Avatar billede hein0 Nybegynder
31. juli 2004 - 15:00 Der er 19 kommentarer

Harddiske går regelmæssigt i stykker.

Jeg har et mærkeligt problem, nemlig at mine harddiske ikke bliver ret gamle hos mig, før de går itu. Selv et CD-romdrev har nu opgivet ævret. Min seneste harddisk blev kun 1 måned gammel da den begyndte at klikke og hakke for så at gå helt ned.
Jeg har selvfølgelig sørget for at tingene ikke bliver for varme. Mit spørgsmål er så, hvad det så kan være der kan forårsage mine harddiskes død?

Bundkort: Gigabyte 8PE667 Ultra2
Processor: P4 2,4 GHz NW-B
Harddiske: Maxtor DiamondMax Plus 9 Fluid
Operativsystem: XP
Ram: 512 MB DDR
Avatar billede tubber Juniormester
31. juli 2004 - 15:29 #1
Følger lige med, lydder mærkværdigt

Det eneste jeg kunne forestille mig er noget med enten mobo eller PSU, i beggetilfælde noget med strøm.....
Avatar billede korsridder Nybegynder
31. juli 2004 - 16:02 #2
Hej. Strømforsyningen kan være årsagen.........?
Avatar billede serverservice Praktikant
31. juli 2004 - 16:05 #3
Ja det har jeg heller ikke hørt om før, men det kunne så være din strømforsyning eller bundkort -
Sker det uanset hvilket idekabel de sidder på?
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. juli 2004 - 16:25 #4
Det kan være din EL installation der giver problemerne. Du bør gøre følgende for at se om det er dette problem.

Køb en stor fordeler/forlængerledning MED jord (dvs. tre huller i stikdåserne og 3 ben på han stikket. Til denne forlængerledning tilslutter du alt dit udstyr, PC, skærm, printer, scanner, digitalkamera m.m. Husk at de strømkabler du tilslutter med også skal have jord, DVS 3 stik i hanstikket.

Hvis du nu ikke har jord i dine vægstik, så klipper du bare han stikkets tredie ben af.

Dette betyder at:

Alle dine computerenheder er i samme fase, da de strømfødes fra et stik i væggen.
Alle dine computerenheder har forbundet deres stel. Dermed fjernes krybestrøm og lignende.

Dette kan gøres for få kroner og kunne fjerne problemerne hvis vi er heldige, prøv engang
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. juli 2004 - 17:35 #5
Køb dig en Back-up power supply, da den vil sørge for at alle variationer i din strøm ikke kommer ud til PC'en.
Avatar billede oniel Nybegynder
31. juli 2004 - 19:17 #6
Følger lige op på bufferzone's løsningsforslag:

Hvis du ikke har jordede stik til rådighed, har du sikkert skiftet alle stik til dit system ud med stik med kun to ben på! Hvis bufferzone's løsning skal virke skal ALLE enheder forbindes til stikdåsen med ALLE tre ben - dvs. du skal sikkert have nye strømkabler i det tilfælde.
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. juli 2004 - 23:44 #7
oniel>MEGET vigtig pointe ellers virker det ikke
hein0>Hvis du bor i nærheden af Frederiksberg, har jeg strømkabler i kassevis og kan sikkert finde dem du har brug for
Avatar billede oniel Nybegynder
01. august 2004 - 06:39 #8
Endnu en opfølgning:
Jeg tilslutter mig troen på at der er tale om fejlstrøm, og derfor et bud på, hvor den kan komme fra.
Du uddyber din bestykning i selve pc'en, og ud fra din beskrivelse af problemet, slutter jeg at der ikke når at blive særlig støvet i dit kabinet ;-(
En ofte overset fejlmulighed er i de perifere enheder - og jeg tænker mest på skærmen!

Er det en VGA-skærm du har, sidder der en stærkstrønsdel, der generer mange tusinde volt for at give billedrøret spænding. Denne giver meget ofte krybestrøm, der ledes tilbage til pc'en via skærmkablet.
Ofte er vi så heldige at denne fejlstrøm ledes videre ud i højtalerne og afgives i form af lyd - det kan være en svag baggrundssusen eller lyde som en "fiskekutter" eller noget helt tredie.
Andre gange bliver fejlstrømmens energi omdannet til varme, som vi så kan bruge ekstra blæserenergi på at få fjernet.
Endnu andre gange brændes enheder af! (Mærkligt nok er det sjældent grafikkortet der ryger når det er skærmen der er synderen!)

Af samme årsag er mine skærme ALTID jordet direkte - en fejlstrøm vil hellere søge til jord gennem strømkablet end gennem skærmkablet!
Avatar billede tubber Juniormester
01. august 2004 - 12:03 #9
Nu vi har gang i det med strøm......

Har et spg. som jeg gerne vil give nogle points for hvis der er nogen der kan svare fyldestgørende :)

Jeg har bla. problemer med at elpærer springer tit, uanset om det er dyre, billige eller det man kalder kvalitetspærer.....
Jeg har ladet mig fortælle at det er fordi vi bor tæt på transformatorstationen her i området, så der kan være lidt mere end 230V i elnettet....og jeg skal finde nogle pærer der hedder 230V-240V for at undgå de springer så tit.....

Nu er mit spg. har det også indflydelse på mit hardware eller skulle det ikke ha noget at sige ? og hvis det har hvordan kan det så afhjælpes ?
Avatar billede screem_brille Novice
01. august 2004 - 17:18 #10
oniel, har du ikke lige noget dukomentation på at det er HSP trafoen der er årsag til det?, har repareret over 6000 skærme og har aldrig været ude for dette...
Avatar billede screem_brille Novice
01. august 2004 - 17:22 #11
Tubber det burde ikke have noget at sige, da computerens PSU er i det sikre spænings område, men er du usikker på om det er el nettet, så vil en UPS være løsningen.
Avatar billede tubber Juniormester
01. august 2004 - 17:53 #12
??? Det forstår jeg ikke, en UPS er en backup powersupply som tager over hvis strømmen går......

Men det du siger er at computerens PSU godt kan tage en smule mere end 230V ?

Hvis vi siger der går 235 volt ind går der så ikke også lidt mere ud i de forskellige stik ?
Avatar billede screem_brille Novice
01. august 2004 - 19:02 #13
Ja en UPS tager over hvis strømmen går, men pga måde som den er bygget på vil den normalt også beskytte mod overspænding.

En PSU der er vel konstrueret, vil den ikke hæve spændingerne på sekundær siden, hvis netspændingen stiger, min erfaring siger at hvis der ikke er en 115/230v kontakt, så kan PSUen typisk løre mellem ca.90v til 240v (som egenligt er for lavt, de burde for at være på den sikre side mindst kunne holde til 250v)
Avatar billede oniel Nybegynder
02. august 2004 - 02:13 #14
screem >> Prøv at sætte et "scop" på højtalerudgangen og mål når alt er tilsluttet og inden du er begyndt på fejlfinding. Tag så skærmkablet fra pc'en og se resultatet!
Prøv så samme trick når du har haft skærmen splittet ad og renset den for snavs.
(Husk at lave forsøget uden at noget er jordet)

Jeg har ingen skriftlig dokumentation for dette - kun min erfaring.
Avatar billede screem_brille Novice
02. august 2004 - 04:12 #15
Oneil kan der måles noget på udgangen, er det mere tænkeligt at det er igennem strømforsyningen (i forstærkeren) at det kan måles, (dårlig afkobling af HF), husk på grafit laget på skærmen er lagt til stel, så i teorien burde der ikke komme noget støj ud pga det.
Avatar billede hein0 Nybegynder
02. august 2004 - 14:05 #16
Tak for de mange indlæg. Jeg glemte måske at fortælle, at vi har 4 Pc-er kørende - men harddiskende ødelægges kun i den ene. Derfor tror jeg, at det må være noget specifikt galt med den ene PC. Jeg mener at vi derfor kan udelukke krybestrøm såvel som dårlig el-installation eller mangel på jordforbindelse.
Jeg mistænker strømforsyningen som jeg nu vil starte med at skifte ud.
Jeg vil gerne se flere kommentarer!
Avatar billede tubber Juniormester
12. august 2004 - 17:20 #17
Nu skal i hører.....

Jeg har fået lignende problem.....
Jeg har en maskine der brændte en HD af, så jeg satte en anden i, ikke ret lang tid efter så begyndte den nye disk at tikke (samme start på den anden der røg) og der kan jeg 110% sikkert udelukke krybestrøm fra monitor da der ikke sidder en monitor der på.......

der er kun et strømstik og et netstik.....

Umiddelbart vil jeg tro det er PSU det er galt med for der har også været brændt et bundkort af i den maskine.....
Jeg skal her i weekenden ha kørt nogle test på maskinen for at se om jeg kan lokalisere en fejl nogen steder, og der vil jeg hvis den finder fejl på mobo prøve at skifte PSU og kører testen igen, så jeg vender tilbage efter weekenden :)

/Tubber
Avatar billede serverservice Praktikant
12. august 2004 - 18:33 #18
Det var vist det jeg skrev her 31/07-2004 16:05:36, så smider lige et svar. En strømforsyning er nu heller ikke så kostbar - så det er et forsøg værd.
Du har ikke haft problemer med bundkortet?
Avatar billede tubber Juniormester
12. august 2004 - 18:42 #19
Hehehe skal jeg også smide et svar så jeg skrev det:

Naaaa lad os nu se om vi får fundet problemet :)