Avatar billede far_mand Nybegynder
01. august 2004 - 16:12 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Installering af XP på ny PC virker ikke

Hejsa,

Jeg står her med en helt ny PC, jeg har kun lige sat en brænder i, og den skulle sidde 100% rigtigt.
Nå, men nu vil jeg så installere Windows XP, og det går fint i starten, men der hvor den burde sige "Tryk enter for at installere windows XP" og alt det der, det kommer ikke frem skærmen bliver bare helt sort med en blinkende hvis ting i øverste hjørne.
??

Hjælp, spørg hvis i skal have flere oplysninger.
Avatar billede hamlet Nybegynder
01. august 2004 - 16:22 #1
Hvor lang tid ventede du? Jeg har været ude for at der kan gå op til et halvt minut før man kommer videre på lige det punkt.
Avatar billede zenorph Nybegynder
01. august 2004 - 16:25 #2
Just præcis - på nogle PC'ere tager det bare lang tid lige der, men husk på, tålmodighed er en dyd .... :-)

<\\zenorph
Avatar billede far_mand Nybegynder
01. august 2004 - 16:58 #3
Ja, lod den stå i 1min, og så kom den videre til noget fejl værk, der står bl.a. "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA"
Og nede i bunden "Tekniske oplysninger" står der en masse tal og bogstaver.
Avatar billede far_mand Nybegynder
01. august 2004 - 16:59 #4
Og denne fejl har kommet frem før..
Avatar billede sim00n Praktikant
01. august 2004 - 17:37 #5
Har du andre versioner af windows på computeren?
Avatar billede halifax Nybegynder
01. august 2004 - 18:19 #6
Ny pc - har du lavet korrekt setup i BIOS før du begynder install. Fx. korrekt Date and Time?
Avatar billede far_mand Nybegynder
01. august 2004 - 18:31 #7
har ikke lavet noget i BIOS, og ved ikke om dato og tid er korrekt..
Hvordan opsætter jeg det?
Avatar billede cp1 Nybegynder
01. august 2004 - 19:00 #8
du tap/trykker typiskt på delete tasten når computeren starter,det kan osse være F2 eller F10 , det står i bunden af skærmbilledet lige når computeren starter.Når du er i BIOS vil der være et punkt der hedder "Fail Safe" eller "Setup Defaults" vælg "Fail Safe" har du ikke den så vælg den anden.Er tiden ikke rigtig, retter du det ved at stille dig på tallene og bladre med plus og minus tasterne på det numeriske tastatur,du hopper fra tal til tal med tabulator tasten.Tiden er hos mig under menu punktet "Main" . Tryk på F10 og vælg Y for yes for at gemme indstillingerne
Avatar billede far_mand Nybegynder
01. august 2004 - 19:22 #9
Jeg har indstillet tiden..
Avatar billede far_mand Nybegynder
01. august 2004 - 19:22 #10
Kommer stadig med en fejl..
Avatar billede zenorph Nybegynder
01. august 2004 - 20:30 #11
Det er lidt noget skidt. Den fejl "Page_fault_in_nonpaged_area" betyder følgende: (forklaret efter bedste evne).

Bug fejl 0x50 kommer oftest efter en installation med dårlig hardware, som indenholder en form for fejl, ELLER fordi hardwaren ikke er koblet korrekt til.
Såfremt fejlen IKKE ligger der, kan årsagen til denne fejl også være, at du har fået et ram-problem, dvs. defekt ram.

Af en eller anden mærkelig grund kan det så også skyldes grafikkortet (måske).
(dette har jeg dog ikke bekræftet).

Antivirus software kan også forårsage denne fejl, hvilket et defekt NTFS drev også kan.

Som du kan se, kan denne fejl skyldes mange ting, så der er kun én måde at fejlfinde det - udskift eller undlad hardware en efter en og se om det virker.

Havde tidligere en PC til reparation hos mig, og det skyldtes en defekt ram-klods - formodentlig pga. en kortslutning på bundkortet - årsag ?? Tja, måske at manden havde en uld sweater på, mens han rodede i hardwaren.

Håber dette kan bruges til lidt :-)

<\\zenorph
Avatar billede far_mand Nybegynder
01. august 2004 - 20:56 #12
EN pc kan da ikke starte op uden ram kan den??
Og hvad ville der ske hvis jeg prøvede at sætte mine egne ram i maskinen?
Avatar billede zenorph Nybegynder
01. august 2004 - 20:59 #13
Siger ikke, at den kan starte op uden, men hvis der f.eks. er 2 klodser i, skal du prøve at tage den ene ud, og derefter prøve igen.... Kan evt. være der fejlen ligger, men som sagt er det ikke nemt.

<\\zenorph
Avatar billede far_mand Nybegynder
01. august 2004 - 21:27 #14
Der sidder en klump ram i på 256mb, og jeg kan godt tænde den og gøre første del af install'en altså dertil hvor den burde skrive "klik enter for at installere windows xp" enten komme den der til og fryser fast eller så kommer der en fejl side op.

I må bare hjælpe mig..
Avatar billede zenorph Nybegynder
01. august 2004 - 21:42 #15
Vil også gerne.... Men har du mulighed for at låne en anden ram-blok og smide i - og har du prøvet de andre ting ?

Evt. tage din nye brænder fra også?

<\\zenorph
Avatar billede halifax Nybegynder
02. august 2004 - 01:43 #16
En ny pc skal da fungere. Retur til forretningen med den.

Finder BIOS harddisken under boot?
Du er vel ikke kommet til at skubbe RAM blokken løs?
Kommet til at skubbe til IDE kabel eller stik så det er løs?
Avatar billede far_mand Nybegynder
02. august 2004 - 08:53 #17
Den finder harddisk, cdrom, cd-rw og diskettedrev selvom der ikker er noget diskette drev.
Og har prøvet uden den nye cd-rw.

Og hvad ville der ske hvis jeg satte mine egne ram i, kan de ikke brænde af eller noget?
Avatar billede halifax Nybegynder
02. august 2004 - 09:34 #18
Forudsætningen for at sætte andre ram i er, at disse skal være af en type, som passer til bundkortet. Du kan i manualen se, hvilken type ram maskinen kan/skal bruge. Fx. DDR333 og/eller DDR400, også benævnt PC2700 og PC3200 ram.
Om mærket er fx. Kingston eller Samsung eller andet betyder mindre.
Har du andre ram som passer til den, er det en forholdsvis simpel operation at skifte ram ud. Der er minimal risiko for at brænde ram af, som passer til maskinen. Men du skal selvfølgelig have strømstikket hevet ud og sikre dig mod antistatisk elektricitet. Rør ved en radiator før du roder i maskinens indre og pas på med metalgenstande som skruetræker o.l. inde i maskinen.

Men igen, overvej hvor meget du vil afprøve uden at risikere noget med garantien og reklamationsretten for den ny pc.
Avatar billede far_mand Nybegynder
02. august 2004 - 10:41 #19
Nu har jeg snakket med dem vi har købt PCen af og de siger også at det kunne være en ram fejl, og at vi skulle prøve med nogle andre ram.
men jeg er ikke sikker på at mine kan gå der i så det vil jeg spørge jer om.

Bundkortet er et: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=44071
Og mine ram er 512 DDR PC2700 Kingston
Avatar billede far_mand Nybegynder
02. august 2004 - 10:42 #20
Nu kan jeg se de ram som sidder der i hedder: 256MB DDR 400, og mine er 2700 som jo er 333.

Så de kan vel godt..
Avatar billede halifax Nybegynder
02. august 2004 - 18:47 #21
Iflg. dit link til bundkortet er det til DDR266 = PC2100 ram. Ramfrekvens 133MHz som ram skal sættes til i BIOS. PC2700 og PC3200 er således overkill til rambussen, medmindre den kan køre asynkron frekvens på ram. Det mener jeg ikke chipsettet (ramcontroleren) KM266 kan.

Det siges godt nok, at ram som pr. default er til en højere frekvens er bagudkompatible med langsommere ram og blot vil køre med den langsommere hastighed (pc2100). Det er måske ikke hele sandheden?
Er den købt uden ram, eller har du blot fået en langsommere pc end du regnede med. Du er vel ikke blevet fuppet til købet.  :)
Avatar billede far_mand Nybegynder
25. august 2004 - 07:04 #22
Ramene og det hele virker fint, den har været til repartion nu, og de kunne heller ikke finde noget. De skiftede harddisken og nu virker det.

Hvem skal have point ?
Avatar billede zenorph Nybegynder
25. august 2004 - 20:58 #23
Skal du vel egentlig selv tror jeg - ikke rigtig nogle af os, der fandt svaret til dig jo :-)

Tætteste svar vi kommer på i det som er skrevet er nok:
"Bug fejl 0x50 kommer oftest efter en installation med dårlig hardware"
men det var ikke selve svaret - så tror bare du skal tage dem selv :-)
Avatar billede far_mand Nybegynder
03. september 2004 - 12:26 #24
Ok.. Lukket ;)