Avatar billede soloboy Nybegynder
03. august 2004 - 09:44 Der er 2 kommentarer

Program til overvågning

Hej,

Jeg har nogle server, der står med per console-programmer og det er meget vigtigt er disse programmer holds i live. Derfor søger jeg et program der kan overvåge disse og starte dem igen hvis de går ned.

Programmet skal være kometibelt med windows 2000 server. Programmet må også meget gerne kunne send en mail, hvis der er problemer med de programmer det overvåger.

/Mads - CellPoint AB
Avatar billede simonvalter Praktikant
03. august 2004 - 12:21 #1
Jeg kender ingen programmer til det men det skulle ikke være så svært at lave. Prøvede for sjovt at brygge noget kode i C# ville selvfølgelig skulle laves noget pænere til rigtigt brug og så er ikke ligefrem ekspert i C# ;)
---------------------------
    class ProcessesMonitor
    {
        /// <summary>
        /// The main entry point for the application.
        /// </summary>
        [STAThread]
        static void Main(string[] args)
        {
            ProcessesMonitor monitor = new ProcessesMonitor();
            monitor.checkProcesses();

        }

        public void checkProcesses()
        {
            // Brug evt getProcessById
            Process [] localAll = Process.GetProcesses();
            bool found = false;
            foreach ( Process process in localAll )
            {
                // se om processen kører i process listen
                if(process.ProcessName.Equals("IEXPLORE"))
                {
                    found = true;
                }
            if(!found)
            {
                try
                {
                    // Hvis processen ikke blev fundet forsøges den startet
                    Process process = new Process();
                    process.StartInfo.FileName = "IExplore.exe";
                    bool started = process.Start();
                }
                catch (Exception ex){
                    // Sender en besked hvis den ikke kunne restartes
                    MailMessage mailMsg = new MailMessage();
                    mailMsg.From = "bla@bla.dk";
                    mailMsg.To = "lala@lala.dk";
                    mailMsg .Subject = "Error with IExplore";
                    mailMsg .Body = "Couldent start the process"+ex.StackTrace+"";
                    SmtpMail.SmtpServer = "mx.dk";
                    SmtpMail.Send(mailMsg);
                }

Hvis du skal have en større løsning(process/service/notifikation/administration osv til brug i cellpoint kunne jeg måske være interreseret i at lave det i min hovedopgave som datamatiker. Jeg har stadig et par dage til at bestemme mig da dem vi havde besluttet os for at lave opgave sprang fra i sidste øjeblik... og dette kunne være en mulighed da jeg på 3 semester lavede et system til server overvågning i java der kunne overvåge services og notificere via sms,email og man kunne hente status via hjemmeside og vi blev faktisk forslået af sensor at arbejde videre på det i vores hovedopgave. du kan se mit opslag her
http://www.eksperten.dk/spm/512811
Avatar billede simonvalter Praktikant
31. januar 2005 - 14:27 #2
lukktid?