Avatar billede nexion Nybegynder
06. august 2004 - 22:01 Der er 28 kommentarer

Windows kan ikke finde harddisk

Investere fornyligt i en computer, som har kørt fint - indtil nu!

Pludselig en dag ville den ikke længere starte.
Når jeg starter den fremtoner menu'en om jeg vil starte i fejlsikret, sidst virkende eller normal m.v. -tilstand, hvoraf ingen af dem virker. Der sker simpelthen intet når jeg trykker videre.

Hvis jeg booter fra min XP CD siger den efter første menu - uanset hvad jeg gør - at Windows ikke kunne finde nogen harddisk, og jeg kan kun vælge at afslutte.

I BIOS ser det ud ligeledes, når jeg trykker ind under IDE HDD Auto-detection og siger den skal søge, finder den intet.

Tilgengæld kan jeg godt se harddisken i noget af al den opstartstekst der står, og hvis jeg rykker stikket over i SATA_RAID02 porten, ka jeg også se den rykker sig.

Ved ikke så meget om det, håber problemet er beskrevet forståeligt og, at der er nogen der kan  hjælpe. På forhånd tak.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. august 2004 - 22:15 #1
det kan være at din NTLDR er smadret, her må du prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

6. Gå ud og lav kaffe.

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

HUSK endvidere at alle updates og Service packs forsvinder ved en Repair, de skal installeres efterfølgende.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.

Kilde: Resten

-------------------------------------

Virker det heller ikke kan det være din harddisk der er defekt.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. august 2004 - 22:30 #2
Hvis du vælger at gøre det som retaxes skriver skal du først have fundet en driver til din sata controller og have lagt den på en diskette.
Du skal så trykke F6 straks du booter på cdrom'en og vil så få muligheden for at indlæse driveren til din controller så harddisken kan ses.
Avatar billede serverservice Praktikant
06. august 2004 - 22:51 #3
Jeg har ikke så meget efaring med Sata diske, men du kan vel ikke søge den under Ide harddisk detection? Du skulle gerne kunne se den på den første side hvor drevene vises (kan ikke huske hvad den hedder)
Avatar billede nexion Nybegynder
06. august 2004 - 23:01 #4
Jeg kan slet ikke komme så langt som retaxes skriver, kan komme dertil hvor jeg vælger hvad jeg vil fra CD'en, når jeg trykker videre derfra sker der det, at Windows beder mig om, at tjekke om strømkabler m.v. er korrekt tilsluttet, da den ikke kan finde nogen harddisk.

Når jeg trykker F6, kommer jeg til en menu hvor der står følgende.

Installation kunne ikke genkende typen af en eller flere lagerenheder, som er installeret på dit system eller også har du valgt at angive et kort manuelt. Installationen vil indlæse støtte for følgende lagerenheder(er)

<intet>

Tryk S for at vælge yderligere SCSI-kort, CD-rom drev eller speciellle diskcontrollerer til brug i Windows, inklusive dem som har en støttedisk fra lagerenhedsproducent.

~Hvis ikke jeg du har tryk Enter

Hvis jeg trykker S beder den mig indsætte disketten OEM Driverdisk i A:
Derimod hvis jeg trykker Enter skriver den forneden en indlæser en masse, og jeg bliver tilsidst sendt tilbage til den normale menu (når du booter fra CD), hvilket resultere i det samme som før - nemlig, at jeg bliver bedt om, at afslutte da Windows ikke kan finde nogen disk.
Avatar billede nexion Nybegynder
06. august 2004 - 23:03 #5
Mener du den første side i BIOS eller det første tekst der står når jeg starter op?

I BIOS kan jeg ingen steder finde den harddisk, kan derimod, som jeg skrev i spørgsmålet, godt se den i opstartsteksten og det er den korrekte harddisk der står angivet.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. august 2004 - 23:04 #6
Som allerede sagt, skal du finde driveren til din satacontroller og lægge den på en diskette. Det er det der benævnes "OEM Driverdisk"
Avatar billede serverservice Praktikant
06. august 2004 - 23:10 #7
jeg mente den første side i bios, men du skal lige følge Tonnybrandts anvisning, hvis du har lagt driveren på diskette. Det tyder ikke på det er nødvendigt at gå i bios hvis du kan se disken bliver genkendt på de sorte opstartssider.
Avatar billede x-pro Nybegynder
07. august 2004 - 00:37 #8
i bios sætter du scsi som boot, hvis du kan. Ved asus skal du huske at sætte s-ata parameter manuelt.
Ville nok hjælpe lidt hvis du fortalte lidt om hardwaren.
Det er jo også en mulighed at din bios har en fejl og der ligger en nyere bios opd på nettet.
Avatar billede nexion Nybegynder
07. august 2004 - 12:48 #9
Hvor finder jeg sådan en driver til SATA controlleren, kiggede på Maxtor.com, men uden den store success, fandt noget andet - men det fyldte 5-6 Mb, så tænkte, at det nok ikke kunne passe?

Det er en 160 Gb SATA Maxtor DiamondPlus 9 (6Y160M0), bundkort P4R800-V Deluxe og der sidder en 2.8 Ghz P4 på. Håber det er nok information.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. august 2004 - 13:07 #10
http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=P4R800-V%20Deluxe

Men jeg må nok trække lidt i land. Hvis du skulle bruge en sata driver burde den vises på siden, men der findes kun en raid driver. Normalt vil producenten lægge en driver på siden hvis den er nødvendig for at give adgang til harddisken.
Jeg går ikke ud fra at du bruger raid ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. august 2004 - 13:21 #12
Ifølge din manual kan driver disken laves ved at køre denne utility fra din bundkorts cdrom:
?:\drivers\raid\sisraid\makedisk.exe.

Såvidt jeg kan se ud af manualen kan sata tilslutningerne kun bruges til raid, så du bruger jo nok raid alligevel.
Avatar billede nexion Nybegynder
07. august 2004 - 13:26 #13
Puha. Ved som sagt ikke meget om det, men portene hedder SATA_RAID01 og 02, hvor den er tilsluttet til den først - så det gør jeg vel :)

Jeg prøver lige, at se om jeg kan finde CDen
Avatar billede nexion Nybegynder
07. august 2004 - 15:12 #14
Godt nok ikke lige den sti, men MakeDisk.exe ligger på skiven. Hvordan kører jeg den? I Windows kan jeg ikke komme. Hvis jeg tager fejlsikret med kommandoprompt fryser den også.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. august 2004 - 15:18 #15
Kan du få den lavet på en anden computer ?

Alternativt kan du downloaden den her: http://www.asuscom.de/pub/ASUS/misc/ide/silicon/SiSRAID105.zip
og køre makedisk.bat som også ligger i denne zipfil.
Avatar billede nexion Nybegynder
07. august 2004 - 15:24 #16
Tror ikke jeg er helt med.

Jeg kørte MakeDisk der sagde Specify the floppy drive and insert a blank 3.5". 1.44 Mb disk. Indsætter så en disk, vælger A: og trykker extract - gik udfra jeg så bare skulle boote den ikke virkende computer fra den disk? Kan høre den lige får fat i den, og så stopper computeren igen, denne gang inden jeg får mulighed for at vælge opstartsmetode.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. august 2004 - 15:29 #17
Disken skal bruges, når du booter på din xp/2000 cd. Når du har trykket F6 får du jo muligheden for at loade en driver og det var der du skulle trykke S og så sætte disketten i computeren.

Ganske som du skrev i dit indlæg kl 23:01
Avatar billede nexion Nybegynder
07. august 2004 - 15:54 #18
Ja, undskyld, mig der ikke er helt vågen.
Når jeg gør følgende og trykker Enter efter at have indsat disketten skriver den Vent et øjeblik, hvorefter der intet sker overhovedet.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. august 2004 - 16:19 #19
Prøv lige at skrive hvilke filer der findes i roden af disketten, altså filer som ikke er ind i foldere.
Avatar billede nexion Nybegynder
07. august 2004 - 16:21 #20
Øhm. Den siger disketten slet ikke er formateret, trods faktum, at det gjorde jeg forinden, jeg prøver at formatere den igen og køre MakeDisk påny.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. august 2004 - 16:24 #21
Ok, det giver jo forklaringen *s*
Avatar billede nexion Nybegynder
07. august 2004 - 16:31 #22
Så så, nu skal du være ordenlig :)

Skal jeg vælge at installere

WinXP SiS964 RAID Controller eller
WinXP SiS180 RAID Controller?
Avatar billede nexion Nybegynder
07. august 2004 - 16:45 #23
Det var så den sidste. Når jeg vælger den skriver den at den indlæser og springer efter et øjeblik tilbage til den første menu, hvor der nu står

Installationen vil indlæse støtte for følgende lagerenheder(er)
WinXP SiS180 RAID Controller

Jeg kan bare ikke vælge, at indlæse den støtte. Jeg kan igen vælge mellem at trykke S hvis jeg har diskette og Enter hvis ikke. Jeg tænker, fint, så er den indlæst, men hvis jeg vælger, at afslutte fortæller den mig, at jeg ikke er færdig og om jeg er sikker på jeg vil afslutte.

Vælger jeg S kan jeg gøre det samme om igen, denne gang spørger den dog om jeg ikke vil bruge Windows' standart driver, hvilket jeg pænt takker nej til.
Trykker jeg Enter kører den igen en masse igennem og hopper tilbage til standartmenu'en hvor jeg kan vælge reparer eller installer - derfra kan den stadig ikke se nogen harddisk. :(
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. august 2004 - 17:03 #24
Det fatter jeg ikke en lyd af.

Jeg overvejede at du skulle prøve powermax for at se om den kunne se disken og diagnosticere den, men jeg ser at der på siden står at den ikke vil kunne se disken hvis den er tilsluttet en raidcontroller. Og det er din jo.

Du skulle få en tekst op hvor der står noget om sis raid under opstarten, samt hvordan du kommer ind i setup programmet. Prøv at gå ind i det og se om du kan se om der er konfigureret nogen raids, samt om den melder nogen fejl når du går herind.
Avatar billede nexion Nybegynder
07. august 2004 - 17:13 #25
Forstår ikke hvad du mener med Powermax. Er det noget der kan tjekke om der er liv i harddisken eller hvordan?

Hvis jeg trykker ALT+F6 under opstart kan jeg komme ind under noget RAID konfiguration, men jeg kan derinde intet gøre.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
07. august 2004 - 17:23 #26
Ja, det er netop et diagnose værktøj til at checke Maxtor og Quantum harddiske, men det dur ikke hvis disken er tilsluttet en raidcontroller. Du er velkommen til at prøve det:
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm

Du kan slet ikke se disken derinde ?
Avatar billede nexion Nybegynder
08. august 2004 - 13:36 #27
Jeg kan se disken men intet gøre.

Med PowerMax beder den mig smide en diskette i A: og oprette en eller anden form for bootdisk, men uanset hvor mange disketter jeg prøver, melder den fejl undervejs. Så det virker for mig nyttesløst.

Hvordan ved jeg, at harddisken ikke bare er gået i smadder?
Avatar billede jpvj Nybegynder
08. august 2004 - 13:39 #28
Hmmm... spøjst problem. Hvis du virkelig benytter den rigtigt IDE driver, så lyder som en defekt harddisk eller controller. Da fejl på harddiske optræder meget oftere en på controllerne, skal du naturligvis fejlsøge her.

Se at få lavet din powermax diskette (få evt. en bekendt til at lave den for dig) og test disken på en IDE controller (ikke RAID controlleren).