Avatar billede bondester Nybegynder
06. august 2004 - 22:39 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Web-, Mail- og Database server

Jeg er kommet til at love lidt mere end min viden rækker til, men så er det jo godt at vi har eksperten.dk ;-)

Jeg er kommet til at love min fars firma at jeg kunne lave dem en serverløsning hvor de både kunne køre Web-, Mail- og Database på! Jeg regner med at investere i Windows Server 2003 og derfra sætte en IIS op og en MySQL database! Da deres website er lavet i ASP mod MySQL.

Til mail serveren kunne firmaet godt tænke sig en MS Exchange Server da det giver gode muligheder for planlægning af f.eks. møder osv. Til sidst men ikke mindst har de også snakket om muligheden for at medarbejderne kunne hente filer fra serveren derhjemme, her mener jeg så en FTP-server ville være smart!

Firmaet har en TDC ADSL linie med fast IP! Jeg synes jo det er en forfærdelig masse ting på en gang ;-)

Så her kommer spørgsmålene:

1: Hvem skal jeg vælge til at "pege" domænet ned på IP'en??
2: Er det muligt at oprette subdomæner i Windows Server 2003, eller er det noget der skal gøres via DNS hosteren??
3: Er der begrænsning af brugere hvis man køber Windows Server 2003 Standard Edition (samme med Enterprise Edition)??
4: Der kommer sikkert flere spørgsmål hen af vejen ;-)

- Martin
Avatar billede arne_v Ekspert
06. august 2004 - 22:43 #1
IIS indeholder også FTP server.

Om det er "smart" med en FTP server ved jeg ikke. Man kan også downloade filer
via HTTP.

re 1)

Du skal rette i de DNS servere som er DNS server for domænet.

re 2)

Du skal oprette sun domæner i DNS *og* oprette virtual hosts i IIS.

re 3)

Ingen anelse.
Avatar billede lars_resulture Nybegynder
06. august 2004 - 22:54 #2
Jeg vil i al beskedenhed foreslå en Lotus Domino server ver. 6.5.
Den har alt det du skal bruge, web, mail, kalender, databaser.
Der findes et hav af applikationer til den platform og en Domino Express licens er KLART billigere end MS.

1) køb/flyt domænet et sted hvor du selv kan rette i dns'en via deres web-site.
2) Du kan oprette alle de sub-domæner i en Domino server du har lyst til.
3) Du skal købe en klient (Lotus Notes) til hver bruger, den fås også som express (=billig) licens. Ellers ingen begrændsninger.

4) Spørg evt. Henning Wibrand på hw@resulture.com
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
06. august 2004 - 23:08 #3
1: Pegning af domænet kan du bruge Gratisdns.dk det er nemt og gratis, der kan du selv sætte alt op som du vil have det og når du har tid. også subdomæner.

2: Subdomæner kan du oprette lige så mange af du vil. Det er lige så nemt som at sætte domænet op i IIS

3: Kan jeg ikke svare på, køre selv med win2000server.

MS Exchange Server kan ikke svare på. Har det ikke selv.

Du kan dele en mappe, og så sætte det op hjemme hos medarbejderne som et ekstra drev. Netværksdrev. Det vil jeg sige var det nemmeste
Avatar billede bondester Nybegynder
06. august 2004 - 23:26 #4
lars_resulture <-- Tror nok jeg vil holde mig til MS Windows da det er der jeg er mest hjemme!

Filerne der skulle deles er forretningsdokumenter, som de ikke ønsker enhver skal kunne få fat i... Er det muligt at lave en bruge validering via http, uden at skulle til at kode noget i ASP??
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
07. august 2004 - 01:57 #5
Det kan du også lave med IIS
Avatar billede bondester Nybegynder
07. august 2004 - 09:27 #6
Og her kommer det klassiske spørgsmål så.... Hvordan??
Avatar billede arne_v Ekspert
07. august 2004 - 09:36 #7
IIS admin
properties
direcortory security
fjern flueben i anonymous access
angiv noget mere specifikt om hvad brugerne skal authenticates mod
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
07. august 2004 - 13:00 #8
Ja, det var også min måde at gøre det på. Så skal du bare at brugerne skal være oprettet på den server som de skal ind på.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2004 - 22:02 #9
Tid at få afsluttet spørgsmålet ?

(og et svar fra mig)
Avatar billede bondester Nybegynder
28. maj 2005 - 16:49 #10
Hmmm ja det tror jeg vist det er... Jeg fik sat serveren op, dog blot en Win XP Pro som kører IIS og FTP... MS Exchange er hosted ude i byen...