Avatar billede steensloth Nybegynder
03. august 2004 - 09:01 Der er 29 kommentarer og
2 løsninger

PC genstarter efter "luk"

Win XP pro. Har skiftet bundkort + cpu + RAM til Chaintech Apogee, 2.4 GHz P4, 512 MB RAM. PC starter ikke, da Win skal geninstalleres. Dette gøres, og 2. gang installationen giver valgmulighed for Repair, gøres dette. (jeg blev rådet af sælger til kun at Repair 2. gang denne mulighed gives) Derefter sikres at Servicepack sp1 er installeret (fra CD Rom). Herefter tilsluttes ADSL-kabel, og en stribe WinUpdates vælges i samlet pakke (ca. 22 MB)

PC kører så OK på alle områder, men hver gang der skal lukkes, genstarter den. Der er 1/100 sekund efter windows har lukket hvor spændingen lukker ned, til der startes op igen. Det er altså ikke 100% som Genstart hvor spændingen forbliver konstant.

Har checket på Eksperten, og der er ikke SASSER, og Adaware + Spybot + panda antivirus er checket.

Bemærk ved svar: tag venligst hensyn til, at jeg kun er mellemkvalificeret pc-bruger
Avatar billede andersenph Nybegynder
03. august 2004 - 09:13 #1
Har du indlæst alle drivere til bundkortet?

Det kan være du skal opdatere bios til det....
Avatar billede peet-49 Novice
03. august 2004 - 09:19 #2
APM skal være aktiveret i strømstyring, og ACPI skal være enablet i bios. Er ACPI ikke enablet, skal der køres en repair af windows, før det virker.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
03. august 2004 - 09:21 #3
Avatar billede steensloth Nybegynder
03. august 2004 - 10:10 #4
Til andersenph: BIOS skulle være opdateret til den senest tilgængelige. Drivere: Hmmm...  ved isætning af medfølgende CD-Rom fremkom kun mulighed for driverinstallation af audio og LAN. Med med Stifinder fremkommer bl.a. en Intel-mappe hvorfra jeg indlæste driver til Intelchipsæt. Dette giver ingen ændring.

Til: peet49: APM vises ikke i Egenskaber for strømstyring, og i Hjælp-menuen kan jeg se at så må ACPI være aktiveret, for det fjerner APM-fanebladet. (Jeg har ikke inden denne kommentar restartet og været inde i BIOS-menuen)

Til: tonnybrandt: Roxio Easy CD Creator 5.0 or Direct CD 5.0 program er ikke installeret på PC'en, men jeg tror det var det program tidligere bruger anvendte på det brugte bundkort, men det har vel noget at gøre med hans styresystem mere end hvad det har med mit styresystem på bundkortet at gøre?

Jeg håber I gider tænke og melde videre. Tak.

steensloth
Avatar billede le_bon Nybegynder
03. august 2004 - 10:13 #5
Det har jeg været udefor før. Jeg løste det i bios-settings, hvor den stod på noget iretning af "Automatic reboot" eller noget i den retning. Kan ikke helt huske det, men det var rimeligt logisk da jeg først fik kigget lidt i bios'en.
Avatar billede hcma Novice
03. august 2004 - 10:16 #6
havde samme problem for lang tid siden og der var det en defekt/gammel driver til Logitech Tastatur (trådløst) som forårsagede de evige genstarter.
Avatar billede steensloth Nybegynder
03. august 2004 - 10:50 #7
Til le bon: jeg kan ikke finde noget punkt i BIOS, der skulle angive "automatic Reboot" Iøvrigt er ACPI enabled i BIOS.

til catbody: satte forsøgsvist et standard keyboard på, genstartede et par gange, men det løser ikke problemet. Jeg bruger et Logitech Ultraflat, som vist nok ikke er et rigtigt Logitech product selv om der er Logitech-navne på det.

mvh steensloth
Avatar billede andersenph Nybegynder
03. august 2004 - 10:53 #8
Jeg synes selvfølgelig det er noget møj, med dit problem, men jeg synes lige jeg ville sige at det er læææækert at du kommer tilbage med feedback.
Det er der ikke ret mange der gør...
Avatar billede hcma Novice
03. august 2004 - 10:56 #9
Har du checket hvad der står under Pauseskærm -> Strømstyring og se hvad der står under indstillinger
Avatar billede le_bon Nybegynder
03. august 2004 - 11:09 #10
Findes der ikke et menupunkt der hedder "Power", hvorunder der er nogle indstilligsmuligheder?
Avatar billede steensloth Nybegynder
03. august 2004 - 11:43 #11
Til andersph: jeg synes feedback til dem der gider hjælpe må være et must.
Til catbody: det ser "normalt" ud, aldrig dvale og stabdby, skærm 100 min., HD 5 min. hvis det er det du mener.
Til le bon: næh, dvs. der er Power Management, med det ser også normalt ud, dvs. enabled ACPI. Jeg har været gennem alle menupunkter i BIOS for at se om der skulle være noget der automatisk skulle genstarte. Jeg kan ikke forstå, at det virker som om spændingen ganske kortvarrigt slukker når Win XP er lukket, hvilket jeg kan høre på HD og blæserne. Vi snakker her om brøkdele af et sekund. Det får mig til at sætte særligt fokus på det grundlæggende styresystem (BIOS) fremfor på Windows. Men der er vel en sammenhæng mellem de to?
mvh steensloth
Avatar billede le_bon Nybegynder
03. august 2004 - 11:48 #12
Hmmm....nu var det godt nok også en Compaq PC jeg havde problemer med, og de er jo lidt mærkelige. Så ved jeg ikke hvad der er galt, men jeg vil, som dig, skyde på at det er noget i bios'en. :o(
Avatar billede steensloth Nybegynder
03. august 2004 - 13:03 #14
Til catbody: jeg har checket begge dine Microsoft links, og jeg mener ikke det er det der gør det. For det første bruger jeg ikke det CD-brænderprogram der henvises til, og for det andet gør Win XP ikke noget pludseligt. Det sker i forbindelse med bevidst shutdown. Dog fik jeg pmærksom på, at kunne se i logfilen, og der er en "rød" fejl omkring STOPzilla, som jeg for længe siden har haft instaleret. Jeg har dog 2 registreringsdatabaseoprydningsprogrammer (langt ord), som skulle have fjernet alle rester af det. Alligevel dukker det åbenbart op igen!!!!!!!!!!! Hvad fanden gør man så? Det gav jo ikke problemer med mit gamle bundkort. Og jeg kan vel ikke bruge systemgendannelse til et tidspunkt/stadie med det gamle bundkort?

Det andet links leder dog i retninger af hvor problemet kan være. Jeg kan se, at det ikke er helt usædvanligt. Omvendt ligger det nok lige i overkanten af hvad jeg føler mig sikker nok til at overskue mht. til at ændre manuelt i registreringsdatabasen på en række punkter for at forsøge sig frem der.

Hvad kan jeg så gøre?

mvh steensloth
Avatar billede hcma Novice
03. august 2004 - 13:36 #15
hvilke regcleaners har du benyttet ?
jeg benytter selv dette: http://www.pcworld.dk/download.asp?Mode=2&ProgramID=822&Download=JA
Avatar billede steensloth Nybegynder
03. august 2004 - 15:27 #16
til catbody: en tidligere udgave af den du nævner + First Registry Aid + EasyCleaner og endelig TweakNow RegCleaner, så man må sige jeg gør dette grundigt!
Avatar billede hcma Novice
03. august 2004 - 15:34 #17
hvordan ser det ud i enhedshåndteringen ? er der nogle konflikter der?
løse forbindelser, støv o.s.v i kabinettet
Avatar billede steensloth Nybegynder
03. august 2004 - 17:01 #18
Til catbody: der var en USB-lagerenhed til hvilken der ikke var kontakt. Det er der nu i en anden USB-port, men dette løste ikke problemet. Jeg kan ikke se konflikter i Enhedshåndtering, og der er ingen støv, løse forbindelser mv.
Avatar billede hcma Novice
03. august 2004 - 17:52 #19
så er jeg lost :o(
for det kan vel ikke være en defekt systemfil. det vil i hvert fald være mystisk, hvis det er det, som foråsager genstarterne.
Tror absolut ikke det hjælper, men det kan ikke skade:
Start -> Kør -> skriv  sfc /scannow  (husk mellemrum efter sfc )
(du skal have xp-cd'en klar)
Avatar billede steensloth Nybegynder
04. august 2004 - 04:18 #20
Til catbody: denne scanning m. reperation gav desværre heller intet resultat. Nu kører jeg pc'en i Dvale indtil løsningen er fundet. Jeg gør meget for at undgå formattering - reinstallation.

Håber på flere inputs.
Avatar billede hcma Novice
04. august 2004 - 10:13 #21
check lige dit bundkorts manual for at se om APM i det hele taget understøttes
Avatar billede steensloth Nybegynder
04. august 2004 - 17:30 #22
catbody: jeg har ikke manualen, og jeg kender ikke endnu nøjagtig modelbetegnelsen, så jeg kan downloade fra Chaintech, men jeg går ud fra at alle Apogee  understøtter APM, da bundkortet ikke er ældre end knapt 2 år.
Avatar billede hcma Novice
04. august 2004 - 20:23 #23
prøv lige at downloade Everest og installer det: http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1
Dette lille program kan fortælle dig alt om hvilken hardware du har (og en masse andet)
Avatar billede steensloth Nybegynder
05. august 2004 - 08:54 #24
catbody: sikken en masse man får at vide med det program du anbefalede. Jeg ved dog ikke præcist hvor jeg skal lede for at finde evt. fejl?  Imidlertid skulle bundkortet iflg. sælger være en Apogee-model, men Everest programmet oplyser bundkortet til Chaintech 9EJS1 Zenith! Kan man gå ud fra at det så er det? Til dette Zenith findes der 2 BIOS-opgraderinger, hvoraf den ældste er nyere end den BIOS-version der er installeret på mit bundkort. Og denne ældste fixer et "No boot issue with USB 2.0 card reader". Jeg har netop et USB 2.0 kort i bundkortet med tilsluttet 2.0 card reader, så vil problemet blive løst ved at dels at deaktivere og efterfølgende fysisk demontere dette USB 2.0 kort?

Jeg får måske ikke tid til at prøve det før starten af kommende uge, men hører gerne et svar inden da.
Avatar billede hcma Novice
05. august 2004 - 10:08 #25
Det er nemlig et dejligt program. Giver en masse oplysninger om, hvad du har på din pc, og der er som regel også links til producenten samt driverupdates.
du kan roligt gå ud fra at Everest finder det rigtige, så jeg tror på at det er et Chaintech.......
m.h.t. bios-upgrade: hold dig fra det, hvis du ikke er helt sikker på hvad du gør. hvis det går galt virker din cpu ikke. Få evt. en ekspert til det.
Avatar billede steensloth Nybegynder
19. august 2004 - 18:47 #26
Til catbody: løsning er fundet: BIOS var sat op til at genstarte ved signal på modem. Den tidlogere bruger anvender samme internetopkobling som mig (TDC ADSL) og havde ikke problemer. Men hos mig er der åbenbart en anelse mere "tomgangssignal" end hos ham - derfor genstart. Efter mange forsøg, også biosopgradering, indstilledes denne indstilling til Disable, og nu kan jeg lukke uden at der genstartes.

Hvordan giver jeg point?

mvh
Avatar billede hcma Novice
19. august 2004 - 19:00 #27
det kan du ved at jeg først lægger et svar og derefter hopper du ned til venstre og markerer mit navn hvorefter du trykker på accepterknappen.
Avatar billede le_bon Nybegynder
19. august 2004 - 22:42 #28
Jeg vil være så fræk også at lægge et svar, da jeg mener jeg var tættest på det rigtige svar. (Så du kan også bare markere mit navn hvis du har lyst ;o)
Avatar billede steensloth Nybegynder
20. august 2004 - 05:45 #29
Til: le_bon: OK, du havde noget med automatisk reboot, men ikke at det vedrørte periferiudstyret, så 20 pt.
Til: catbody; de 40 pt. for den store energi i hjælpen og at det indkredsede problematikken noget.

Tak til de øvrige. MVH
Avatar billede steensloth Nybegynder
20. august 2004 - 05:47 #30
Så kom pointene!
Avatar billede le_bon Nybegynder
20. august 2004 - 10:11 #31
Allrightie...tak for points!  c",)