Avatar billede loxx-- Nybegynder
07. august 2004 - 13:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Finder ingen IDE-drives

Hej

Jeg har lige købt en ny computer.
Bundkort: Asus A7V600
CPU: AMD XP Barton 3000+
Ram: Kingston PC2700 512mb
Harddiske: 160gb Maxtor & 120gb Western Digital

Når jeg starter computeren finder den ingen IDE-dreve i opstartsfasen. Hverken harddiske eller CD-dreve. Jeg har prøvet at skifte kabler, ændrer jumpere, isolere drevene uden held.. Hvad kan der være galt?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. august 2004 - 13:51 #1
Prøv at gå i bios og kør "load setup defaults" eller "load optimal settings", afhængigt af hvilken bios du har.
Hjælper dette ikke så reset bios ved at flytte jumperen på de 3 pins der sidder i nærheden af batteriet til den anden posistion i et par sekunder. Det skal selvfølgelig gøres med strømkablet ude.
Avatar billede loxx-- Nybegynder
07. august 2004 - 13:55 #2
Har prøvet at load setup defaults, og reset bios.... Uden held
Avatar billede philco Nybegynder
07. august 2004 - 14:38 #3
Da det er en ny computer, er det kun én vej. Tilbage til forhandleren med den. Du skal ikke selv pille - der er jo garanti jv. købelov.
Avatar billede loxx-- Nybegynder
07. august 2004 - 14:58 #4
er der ikke andre udveje? kan det ikke være en jumper der står forkert i bundkortet eller bios der er sat forkert eller noget?
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. august 2004 - 19:50 #5
Prøv med kun 1 disk opsat som master !
Avatar billede screem_brille Novice
08. august 2004 - 17:03 #6
philco, ud fra hvad kan du læse at den er købt samlet ? og hvorfor skal han ikke selv pille ved den, han risikerer at få en regning såfremt det faktisk er ham selv der har lavet en fejl (hvis han laver en RMA sag på den).

Nu er det ikke sådan at du har fået sat drevene til en evt. onboard raid controller, og den er disablet i BIOS ?
Avatar billede loxx-- Nybegynder
13. august 2004 - 21:41 #7
Jeg fandt løsningen på problemet. Det var åbenbart en skrue i bundkortet der blokerede et eller andet. Så nu virker det fint.