Avatar billede mettle Nybegynder
26. februar 2001 - 14:25 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

- klip af billede

Hvis man udskriver (større) dokumenter fra internettet, der indeholder billeder, kan det hænde at billederne bliver påbegyndt nederst på en side og færdiggjort øverst på næste side...

Er der en måde hvorpå man kan forhindre dette???
- Altså så den automatisk flytter billedet til næste side og udskriver det i sammenhæng.!?!?!

Ps.: Browseren er IE 5.0
Avatar billede spectual Nybegynder
26. februar 2001 - 15:16 #1
hvad med at gemme side og hente den ind i Word for herefter at printe den ud?
Avatar billede mettle Nybegynder
26. februar 2001 - 16:12 #2
Tjae... spørgsmålet kommer egentlig fra vores lærer, der gerne har 2 formål med de dokumenter han laver.

1. De skal gerne have samme layout
2. De skal være offentlig let tilgængelige for alle (elever)

Avatar billede engrob Nybegynder
26. februar 2001 - 19:17 #3
Den eneste måde jeg kender til du kan forhindre det ved er at du lægger billederne i en klump oven i hinanden øverst på siden, hvilket jo ikke er særlig smart.
Problemet er at brugeren altid vil kunne sætte tekststørrelsen op eller ned, så billedet kan blive skubbet. Men da i bruger IE 5 kan i bruge stylesheets til at definere størrelsen på teksten.
<style type=\"text/css\">
body, td, div    {font-size:10px;}
</style>
Skal sættes ind i head.
Størrelsen skal skrives i pixels da IE så ikke vil ændre på den selvom man sætter den til fx. \'Størst\'
Så bliver man så bare nødt til at sætte billederne på siden så de ikke komme til at være lige der hvor  siden skær.

Jeg tror ikke du kan få billedet til at blive flyttet til næste side, men måske!?!?
Avatar billede mettle Nybegynder
26. februar 2001 - 21:23 #4
Tjae... det med style-sheets inkluderer vist lige lidt for meget arbejde... - det vil jo egentlig også afhænge af hvilken margin der er sat op...
Avatar billede engrob Nybegynder
26. februar 2001 - 21:28 #5
Ja, jeg tror bare ikke der er så meget andet at gøre end at layoute det så det passer.
Men vent og se om der ikke kommer nogen med en bedre løsning. (Det plejer der at gøre)
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. februar 2001 - 07:31 #6
Det logiske ville jo være om man kunne skrive et form-feed bogstav (ascii-12) i siden lige før det sted billedet starter så man er sikker på der kommer et linieskift der.

Men jeg har lige prøvet og det ser ud til at browseren konverterer alle styrekarakterer (dem med ascii kode mindre end 32) til blanktegn.

Selve problemet er et gammelkendt et fra programmer der laver typesetting til bøger. Der bruger programmerne meget tid på at prøve at gøre det rigtigt. Og det går alligevel galt nu og da.

Så jeg tvivler på at en browser overhovedet kan. Som du selv er inde på kommer det også meget an på hvor bred marginerne er på den printer der skal skrives ud på.

Jeg ville nok skrive den lange side om til flere små sider, der så blev udskrevet hver for sig. Eller prøve at loade html-filen ind i Word (nogen gange lykkes det) og så indsætte sideskiftene i word og udskrive derfra. (pas på ikke at save filen igen fra word).

mvh JakobA
Avatar billede mettle Nybegynder
29. marts 2001 - 22:39 #7
Jeg lukker spørgsmålet nu - så\'n for syns skyld (og for at frigøre pointne).
Tak for alle (3) henvendelser - Er der senere forslag som kan løse problemet, giver jeg selvf. gerne vedkommende point for det.

mvh
Jørn