelse der har kørt i flere år i sverige hvor de optager elever fra hele norden hvis det var noget http://www.playgroundsquad.com
Avatar billede ko-manden Nybegynder
10. august 2004 - 17:57 #7
Tak, regner med at tage datalogi i 3 år hvorefter jeg vil tage på denne spiluddannelse, medmindre den får rigtig dårlig omtale så fortsætter jeg datalogi uddannelsen til jeg er kandidat.

PS: Hvordan giver jeg mine point ud???
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. august 2004 - 17:57 #8
jeg smider et svar ;)
Avatar billede simonvalter Praktikant
10. august 2004 - 17:58 #9
tror jeg også er en god ide, meget kan ske på 3 år og med en bachelor er du godt på vej.
Avatar billede mat Nybegynder
10. august 2004 - 18:59 #10
Efter hvad jeg har ladet mig fortælle, så tager hvert universitet sig primært af sin niche indenfor spiludvikling, f.eks vil Aalborg Universitet fokusere på programmører, mens ITU arbejder mere med spil-teori og konceptualisering (ITU har flere linier, men jeg mener at deres bidrag er knyttet til DKM (www.itu.dk)). Filmskolen og designskolen tager sig af det de er gode til osv osv.
Så nej, det er ikke en "lidt-af-det-hele"-ting, det er meningen at du skal være god til det du gør :)
Avatar billede mat Nybegynder
10. august 2004 - 19:04 #11
Og eftersom den først starter op her efter sommerferien (spiluddannelsen altså), må de der udtaler sig dårligt om den udtale sig på et pænt spinkelt grundlag ;)
Avatar billede ko-manden Nybegynder
10. august 2004 - 19:23 #12
-Efter hvad jeg har ladet mig fortælle, så tager hvert universitet sig primært af sin niche indenfor spiludvikling, f.eks vil Aalborg Universitet fokusere på programmører, mens ITU arbejder mere med spil-teori og konceptualisering (ITU har flere linier, men jeg mener at deres bidrag er knyttet til DKM (www.itu.dk)). Filmskolen og designskolen tager sig af det de er gode til osv osv.

Vil det så sige at man skal tage fx fra Aalborg universitetet, hvor man som programmør er mest til københavn for at få noget at vide om spilteori eller hører man også om spil teori på Aalborg universitetet?

-Og eftersom den først starter op her efter sommerferien (spiluddannelsen altså), må de der udtaler sig dårligt om den udtale sig på et pænt spinkelt grundlag ;)

vidste ikke helt om den var startet men det var den så åbenbart;), men nogle af dem som har meldt sig til(hvis man gør det nu) må have fået nogle informationer og nok været til samtale.
Avatar billede mat Nybegynder
10. august 2004 - 19:32 #13
Du hører nok også om spilteori på Aalborg, det er vist planen at der skal være lidt tværfagligt, men hvis du går på et givent universitet så arbejder du primært med et bestemt område. Så ja, hvis du vil arbejde med de områder Aalborg udbyder, så skal du til Aalborg.

Jeg tror ikke man skal til samtale for at blive optaget. Det er vist noget med et bachelorbevis og en motiveret ansøgning. Det er det ihvertfald på ITU.

"vidste ikke helt om den var startet men det var den så åbenbart" - Nej, universiteternes sommerferie er ikke slut ;)