Avatar billede kina Nybegynder
08. oktober 1999 - 12:31 Der er 25 kommentarer

Kodak photo CD

Jeg overvejer at købe en photosmart scanner fra HP for at kunne lave photoCD'er på min HP brænder.
PhotoCD'erne skal jeg så bruge på en Philips CDI afspiller.
Problemet er så at Easy CD creator der har et afsnit til fremstilling af photoCD'er, beskriver at disse CD'er ikke kan afspilles på en Kodak photoCD player.
Photocd'erne der er lavet på et fotolab har åbenbart en fil eller program som Easy CD creator ikke lægger på CD'en.
Hvordan kan jeg lave en 'original' photoCD der ikke kun kan afspilles på en computer, men også på en CDI ?
Avatar billede fatboy Nybegynder
08. oktober 1999 - 15:30 #1
Ja, det er måske ikke den store hjælp, men hvad men at prøve et andet brænder-program?!
Avatar billede schubert Nybegynder
08. oktober 1999 - 18:04 #2
Mit forslag er at du opgradere til
Easy CD Creator ver. 4 , der netop er kommet - Jeg er helt sikker på at den kan
Avatar billede one Nybegynder
08. oktober 1999 - 21:45 #3
og hvis ikke kan du jo gå ned og købe en  photocd fra kodak jeg ved godt de ligger på 300 kr men  så ville du havde programmet/filen  hvis der er en!!!

Andreas
Avatar billede cyberesben Nybegynder
09. oktober 1999 - 14:49 #4
andreas, det kan man sgu da ikke, PhotoCD er et helt andet format end CD-ROM
Avatar billede kina Nybegynder
11. oktober 1999 - 08:41 #5
Jo, man kan faktisk afspille photocd'er på en PC'er, men de specielle filer til CDI bruges nok ikke her.
Dit forslag har jeg overvejet Andreas, men det kræver jo at jeg har købt scanneren for at afprøve det.
Jeg vil gerne sikre mig at systemet fungerer inden jeg giver flere 1000 kr ud.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
11. oktober 1999 - 16:03 #6
det jeg mener er at billederne ikke ligger som alm. filer og det gør den der hemmelige kodak-fil nok heller ikke

men køb dog scanneren alligevel, det er ret lækkert at have en scanner!
Avatar billede one Nybegynder
11. oktober 1999 - 18:30 #7
øhhm  esben  det er jpg filer  jeg ved ikke om de har kodak hos expert  men hos merlin  havde vi!!!

Andreas

hvis du bruger asp film  så kan du købe kodaks egen asp scanner  en mini udgave af det som de bruger hos kodaks fotolab.
I denne sætter du bare filmen i  og så klare scanneren resten!!!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
11. oktober 1999 - 20:29 #8
one>> det hedder APS og desuden er det PCD og ikke JPEG filer man har på en PhotoCD
Avatar billede one Nybegynder
11. oktober 1999 - 21:59 #9
ok well  dem som vi havde i merlin!!!!
JPEG jpg  og undskyld  jeg har vidst lidt for meget  asp i hoved!

Andreas
Avatar billede cyberesben Nybegynder
11. oktober 1999 - 22:01 #10
hvis de lå i JPG format var et ikke rigtige PhotoCD ting....
Avatar billede one Nybegynder
11. oktober 1999 - 22:05 #11
cool    .. nå har du hørt at man kan sende dem til tyskland  og få dem lavet til rigtige papir billeder?

Andreas
Avatar billede cyberesben Nybegynder
11. oktober 1999 - 22:12 #12
nej men det koster sikkert 50kr pr billede
Avatar billede kina Nybegynder
18. oktober 1999 - 15:26 #13
Jeg har bestilt en original photoCD, så afprøver jeg andreas ide.
Avatar billede one Nybegynder
18. oktober 1999 - 21:19 #14
ja det er nok den bedste ide!

Andreas
Avatar billede kina Nybegynder
25. oktober 1999 - 09:19 #15
Jeg har prøvet at downloade Easy CD creator deluxe 4.0, men photo-delen mangler altid (kan ikke lave cd'er med billeder), er der nogen der ved hvor jeg kan downloade en fuld version til test ?
Avatar billede kina Nybegynder
18. november 1999 - 13:20 #16
Der findes ingen brænderprogrammer der kan lave rigtige PhotoCD'er.
Jeg har købt to rigtige photocd'er ved en fotohandler, en fuld cd og en med 24 billeder på.
Problemet med at lave en photocd er bl.a at mand ikke kan lave de såkaldte image pacs med nogen billedbehandlingsprogram, de programmer der understøtter *.pcd filer kan kun gemme billedet i en opløsning i filen.
*.pcd filer fra kodak indeholder hele fem opløsninger.
Ideen fra One kunne desværre ikke bruges.
Jeg har fundet ud af at man skal have softwaren build-it fra kodak for at kunne lave rigtige photocd'er.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
18. november 1999 - 21:04 #17
kina>> du kan købe en Easy CD hos http://www.adaptec.com eller i diverse softwarebutikker
Avatar billede kina Nybegynder
19. november 1999 - 08:51 #18
Jeg køber selvfølgelig ingen software når jeg ikke ved hvad programmet kan, når det er så en speciel feature jeg ønsker. Så kunne jeg jo lige så godt smide pengene ud af vinduet !!
Jeg spurgte hvor jeg kunne downloade programmet til TEST.
Avatar billede webm@ster Nybegynder
03. januar 2000 - 03:01 #19
PRoblemet ligger i at du, når du brænder CDI, reelt ligger to spor:
1. Lydspor
2. Filmspor
Easy CD creator, vil gerne have lov til at blande disse spor, OG DET GÅR IKKE!!
Find derfor et program såsom NERO, og prøv så med dette, NERO har ry for være det mest fleksible program på markedet...
God fornøjelse!!!!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. januar 2000 - 03:07 #20
webmaster>> jaja men han skal bare brænde en alm. photocd...

kodak photocd'er kan som bekendt læses i CDI, CD32, CD-rom drev, DVD drev osv
Avatar billede kina Nybegynder
03. januar 2000 - 09:00 #21
Kan man læse photocd'er med en DVD ????
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. januar 2000 - 13:08 #22
ja hvorfor skulle man ikke kunne det?
Avatar billede kina Nybegynder
03. januar 2000 - 14:12 #23
Fordi en cdi afspiller har en speciel chip indbygget med algoritmen til at udpakke billederne når de skal vises.
Denne algoritme har Kodak eneret på, og f.eks computerprogrammer der kan læse photocd'er skal betale en form for licens til Kodak.
I en CDI og kodak photocd player er det hardware der tager sig af 'afkodningen' af billedet, men en computer bruger selvfølgelig sin større CPU kraft til afkodningen.
Jeg tror næppe en DVD har en sådan chip indbygget, da de så skal betale licens til Kodak.
Er der nogen der har prøvet at afspille en photocd på en DVD ?????
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. januar 2000 - 15:00 #24
er du helt sikker på at de skal betale licens til kodak for at lave en maskine som kan vise photo-cd?

en Amiga CD32 kunne vist også vise det og det var jo en lille billig maskine
Avatar billede kina Nybegynder
03. januar 2000 - 15:07 #25
Ja, enten skal de købe chippen fra Kodak eller en licens til software der kan gøre det.
Jeg har til dato ikke set en specifikation på en DVD der kan afspille photocd.
Den DVD der kan flest forskellige ting er en Raite, den kan bl.a afspille MP3 filer fra en cdrom og super VCD, men ikke photocd.
Jeg ved selvfølgelig ikke om der findes en dvd sfspiller der kan vise photocd, derfor spurgte jeg.